• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Tack alla söta rara för era lyckönskningar. De behövs!

Lully, jag hoppas att det löser sig, så du får en lugn jul och ledighet efter moderkaksprovet. Om du tar moderkaksprov, behöver du inte göra fostervattensprov senare då? Visar de samma saker?

Myran, hoppas du får tag i ett gyn, så det blir start i januari. Då menar jag ETT BRA gyn.

Kalimero, jag tycker också julen är jobbig. Jag brukar försöka att inte förstora upp den så mkt, låtsas att det är vanliga dagar, lördag, söndag, måndag osv. Vem vet, kanske ser vi fram emot nästa jul på ett helt annat sätt....

Woo, du har skrivit tidigare om hur svårt det är att få bort ivf-kilona. Jag håller helt och fullt med dig. Det går inte. Vad gör du? Det kanske också vår berömda ålder som gör det svårare.

Maryhe, håller tummarna för att ditt ruvande går bra.

Jag mejlade förresten CFC och frågade om de kunde hjälpa mig med ett recept på Prednisolon i samband med vårt FET i jan här i Sverige och de skulle skicka ett. SNÄLLT, vi ska inte ens göra det hos dem. Jag vet inte riktigt hur det funkar att ta ut ett danskt recept här i Sverige. Jag antar att antingen måste det skrivas om till ett svenskt av ngn läkare (som vi många har svårt att hitta), eller annars får man betala fullt pris, högt antar jag. Är det ngn som kan förklara f mig. 

Kram alla ni och alla andra som läser/följer denna tråd.

• Lully Hill
    Snart lycklig skrev 2011-12-17 15:37:56 följande:
    Tack alla söta rara för era lyckönskningar. De behövs!

Lully, jag hoppas att det löser sig, så du får en lugn jul och ledighet efter moderkaksprovet. Om du tar moderkaksprov, behöver du inte göra fostervattensprov senare då? Visar de samma saker?

Myran, hoppas du får tag i ett gyn, så det blir start i januari. Då menar jag ETT BRA gyn.

Kalimero, jag tycker också julen är jobbig. Jag brukar försöka att inte förstora upp den så mkt, låtsas att det är vanliga dagar, lördag, söndag, måndag osv. Vem vet, kanske ser vi fram emot nästa jul på ett helt annat sätt....

Woo, du har skrivit tidigare om hur svårt det är att få bort ivf-kilona. Jag håller helt och fullt med dig. Det går inte. Vad gör du? Det kanske också vår berömda ålder som gör det svårare.

Maryhe, håller tummarna för att ditt ruvande går bra.

Jag mejlade förresten CFC och frågade om de kunde hjälpa mig med ett recept på Prednisolon i samband med vårt FET i jan här i Sverige och de skulle skicka ett. SNÄLLT, vi ska inte ens göra det hos dem. Jag vet inte riktigt hur det funkar att ta ut ett danskt recept här i Sverige. Jag antar att antingen måste det skrivas om till ett svenskt av ngn läkare (som vi många har svårt att hitta), eller annars får man betala fullt pris, högt antar jag. Är det ngn som kan förklara f mig. 

Kram alla ni och alla andra som läser/följer denna tråd.
    Tack! Om jag gör MKP så behövs inte FVP. Fördelen med MKP är att det kan göras från v 11 alltså flera veckor tidigare än FVP. Missfallsrisken ska vara densamma som FVP.

Maryhe, ruvar du nu?? Jag missade det! Håller alla tummar för er!

Vinkar till er andra!

kram
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Maryhe

Tack för att ni höll tummarna men det gick åt skogen. Gjorde hcg prov imorse och har hämtat svaret: 1
    Alltså inte gravid. Känner mig så jäkla låg och matt... 

• woo

Nej Maryhe vad tråkiga nyheter.....Rynkar på näsan Förstår att du känner dig låg o matt men hoppas att du ändå kan hitta lite ljusglimtar samt energi.
    Skickar en varm stor kram Hjärta

• woo

Snart Lycklig va bra att CFC kan skriva ut recept till er Skrattande tror din Svenska klinik kan skriva om det Flört
    Ja appropå dessa extra IVF kilorna som kommit för att stanna så har jag nog prövat det mesta....Obestämd
    LCHF (passar inte mig) gå morron prommisar tränar liiiite kunde vara mer på den fronten helt ärligt...
    Jag har kännt/känner att jag MÅSTE ha bort dom för dom påminner bara extra mycket om det som inte blev...
    Och nu när vi ska börja om på nya försök så hade det vart trevligt att fått bort några av dom.

För hur det än är med allt i denna barn längtan försöker man ju att inte tappa bort sig själv jag vill inte vara gravid rund utan att vara det jag vill bara den glada spralliga öppna framåt gående kvinna jag är.
    Men ibland är det svårt att känna sig kvinnlig med dom typ av motgångar och detta eviga kämpande i denna IVF cirkus sen har man prover sprutor spray gynbesök oro kolla trosorna efter misstänkta blodliknade prickar som blir flöde m.m

Vet inte om jag berättat att min man är 6,5 år yngre än mig och inga barn sedan tidigare.
    Fick senast i helgen på årliga jufesten med företaget samma årliga frågor som tydligen hör till....
    NÄÄÄÄÄR ska ni skaffa barn? Vill du inte ha barn? Tänk på (____) han har ju inga barn!!!!! Bäst ni snabbar på pm ni ska ha 2st!!!

Det kommer som ett julkort varje år från alla håll många gånger vill man svara nåt riktigt DemonSkrikandes{#emotions_dlg.djavulsk} men blir mest Tyst för man orkar inte disskutera.

Morr

• Nefernefer

Hej igen på er alla!

Jag tappade sugen lite efter misslyckandet, men nu har jag läst ikapp mig här.

Lully - Så glad att höra att allt fortfarande går bra. Men ledsen över din far, och den stress det utsätter dig för nu när du borde få vara bara glad.

Kalimero - Så ledsen att höra att det inte gick bra. :( Men bra att du har en ny plan för hur det ska lyckas. :)

Myran - Fruktansvärt bemötande! Och så länge som det är vi själva som betalar, så borde ingen lägga sig i över huvud taget. Hoppas att du hittar en ny gyn som kan stödja och hjälpa dig, och att nästa försök går bra. Lustigt nog så är det just E S som har stöttat mig gentemot den estniska doktorns hårda domar.

Maryhe - Vilken underbar klinik du verkar gå på! Tråkigt att försöket inte gick bra, men jag hoppas att nästa blir bättre.

Snart lycklig - Prednisolon är billigt. En burk kostar 110:50. Så hittar du ingen som kan hjälpa dig att skriva om receptet, så är det inte jätteallvarligt.

För egen del så är jag alltså nedslagen, och ingenting blir bättre av att mensen inte vill sätta igång, så att jag inte ens får sätta igång mina 2 månader med Neovletta. Jag är stillsamt skräckslagen, och undrar om jag har fått en hormonkyss jag inte kommer att hämta mig ifrån? :'( Imorgon är det 4 veckor sedan jag slutade stimulera.

Förutom mensen så har jag hämtat mig enastående. Allt känns som om livet har återvänt i kroppen, efter den hemska nedregleringen. Jag är pigg igen och allt känns fuktigt och fint, min hy är elastisk igen och kroppen återfår sin form. Det vore så underligt om allt vore slut, när det känns så bra.

Jag känner lite mensvärk av och till, men en väldigt otäck gynekolog jag träffade en gång när jag var orolig sa till mig att mensvärken kommer att finnas kvar länge efter att man slutat att få mens. Har inte sett uppgiften någon annanstans, men hon har verkligen skrämt mig.

Min husläkare gick med på att testa min DHEA-nivå, men för att testa så fick jag sluta knapra i min Prednisolon-burk, eftersom Prednisolon ger falskt resultat på DHEA. DHEA och kortisol var inom normala värden, men ni som tagit DHEA: Har ni höjt värdet mot övre gränsvärdet?

Husläkaren verkade beredd att hjälpa mig att följa en eventuell DHEA-kur så att den inte slår över i testosteron- höjning, men han avrådde fullständigt från att äta Prednisolon, vilket jag för närvarande lyder.

Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • myran6801

Hej! Har på några vänners här på FL inrådan kontaktat en klinik i Grekland för att ta prover. Jag har haft problem med UVI i massor av år och även efter ÄP vid alla mina Ivf utom en då jag på eget bevåg tog antibiotika. Läkaren i Grekland tyckte det var mkt anmärkningsvärt att ingen gjort någon utredning o nu ska jag skicka prov till dem för analys. Lika bra att göra det innan vi går vidare med Ivf alternativt ÄD.

• Nefernefer
    Myran: Hoppas att den behandlingen fungerar lika bra för dig som den har gjort för Lully. :)

* Är det ingen mer än jag som har haft problem med att få tillbaka mensen efter ett IVF-försök? * 
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Snart lycklig

Maryhe, jag blir så ledsen för din skull. Vi alla här vet hur det känns. Det känns som man inte orkar mera. Särskilt jobbigt också så här i jultider, man vill bara gräva ner sig under täcket och vakna när allt är bra igen. Det funkar ju inte speciellt bra just vid denna årstid, man vill ju ändå inte missa en del av julen.

Man måste också låta sig sörja en tid, men det bästa är att börja planera inför nästa steg, om det nu finns några. Jag hoppas att du kommer må lite bättre om några dagar.

Varma kramar till dig!

• Snart lycklig
    woo skrev 2011-12-19 14:07:21 följande:
    Ja appropå dessa extra IVF kilorna som kommit för att stanna så har jag nog prövat det mesta....Obestämd
    LCHF (passar inte mig) gå morron prommisar tränar liiiite kunde vara mer på den fronten helt ärligt...
    Jag har kännt/känner att jag MÅSTE ha bort dom för dom påminner bara extra mycket om det som inte blev...
    Och nu när vi ska börja om på nya försök så hade det vart trevligt att fått bort några av dom.

För hur det än är med allt i denna barn längtan försöker man ju att inte tappa bort sig själv jag vill inte vara gravid rund utan att vara det jag vill bara den glada spralliga öppna framåt gående kvinna jag är.
    Men ibland är det svårt att känna sig kvinnlig med dom typ av motgångar och detta eviga kämpande i denna IVF cirkus sen har man prover sprutor spray gynbesök oro kolla trosorna efter misstänkta blodliknade prickar som blir flöde m.m
    Jag kunde trots allt inte låta bli att skratta när jag läste ditt inlägg ovan. Känner verkligen igen mig och situationen. Undrar om man kommer ur detta utan att blivit helt knasig???

Jag MORRAR lika mkt som du och er andra när lustigkurrarna frågar om det inte är dags snart. Åren går ju, brukar de säga. Rent ut sagt, kan de inte HÅLLA TRUTEN, när de inte vet vad de pratar om. Jag har en kollega som brukar trampa i klaveret med jämna mellanrum. Jag har fått säga till honom på skarpen och jag tror inte han fattade då heller. Han såg ut som en fågelholk. Jag sa bara, du borde förstå, annars tycker jag att du ska tänka efter.  

Om de visste hur vi lider emellanåt..........................
Svar på tråden 45 år och planerar IVF