• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • callimero

Åh vad jag håller mina tummar för fin befruktning Maryhe! Och så positivt med det fina resultatet din man fått efter att ha varit så flitig med diet och tillskott.

• Maryhe

Tack Myran, Snart Lycklig och Kalimero!

Vi har haft uppehåll med koffein och alkohol sedan i juli. Vi dricker orzo (rostat korn) och nässelthè gjort på bara nässlor. Klart att det suger rejält efter en cappuccino på morgonen, men det går ganska bra att göra den på orzo. Saknar även mitt favoritvin. Vi sa häromkvällen att vi glömt hur vin smakar. Köpte svenskt öl till sambon på IKEA vid förra behandlingen, men den står kvar i kylen. Han går verkligen in för det här. Förra gången var det 1% användbara, liksom på alla andra prov han lämnat tidigare. Denna gång 10% (!!!!). Tror att Pycnogenol och L-arginin har haft effekt. han började med det när vi läst om två olika studier som gett bra resultat på morfologin.

• callimero

Från 1% - 10 % är ju oerhört bra! Tänk om de läkare vi träffat fått se det resultatet? De har bara hårdnackat sagt att det finns absolut ingenting att göra åt mannens dåliga spermier. Har också legat runt 1%.

• Maryhe

Det finns medicinska studier, sök på Pycnogenol, L-arginin och manlig infertilitet. Har även läst på amerikanska forum att man behandlar män med dålig morfologi med det inför IVF. Tyvärr tog sambons pycnogenol slut nu, det vi hade kom från Sverige och det är svårt att hitta här. Det står att morfologin återgår till ursprunget när man slutar med kuren. Får köpa nytt nu när jag är hemma. Kan rekommendera Skanstulls hälsokost som har jättebra priser samt även webshop.

• Snart lycklig

Hej,

Jag har varit i kontakt med kliniken idag, för i helgen kom vi på att varför inte försöka använda de sedan tidigare infrysta rören med sperma till en insemination nu i december. Bra idé, så vi slipper slänga det, då vi inte får göra några fler försök där efter vårt FET i januari.

Ringde igår och efter några samtal med BM, så fick jag besked om att en läkare skulle ringa mig idag för besked. BM kunde inte säga ngt alls. Lät ganska kort, så jag antog att vi inte skulle få göra det.

Läkaren ringde i fm och var jättetrevlig och gullig på alla sätt. Hon hade tid att prata, var inte stressad. Det var vår första läkare, som föreslog ÄD mitt i behandlingen IVF3 (!). Vad skönt med ett sådant samtal istället för som så många gånger ledsamma samtal. Så nu ska vi få göra det i alla fall. Hon till och med föreslog att vi kunde försöka med färsk sperma, om den nu är bra för dagen vill säga (kronisk prostatit). Tanken var ju att använda upp det infrysta eftersom vi sedan är färdig med kliniken. Färsk är ju ännu bättre (om det nu funkar).

Hon ringde sedan strax därpå upp igen och erbjöd Pergotime, då det ökar chanserna lite (inte mkt som hon sa, men lite).

Hon sa dessutom att vi fått bra resultat och jättefina embryon i på våra försök, men sedan kom det där med äggens ålder igen. Hon sa att om det är spermierna som orsakar det hela, så brukar det oftast inte bli ngn befruktning, så allt är då äggens fel.Rynkar på näsan

Nu väntar jag lite nervöst på att ringa CFC på min telefontid i em. Hoppas det går lika bra.

Maryhe, hoppas du fått positiva besked idag.

• Maryhe

Vad bra att ni får göra insemination!

Konstigt, på vår klinik säger de annorlunda. Att ägg kan befruktas med dåliga spermier men att utvecklingen kan avstanna senare. Unga ägg kan kompensera för spermiens eventuella kromosom avvikelser, men det kan inte våra äldre.

Fick besked klockan 11 att vi har 3 befruktade ägg och det blir ET i morgon klockan 14. Har också hämtat ut mitt TSH prov som jag tog i morse. Det har sjunkit från 2.37 till 2.11 på en vecka med hjälp av kortison, selen och multivitaminer med jod. Nu i morse började jag med Levaxin, 

• Snart lycklig

Maryhe; Vad roligt att tre ägg blev befruktade!

Det låter vettigt det som du skriver om äggen och spermierna. Jag har också snappat det någonstans.

• callimero

Snart lycklig - vilken klinik har ni gått till här hemma? Blir nyfiken...

Har också hört exakt samma resonemang om gamla äggens fel. CFC har inte samma uppfattning. Verkar vara standardsvaret här hemma dock. Sen kan man ju verkligen ifrågasätta om ni fått bra resultat och jättefina embryon, varför inte låta er betala för fler försök?

Tummar för era 3, (jättebra!) här med!

Har fått svar från Athen och bett om formuläret man ska fylla i. Dr påpekade dock min ålders betydelse i det hela...
    Undrar nu när jag kan tänkas komma loss och pricka in en tid där.

• woo
    Maryhe skrev 2011-12-06 13:05:24 följande:
    Vad bra att ni får göra insemination!

Konstigt, på vår klinik säger de annorlunda. Att ägg kan befruktas med dåliga spermier men att utvecklingen kan avstanna senare. Unga ägg kan kompensera för spermiens eventuella kromosom avvikelser, men det kan inte våra äldre.

Fick besked klockan 11 att vi har 3 befruktade ägg och det blir ET i morgon klockan 14. Har också hämtat ut mitt TSH prov som jag tog i morse. Det har sjunkit från 2.37 till 2.11 på en vecka med hjälp av kortison, selen och multivitaminer med jod. Nu i morse började jag med Levaxin, 
    Maryhe tänker på er för nu är kl 14.00 och hoppas på  HjärtaHjärtaHjärta  KRAM
  • Lully Hill

Hej vänner!
    Har bara tillgåg till telefonen. Fick akut åka till Gotland för min pappa har blivit sjuk. Han är 89 år. Han ligger nu på intensiven. Blir lite frånvarade ett tag!
    Lycka till Marythe!
    Kalimero, Dr D påtalade min ålder också:) men han hjälper dig ändå. Han sa att om det inte fungerar får du inte tro att det är behandlingen som är fel. Därför vill jag påtala att chansen är liten men den finns dock.

Kramar alla!

Svar på tråden 45 år och planerar IVF