• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • woo

Myran jag har tjatat ner CFC med mail och telefonsamtal ang detta med Merol eller Pred men det jag inte riktigt förstår är skillnaden den måste vara ganska stor eftersom doserna och behandlingssättet är så olika??. Pred kan jag få från cykeldag 1 och fram till v 7 vid ev graviditet men dom skriver bara ut 5mg dos... :( Medrol från ägguttag 16mg i 3dagar sen 8 i 1dag sen 4mg i 1dag sen inget mer..... (dom menar att det räcker) men det tror ju inte jag!! Kalimero starkt att du gör om sorgen till handling med framtidsplanering redan!!!! En fråga till er alla ang dom här extra ca .... kg som man INTE blir av med hur har ni lyckats???? För själv måste jag säja att det GÅR ju inte :( jämför jag med för bara 2 år sen var det ganska lätt mot nu...

• Maryhe
    woo skrev 2011-12-04 22:02:49 följande:
    Myran jag har tjatat ner CFC med mail och telefonsamtal ang detta med Merol eller Pred men det jag inte riktigt förstår är skillnaden den måste vara ganska stor eftersom doserna och behandlingssättet är så olika??. Pred kan jag få från cykeldag 1 och fram till v 7 vid ev graviditet men dom skriver bara ut 5mg dos... :( Medrol från ägguttag 16mg i 3dagar sen 8 i 1dag sen 4mg i 1dag sen inget mer..... (dom menar att det räcker) men det tror ju inte jag!! Kalimero starkt att du gör om sorgen till handling med framtidsplanering redan!!!! En fråga till er alla ang dom här extra ca .... kg som man INTE blir av med hur har ni lyckats???? För själv måste jag säja att det GÅR ju inte :( jämför jag med för bara 2 år sen var det ganska lätt mot nu...
    Jag tror det beror på styrkan på tabletterna. Medrol finns i  4mg och 16mg.
    Vill man ta en svagare variant under längre tid så är Prednisolon bättre då de tabletterna finns i andra styrkor som 2,5mg 5mg och 10mg. Dvs du behöver inte dela tabletter eller ta flera. Det finns redan en tablett med rätt styrka. Användningsområdet och effekten ska vara den samma.Tror att dom menar två olika behandlingsvarianter, att du ska ta lite svagare under en längre tid eller en storslägga under en kortare tid. 

Skulle du till exempel ta 20mg som jag så kan du ta  4mg+16mg Medrol, men det är ju bättre i så fall att ta 2*10mg Prednisolon för att slippa hämta ut två olika styrkor.
  • linköping68
    callimero skrev 2011-12-04 09:50:25 följande:
    Testade negativt imorse. Känns oerhört jobbigt nu när jag fick hopp. Tack för allt stöd och tummar.

Gråter Finns inte så mycket att säga mer än att jag tänker på dig och skickar dig kramar!
  • woo

Myran va gulligt!!! Det måste vara ett gott tecken inför nästa år!!!

• Snart lycklig

Mitt emellan möten, men vill i alla fall skriva:

Kalimero!!! Många varma hjärtekramar till dig! Jag förstår precis hur du mår och hur du tänker och känner just nu och inför jul. Bra att du redan tagit nya tag. Kramar.

Hej alla nya följeslagare. Roligt att vi är så många "gamlingar" som kämpar mot samma mål.

Tack för alla förstående tankar angåendet bemötandet från experterna/klinikerna. Det är absolut inte lätt och vi verkar alla fått gå igenom detta.

Jag ska läsa ikapp allt tänkvärt som ni skrivit här på slutet angående bl.a. Prenisolon och Medrol.

• Maryhe

Av 6 frusna ägg klarade 4 upptiningen. De har nu microinjicerats och imorgon får vi veta om de blivit befruktade. Det blir ingen blastocystodling med andra ord, utan de som befruktats " flyttar in". Mannens spermaprov var mycket bättre denna gång. Han har tagit tillskott som Proxeed NF, L-arginin, Pycnogenol, Resveratrol, Spirulina, C-vitamin och omega-3.Han har heller druckit kaffe eller alkohol sedan juni, har varit så himla duktig!

• myran6801

Maryhe, jätte bra resultat! Då håller vi tummarna att det blir många befruktade tills imorgon!

• Snart lycklig

Maryhe, vad roligt med ett sådant bra resultat. Hoppas du får ruva på 4 st fina.

Jag har också slutat att dricka kaffe sedan snart två år tillbaka. Dricker bara koffenfritt kaffe, samt grönt, rött eller örtte. Lite koffein i grönt, men det får gå. Saknar emellanåt kaffekicken som man kunde få ibland och inte tala om en stor härligt god latte. Fuskat några fåtal ggr, men de går att räkna på en hand.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF