• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Lully Hill

Hej alla vänner!

Gott Nytt År på er alla!
    Jag hoppas 2012 blir ett bebis år för oss alla här i tråden!! Låt oss alla hålla tummarna så kanske det går!!
    Jag har inte varit så aktiv på FL på ett tag. Jag har varit flera vändor till Gotland och min sjuka pappa så det är lite stressigt. Det är väl typiskt att man inte kan få vara riktigt glad och bara ta hand om sig själv. Nä, då händer något sådant här! Men sånt är livet!

Jag har nu gått in i v 13 och har nu slutat med Progesteron. Yeppi vad skönt att slippa proggkladdet! Men känns lite läskigt ändå att ändra i behandlingen.

På Nyårsafton berättade vi för det par som är våra allra närmaste vänner och som följt oss i alla år! (Det var ju lite svårt att mörka för dem varför jag inte ville ha bubbel etc och skulle köra på Nyår istället för att sova över. ) De började gråta!! 

Kram alla!

Varje litet steg är ett steg framåt
  • Snart lycklig

Hej, jag hoppas verkligen också att 2012 blir bebisår för oss alla här!

Lully, jobbigt för dig att inte få lugn och ro, men också jobbigt att din pappa inte mår så bra.

Det måste dock kännas skönt att kommit in i vecka 13, det är ju en milstolpe bland många andra. ursäkta att jag frågar, men har du eller ska du göra ett s k KUB-test? Kanske ngt i väntan på fostervattensprov?

Vad roligt med så fina vänner som gåter för er lycka!

Själv känner jag mig ganska nedstämd. Jag borde dock ha lite hopp, för min mens har inte kommit ännu, inte ens en enda brun, rosa eller röd prick. Jag borde fått mens nu oavsett vad jag jämför med. Inte mens borde ju ändå vara hopppfullt! Det är nu 17 dagar sedan inseminationen.

I förra veckan hade jag menskännngar av och till, lite yr, vattninga flytningar, dålig matlust samt lite ömma bröst, men i stort sett allt har avtagit innan helgen och det enda jag känner ibland är lite diffusa känningar i magen nedanför naveln, lite mot äggstockarna ibland, men det är mkt mkt diffusa känningar. Vattniga flytningar ibland, men det är säkert Crinonen. Idag har jag känt mig lite svimfärdig och lite dålig i magen, ej hård i magen som jag varit ett tag. Brösten, inga känningar alls.

Crinonen har aldrig vid mina 4 ivf skjutit på mensen, utan kommit 13-16 dagar efter äggplock (ruvardag 11-14), med förvarningar i några dagar innan med spottings o dyl. Jag har en teori om att då har jag varit utan alla mina egna hormoner efter nedreglering och allt, men nu har jag ju min egen progesteronproduktion samt ytterligare tillägg, då jag använder Crinone. Det blir kanske extra mkt och det gör att mensen blir uppskjuten, men vad vet jag?

Läser man på nätet, så känner alla så JÄTTEMKT, men måste det verkligen vara så?

Självklart är jag glad att mensen inte kommit ännu, men såååååå rädd att börja hoppas och så är det bara kroppen eller progesteronet som spökar. Man kan ju säga att man är lite bränd och pessimistiskt efter en del erfarenhet.

Jag åt ju Pergotime i fem dagar och har sedan en tid även ätit 5 mg Prednisolon. Kan ngn av dem påverka på ngt sätt så att mensen blir försenad?

Jag har ju aldrig tidigare gjort ngn insemination och vet inte hur det påverkar kroppen.

Jag hoppas jättemkt, men är jätterädd för att falla djupt i det berömda svarta hålet.......

Tänker jag realistiskt och utan känslor, så har det ju inte lyckats, men.....

Ursäkta mitt deppiga inlägg.

Kram.

• Lully Hill

Snart lycklig, när har du TD? Jag tycker du har flera gravidsymptom!! Upp med hakan!

kram

Varje litet steg är ett steg framåt
  • Nefernefer
    Snart lycklig: Jag har tyvärr inte den blekaste aning om vad det var för blodprov. Och dessutom så var ju min övriga medicinering helt åt helskotta, så jag har egentligen inga bra råd.

Hoppas dock att din uteblivna mens betyder att det faktiskt har gått vägen den här gången! :) Många, har jag läst, har olika mensliknande symptom. De kan t o m blöda lite, och allt är ändå bra.

Ja, ett gott nytt år och framgång till oss alla, önskar jag. Själv kommer jag fortsätta vara orolig tills jag vet att jag återfått ägglossning och mens.
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • woo

Hej på er alla och god fortsättning!

Lully ska erkänna att jag berätta om dig på nyår är så glad för er skull (även om vi inte känner varann)
    Det är så stärkande att veta att nån i min egen ålder faktiskt är gravid inför vår start snart (gulp).

Snart Lycklig förstår din känsla o oro men i mina örnon låter dina symptom jätte bra!Skrattande
    Jag undrar oxå när har du TD?

Jag har lite funderingar o undrar om ni har erfarenhet runt detta med antibiotika som faktiskt bör ges till båda vid IVF för mannens del för att ta bort/miska ev barkterier som kan finnas i sädesvätskan som kan påverka spermienas fullgörande.
    Till oss för att minska ev infektion vid äggplocket samt att gå på ev mycoplasma och uriplasma vars mekanismer visat sig ha samband med infertilitet.
    Varför har ingen sagt det här hemma?
    Kan det vara därför mannen haft så olika resultat på simmare och kvaliten???
    Kan det vara därför jag fått så sjukt ont ut mot höft och bäcken??????
    Kunde det gjort skillnad om vi fått understöd av det samt Pred/Medrol här hemma????

så jag har idag mailat CFC och bett om det inför våran start tänker som så att det kan ialf inte skada att ta till alla försiktighetsåtgärder förebyggande man kan!!!!

Kram på er

• Snart lycklig

Tack rara ni! Den officiella testdagen är på fredag, tre veckor (21 dagar) efter inseminationen.

Nefernefer, kanske kan du vända dig till ngn gyn och hjälp med tabletter för att få igång mensen. Jag har haft problem med samma efter mina tre första IVF, efter fjärde funkade allt som en klocka. Tabletterna som jag fick var Provera och jag tog dem ca 10 dagar tror jag, sedan blev det lite ordning.

Woo, intressant med dina funderingar, aldrig helelr hört ngt om det. Däremot vet jag att min man måste ha ätit mkt antibiotika när vi kämpat med att få ut några som var frysvänliga pga av hans prostatit. Efter några kurer har det till slut blivit någorlunda. Han äter nu i samråd med urolog en dubbelkur för att vi ska få möjlighet att åka till Danmark och frysa in, så vi har om det blir en trippp dit.

Jag har också haft mkt ont i ländryggen och ena höften i samband med mina ivf-behandlingar. Jag har dessvärre alltid problem med ryggen och framförallt ländryggen, så det är svårt att veta om det hör ihop. Jag tror dock lite hänger ihop med det och även de vattencystor jag haft. Jag tog naturligtvis upp det med kliniken, men de trodde inte alls att det hade ngt samband.

Intressant att höra vad CFC säger om antibiotikan.

Vi får hjälpas åt att hålla våra tummar och händer för oss alla i denna tråd, att det ska bli ett fantastiskt år!Hjärta

• myran6801

Hej vänner, jag har precis pratat med Svend på CFC men han har ännu inte fått tag på ngn Gyn i Stockholm. De hade visst haft julledigt tills idag. Han lovade att återkomma asap. Fick svar fr Aten på det prov jag skickade förra veckan och det visade sig att det var positivt för hidden Chlamydia. Trodde jag inte, men det innebär att det måste bli en dunderkur antibiotika för både mig o mannen. De skall oxå testa mycoplasma o ureaplasma, så får vi se vad det blir för resultat. Jag har ju haft problem med UVI i åratal o påtalat det till läkare flera ggr men alla har bara ryckt på axlarna o sagt att vissa har det. I Aten tyckte de absolut jag skulle göra ovan tester innan vi gör ngn mer Ivf el ÄD. De menade att det absolut jan ha negativ inverkan. Tycker det är så himla jobbigt att inte läkarna kan sånt här i Sverige.

• woo

Bra Myran att du verkligen får kollas upp!! Snart Lycklig jag återkommer när jag pratat med CFC dom maila tillbaka direkt att jag skulle ringa och få en telefon tid. På Ond har hag tid så det ska bli intressant.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF