• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • woo

Lully hur länge ska du ta Pred? Raketforskaren måste rätta till att ni ska gå in på Medlemsgrupper o inte Medlem....

• Snart lycklig

Citat CFC:

Kære Sofie,
    Du skal stratemed at tage 5 mg prednisolon når du starter med østradiol behandlingen altså på 3. men dag. Der er ingen forskel på Medrol og Prednisolon behandlingen i princippet.
    Med venlig hilsen
    Svend Lindenberg

Så skrev Svend när jag frågade vilken dos jag ska ta inför vårt FET i januari. Det jag inte förstår, jag ska börja med Progynon på cykeldag 1, 1 tablett morgon och 2 tabletter på kvällen enligt vår klinik här i Sverige, där vårt FET finns. Är det samma sak som østradiol? Jag frågade aldrig hur jag skulle göra vid inseminationen, utan började på eget bevåg med Pred så snart jag fick receptet.

Jag hade tänkt börja redan på cd 1 vid kommande FET, men nu när jag vid insemination redan börjat ta dem, så tänkte jag bara fortsätta. Verkar ju vara lite onödigt att låta bli i två dagar (cd 1 och 2). Jag kommer ju att ta dem tills jag vet hur det går med inseminationen och det är ju till mens.

Jag har alltså tagit samma dos nu som han rekommenderar inför vårt FET. Kan det vara för lite? Jag har inte kännt mig förkyld eller ngt. Har inte heller fått ngn släng av kräkningar som mins systers familj med barn dragits med före och under julhelgen (var där på julafton). Kanske har jag inte fått ner immunförsvaret tillräckligt?

Vad är det för blodprov som du tog Nefernefer? 

Hur skulle ni dosera om ni var mig? Jag tar besluten, men råd är bra att få.

Kan man kombinera och ta både Prednisolon och Medrol? Medrol tar man ju bara en kortare tid.

Jag scannade in receptet från CFC på Prednisolon och skickade till J-Å E på MamaMia, läkaren som hjälper mig med Levaxin. Jag frågade om han kunde hjälpa mig att skriva ut ytterligare ett recept, då jag var rädd att burken som CFC skrev ut inte skulle räcka till både inseminationen och FET. Han fixade det utan problem.

Han är ledig nu, men jag ska maila och fråga om han kan hjälpa mig inför ev. tripp till CFC. Kanske han kan det, då jag varit till honom vid ett tillfälle för några år sedan och därefter i flera år haft mejlkontakt med honom.

Här är en till som är ganska oteknisk när det gäller datorer, jag är bara en vanlig användare. Lite teknisk kan jag vara i andra lägen. Jag har faktiskt lagat en tvättmaskin en gång, eg. bara skruvade bort en massa grejer och tog bort det som fastnat och skruvade ihop igen. Det låter bättre att säga att jag lagat en maskin Flört

Tack för att ni hoppas med mig. Det behövs. Mensvärk av och till idag också, fortf lite ömma bröst. Känns inte så lovande dock.

Kram kram

• Lully Hill

Snart lycklig, jag skulle inte våga ta mer än 10mg per dag utan ordination! Fortsätt som du gör. Jag äter 10mg per dag och får Intralipid dropp men har inte märkt att jag har nedsatt immunförsvar. Jag har inte varit sjuk sedan jag började. Jag tror inte man kan dra sådana slutsatser. Så länge brösten är ömma så är det bra!! Slappna av nu, du kan inte göra mer nu! Kram

Ps. Jag ska äta Pred hela graviditen och 6 veckor där efter föe min och barnets hälsa. Jag vet inte varför men så säger doktorn! men de flesta som får immunterapi slutar med Pred runt v 12-20.

• Snart lycklig

Tack Lully, jag tar bara 5 mg en gång per dag.

Det är därför jag undrar om jag kanske ska ta 5 mg två gånger per dag, alltså öka till 10 mg per dag, åtminstone vid kommande FET. Jag är orolig att 5 mg en gång per dag är för lite.

Orolig och nojjig, ja jag vet......

• Lully Hill

Ja nästa gång kan du testa 10mg om det inte går vägen nu. Nu är det troligen för sent att ändra dosen. Det är första tiden som är den kritiska. Men 5 mg kan funka!

Har du funderat på immunbehandling? Gå in på min presentation så hittar du info och länk till Lifeclinic. De är de som hjälpt mig bli gravid! Förutom CFC då.

• myran6801

Snart lycklig, cash går till så att man tar injektion fr cd 20 tills mensen kommer då man börjar med menopur (el dyl) i lite lägre dos. I övrigt som vanlig Ivf.

• woo

Hej vill bara passa på att önska er alla ett gott slut o ett riktigt gott nytt år.
    Hinner knappt läsa här mycket på jobbet mycket i huvudet...

Hurrnu gå nu med i Gyn Guiden och tipsa själv hoppas jag ha nåt att tillägga där om ca 1mån... Obestämd

Kram på er allihopaHjärta

Svar på tråden 45 år och planerar IVF