• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Nefernefer, välkommen tillbaka! Vad skönt att att du hämtat dig lite och ser framåt.

Jag har efter mina tre första IVF haft jätteproblem med mens nr 2 och därmed kommande ÄL också. Mens nr 1 har dessvärre kommit varje jä..a gång!

Nu efter vårt 4:e försök kom ÄL igång precis i rätt tid efter mens nr 1 och mens nr 2 kom ju också helt normalt.

När den inte kommit igång, har jag fått tabletter vid ngt tillfälle. Vid ett annat fick jag lite brun/rosa på pappret en gång och sedan blev det inget mer, men det var min mens då, för sedan kom ÄL som upptäcktes av en slump när jag var på VUL för att kolla varför inte mensen kom.

Jag har också fått ofarliga vattencystor efter varje försök, en vid varje tillfälle. Kan ha haft det innan utan att veta om det, men de förhindrar inte mensen.

Cystorna har jag fått bort genom att jag påbörjat nytt försök och sprayat ner den, en gång stuckit hål på den och ibland har den försvunnit av sig själv enligt kliniken (var på zonterapi och han tryckte bort den, vilket jag faktiskt tror, kände att värken försvann efteråt).

• Snart lycklig

Hej,

Nu har jag fått recept från CFC på Prednisolon och sedan har också beställ 2 pkt av vardera 4 resp 16 mg Medrol från hovleverantören Maryhe. (TACK och kram!) Snacka om att vara garderad inför nya året.

Jag har också mejlat CFC och frågat vad det är för skillnad på dessa, men har ännu inte fått svar. (Jag vet att ngn har skrivit om det tidigare men jag hittade det inte.) När använder man den ena och när använder man den andra? Jag vet att Medrol medicineras under kort tid och Pred lite längre, eller hur?

Prednisolontablettterna har jag hämtat ut på Apoteket, utan att fått receptet omskrivet. De kostade bara 96 kr. Det är hundra tabletter a 2,5 mg.

Jag skulle gärna vilja börja ta dem omg i och med att vi gjort inseminationen i fredags. Jag tog en tablett imorse. Är det ngn som kan detta lite bättre än mig och kan ge mig tips om vilken dos jag ska ta nu. Ikväll har det gått ca 5 dagar sedan ÄL och om det mirakulöst skulle ha funkat ska det väl snart börja fästa.

Snälla, tips önskas!

Kramar

• woo

Välkommen tillbaka Nefernefer skönt att du ser framåt.

Snart Lycklig jag har inboxat dig och du jag vet att Lully gick på Pred från cykeldag 1 så hon har nog lite mer kött på benen ang just Pred. Skrattande

Hej Myran bra att få klarhet inför nya tag.

Lully hoppas verkligen du får vila ut nu efter farande fram o tillbaka.

Kalimero önskar dig lite ro o vila så du kan få pusta ut från jobb.

Maryhe skickar dig en extra julkram hoppas du passar på att njuta och boosta inför nya året.

Kram på er alla!!

• Nefernefer

Tack för svar, Snart lycklig! På tisdagkvällen fick jag någon slags eländig ursäkt till mens, och med din historia om att du ändå hade ägg på gång efter en "dålig" mens så började jag äta Neovletta igår. Det är ju mitt i jultid, så jag antog att beslutet fick bli lite upp till mig. Hoppas att det blev rätt, eller åtminstone inte allvarligt fel.

Mina prednisolon-tabletter var på 5 mg. Har CFC ingen tanke om vilken dos du borde ta?

Och tack, woo. Riktigt framåt kommer jag dock inte se förrän jag vet att jag får tillbaka en normal mens och ägglossning igen.

Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • myran6801

Hej fina vänner, har haft telefonsamtal med Svend Lindenberg på CFC idag och jag tror han var ganska upprörd över att deras svenska samarbetsgyn inte ville hjälpa till med IVF utan menade att det enda raka är ÄD. Han sa att hon har både rätt och inte rätt för det är inte omöjligt att det kan gå men chanserna bedömde han till allt mellan 1-10%. Inte stora chanser, men han tyckte absolut att vi kunde prova en Crash IVF. Han skulle prata med en kollega i Sverige som skulle kunna hjälpa oss och återkomma nästa vecka.
    Parallellt kommer jag och min man att gå vidare med ÄD och i februari åker vi antagligen till Spanien för ett första besök inför ÄD. Där är väntetiden ca 1 månad tills man får en donator. Kram

• sushikatten

Hej Alla! 

Jag har varit inne här några gånger och läst vad ni har skrivit och känner att jag är precis i samma läge som några av er. Ni har så mycket erfarenhet och så mycket underbara tankar. Undrar om jag får vara med här? Jag är 43 år gammal och gått igenom 6 ivf:er.sista här nu blev jag gravid men slutade tyvärr i ma. Nu funderar man på om hur man ska gå vidare. Jag får ofta två embryon insatta och har mellan 4-6 ägg ut. sist körde jag korta metoden med fostimon och aha. Tror absolut på aha för då fäste det. Innan dess gjorde jag tre ivf utan att det nånsin visade plus. Körde även med pred och trombyl. Det jag funderar på är om jag ska vända mig till CFC eller fortsätta här hemma med ivf eller gå över till ÄD. Har glömt att säga att jag haft 5 missfall totalt, så man funderar ju om det är något fel på kombinationen av oss. Ni vet hur det är med alla tankarna. Jag vet att det är svåra frågor.

Ni som har varit i  CFC blir det mycket extra kostnader? Vill de göra nya prover? Jag har läst ungefär 25 sidor tillbaks och fortsätter lite till längre fram. Några av er är med i andra trådar så vi känner varann sen innan. Ha det jätte bra så länge. 

• myran6801

Välkommen Sushi!!! Vi känner ju varandra fr andra trådar! Jag har varit en sväng på CFC men den gången avbröt jag Ivf eftersom bara en follikel var i rätt storlek, de andra hann inte med. Vi bestämde oss i sista minuten och gjorde en insemination. Minus såklart. Men jag måste säga att det känns skönt att ha varit där o träffat läkarna o sett kliniken. Allt går i rasande fart där men de är oerhört gulliga. För oss blir det nog en Ivf där sen går vi över till ÄD. Mina ägg är så dåliga verkar det som. Kram

• Lully Hill

Hej raringar!
    jag har varit så mycket på Gotland att jag inte kunnat komma i på nätet och skriva men jag har läst tråden via mobilen! Sjukhuset bara skickade hem pappsen och han kunde inte ta vara på sig själv. Jag fick hjälpa till och ordna med hemtjänst 6 ggr per dag. Det är inte lätt att bli gammal och man måste definitivt ha en anhörig som ställer krav. Nu är jag hemma över jul. 

Välkommen Sushi!! Jag tycker du skal läsa min presentation och gå in på länkarna om behandling för immunförsvaret. Upprepade missfall kan vara ett tecken på ett immunförsvar som dödar embryot.

Jag vill önska er alla ren riktigt fin jul!

Kramar till alla från Lully 

Varje litet steg är ett steg framåt
Svar på tråden 45 år och planerar IVF