• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • linköping68

Maryhe: grattis till de 2 äggen och till bra sänkning av TSH!

Lully: usch, vad trist med din pappa. Kramar till dig!

Hej till er andra med Solig

• Snart lycklig

Woo, jag har nu inboxat dig.

Tänker på dig Lully.

Kalimero, beundrar dig för att du orkat ta nya tag så snart, men jag vet oxå att det hjälper. Jag vet oxå att även om man vill kan det kännas helt oöverstigligt och jobbigt att starta upp "nya projekt". Styrka till dig!

Jag mejlade CFC idag och frågade lite mera om det här med min mans sperma. Att vi vill frysa in i förväg, så vi verkligen vet att det finns vid ÄP. Det  behövs kanske många försök innan några bra kommer ut och kan frysas. Känner mig lite orolig och stressad över detta.

Blev uppringd av kvinnlig läkare och hon pratade oxå bara om att frysa in två dagar innan ÄP och om det inte finns någon god kvalitet ÄP-dagen ngt om donator och sedan förstod jag ingenting av vad hon sa. Jag förstår fortf inte vitsen med att vänta ända till två dagar innan. Vi vill ju fortsätta att försöka med min mans sperma. Jag bad verkligen om ursäkt för att jag inte förstod och bad henne kortfattat skriva ner detta på ett mejl, vilket hon gjorde. Jag förstod i mejlet att vi inte hade förstått varandra, så jag får nog mejla igen imorgon. Jag vill ju inte vara tjatig, men jag måste ju förstå. Hon var jättegullig och sade att det inte gjorde ngt alls att jag inte förstod.

Jag frågade oxå om mini-ivf och crash-ivf, mini var ämnad mer för yngre och crash för de med kortare cykler. Ingen behandling bättre eller sämre än den andra när det gäller äggkvaliteten.

Hon bekräftade att Claus tycker att den långa behandlingen liksom de tidigare som jag gjort, passar mig vid ev. försök, men med tillägg av Prednisolon och assisted hatching. Det var oxå vad Claus sade och även mejlade mig i tisdags.

Måste snart ta beslut om vilken läkare/mottagning jag ska vända mig till för hjälp/samarbete när det blir dags. Kanske kan de hjälpa mig redan i samband med FET-försöket i januari.

Det känns så skönt med likasinnade på denna tråd, då det inte finns några nära och kära som jag eg. kan prata med om detta, min man naturligtvis, men i övrigt. Känns som de inte orkar vara med på vägen, utan bara om det blir resultat (har även hört det muntligen). Det har ju pågått en tid, så jag får försöka att förstå, även om det kan kännas ledsamt.

Kramar till er alla!

• woo

Kalimero det skulle med ett INTE vet exakt när skulle det vara...

• callimero

Maryhe - hoppas du ruvar lugnt nu på dina fina embryon!

Känner igen alls funderingar över vilken metod, preparat osv som är bäst. Jag tycker man får lite för diffus och hafsiga ordinationer många gånger tyvärr. Får en känsla av att vissa räknar bort för ens ålder och inte orkar läsa igenom betongblocket med journaler ordentligt. Önskar man verkligen fick en noggrann skräddarsydd behandling.

Jag föredrar att maila CFC för jag förstår inte mycket av danskan. Alt gå över till engelska.

Jag har frågat CFC om vad de anser för vidare försök och vad mina kraftiga kramper kan bero på. Alltså inte den vanliga molvärken utan våldsamt smärtsam kramp i 5-15 minuter. Fick bara svar att jag skulle göra samma metod igen. Först inget svar heller på frågan om kramp. När jag ställde den igen fick jag svaret att det kan vara blod som läckt ut i äggledarna efter ÄP. Men detta uppstår så sent som mot slutet av andra ruvarveckan så det känns långsökt.

Har inte orkat ta fatt i Aten än. All energi går åt att orka med nya jobbet. Tycker det är jobbigt med julen som är så fokuserad kring familj och barn. Har inte heller köpt julklappar. Skulle helst vilja resa bort den helgen.

Hoppas det går bra med din pappa nu Lully! Det är tungt när man inser att ens föräldrar inte är purunga längre, min pappa hamnade också på intensiven för en månad sedan. Är tack och lov hemma igen nu.

Kram på er alla.

• Maryhe
    callimero skrev 2011-12-10 10:40:29 följande:
    Maryhe - hoppas du ruvar lugnt nu på dina fina embryon!

Känner igen alls funderingar över vilken metod, preparat osv som är bäst. Jag tycker man får lite för diffus och hafsiga ordinationer många gånger tyvärr. Får en känsla av att vissa räknar bort för ens ålder och inte orkar läsa igenom betongblocket med journaler ordentligt. Önskar man verkligen fick en noggrann skräddarsydd behandling.

Jag föredrar att maila CFC för jag förstår inte mycket av danskan. Alt gå över till engelska.

Jag har frågat CFC om vad de anser för vidare försök och vad mina kraftiga kramper kan bero på. Alltså inte den vanliga molvärken utan våldsamt smärtsam kramp i 5-15 minuter. Fick bara svar att jag skulle göra samma metod igen. Först inget svar heller på frågan om kramp. När jag ställde den igen fick jag svaret att det kan vara blod som läckt ut i äggledarna efter ÄP. Men detta uppstår så sent som mot slutet av andra ruvarveckan så det känns långsökt.

Har inte orkat ta fatt i Aten än. All energi går åt att orka med nya jobbet. Tycker det är jobbigt med julen som är så fokuserad kring familj och barn. Har inte heller köpt julklappar. Skulle helst vilja resa bort den helgen.

Hoppas det går bra med din pappa nu Lully! Det är tungt när man inser att ens föräldrar inte är purunga längre, min pappa hamnade också på intensiven för en månad sedan. Är tack och lov hemma igen nu.

Kram på er alla.
    Vad tråkigt det är när man inte kan få ordentliga svar på sina frågor och känner att man inte får den uppmärksamhet och engagemang som man borde. Hey!!! Vi betalar ju!

För mig har det blivit så nu denna gång och jag känner mig vansinnig!!!! Då är det inte läkaren som inte svarar på frågan utan telefonisten som bestämmer att jag inte behöver veta saker nu, fast jag förklarar att jag ska åka till Sverige och återkommer den 9:de januari. Det gäller ev nytt försök om detta inte tar sig. Jag har ingen möjlighet att ta de nya prover som jag måste ta iom att de andra "gått ut" nu iom att jag åker till  Sverige på testdatum. Så vill ta dom nu i förbyggande syfte så är de klara tills jag kommer tillbaka. Vill bara veta vilka prover det gäller. Sen fick jag tid för VUL "post transfer" och genomgång med läkaren den 4:e januari för ev graviditet eller nytt färksförsök. Förklarar att jag inte kan komma förrän den 10:de och då bara har ca 5 dagar kvar till ev. mens (för sent att ta blodprover efter den 10:de januari för försök i januari så vill göra det nu kommande vecka). Telefonisten vägrar att ge mig en annan tid. Sa bara "återkom i januari på mensens första dag", och ett snabbt "Ha en trevlig dag". Pang på med luren. Så det återbesök med vUL jag har rätt till vägrade hon ge mig, utan att ens göra en återkoppling med min läkare.

På forum man läser här om Promea så gillar alla läkarna men nästan ALLA klagar på receptionisterna. Jag är nu böjd att hålla med. Har ringt fertilitetskliniken i Novi Ligure och på tisdag ska hon gå igenom med mig vilka prov det gäller. Arrrrgggghhhh!!!!!

Förövrigt kämpar jag på med mina Clexane injektioner varje dag. Har fått ont i halsen, bra då har cortisonet gett effekt. Kände av lite molvärk antagligen av progesteronet i natt men nu ingenting. Nytt TSH prov på tisdag och hoppas att det gått ner ytterliggare.

Förstår att julen är jobbig, men känn inga krav eller måste för julen. Ni kanske kan resa bort bara ett par dagar över själva julfirandet? Kanske familjen förstår? Känner så med dig Kalimero, och jag hoppas verkligen på att det blir din tur nu snart! Kramar Hjärta
  • Snart lycklig

Varför blir vi som betalande kunder till så känsliga saker som att försöka bli gravida så taskigt bemötta emellanåt? Rynkar på näsan Vi önskar väl alla att vi slapp gå igenom detta och allt bara skulle gå på naturlig väg. Det minsta man vill är att ALLA runt omkring, framförallt expertisen ska vara insatta hur vi känner, tänker och hur vi mår. Vi vill ju att de ska göra allt för oss......

Jag skulle vilja fråga om någon av er har erfarenhet av "Babyklister" Fructus Femina. Hur förvaras det, i rumstemperatur eller i kyl? Om ni använt det, påverkade det er kommande mens-/ägglossningscykel på ngt vis? När började ni ta det i samband med insemination, ET respektive FET?

Jag frågade CFC om vilka samarbetsgyn/mottagningar de arbetar med i Sthlm och fick då besked om två st. Den ena är E. S. i Solna och den andra är C. J. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Skriver de t.ex. ut Prednisolon?

Jag vet att du Myran ska till Solna i veckan, så du kanske kan återkoppla lite sedan.

Det skulle kännas bra att bestämma mig för vart jag ska vända mig och boka tid så snart som möjligt.

• myran6801
    Snart lycklig skrev 2011-12-12 13:31:06 följande:
    Jag frågade CFC om vilka samarbetsgyn/mottagningar de arbetar med i Sthlm och fick då besked om två st. Den ena är E. S. i Solna och den andra är C. J. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Skriver de t.ex. ut Prednisolon?

Jag vet att du Myran ska till Solna i veckan, så du kanske kan återkoppla lite sedan.
    Stämmer att jag skall till E.S. i Solna i slutet av denna vecka och givetvis så rapporterar jag efteråt. Vem är C.J för dem har jag inte hört talas om? Om du skall till E.S. kan det vara idé att boka en tid redan nu och om du ångrar dig kan du alltid boka av. När jag ringde dit sa sköterskan att de gärna ville ha ett besök innan så man kunde gå igenom behandlingsplanen som CFC gjort upp. Tror också att hon skriver ut de mediciner som CFC ordinerar så se till att CFC gör det.
  • woo

Hej idag är jag en BITTER F----- Skrikandes fast mest leden Snart Lycklig kan bara säja att jag förstår hur du tänker som jag inboxat dig om min önskan att fler och fler får lämna denna känsla och inte leva i denna IVF/ÄD värld med oro ångest m.m
    Maryhe vår lilla hovleverantör jag har just satt fört över till dig och så blir det lite hundgodis Skrattande

Snart lycklig tyvärr vet jag inget om Baby klister eller E i Solna eller C men om det är just Pred så rekommenderar jag dig att inboxa vår Hovleverantör...
    Men att att hitta RÄTT gyn är inte lätt där man gjärna vill känna sig trygg och välkommen fast man har ett bäst före datum som tydligen gick ut för minst 10år sen och dessutom är oförskämd att fortfarande vilja kämpa hoppas längta efter barn i Sverige??? Tyst och inte vill prata vallningar torreht pga klimakterium..... Flört

Myran kan du inte berätta hur E kändes när du har varit där?.

Kalimero tack för tips om att börja maila på engelska för då kanske jag inte behöver skriva ner dom med mail för att jag inte fattar eller säja -va kan du ta om det där för nu förstod jag inte riktigt eftersom jag är uruslel på Danska Skäms 

Lully om du kikar in så får du en kram här tänker på dig

Tack för at ni finns se bara att fått gnälla lite så känns det bättre nu ska jag tända mitt ljus för er och oss alla!

KRAM

• Lully Hill

Hej alla vänner!
    Tittar in lite snabbt!
    Pappsen har lämnat IVA men är mycket skruttig än och har fått problem med hjärtat. Än vågar man inte andas ut.
    Är dock tillbaka i stan en tid och slank in på drop in till min gyn och kollade UL. Hjärtat pickar på ännu!!  Nu är jag i v 10. Har fått tid för moderkaksprov i v 12. DS är ju tyvärr detalj ännu att oroa sig för, för oss gamlingar!

Ska läsa igenom tråden och återkommer!

kram så länge!

Varje litet steg är ett steg framåt
  • myran6801

Lully, så bra att din pappa är bättre. Jobbigt med hjärtat men läkarna är ju duktiga på sånt.
    Vad skönt att det lilla hjärtat pickar på som det ska, fantastiskt att du redan är i v10. Tiden flyger iväg på gott och på ont (jag blir äldre..).

Jag har mailat Penny i Aten för att eventuellt göra hidden Chlamydia, ureaplasma och mycoplasma test. Fick svar samma dag, igår. Jag har ju i alla år haft problem med återkommande UVI och även fått det efter ÄP vid IVF så jag funderar på om det är en anledning till alla misslyckanden. Det i samband med usla ägg förstås.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF