• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • myran6801

Lully, så tråkigt med din pappa. Hoppas han kryar på sig snart. Stor stor kram vännen

• Maryhe

Verkligen tråkigt med din Pappa Lully. Hoppas att det går bra. Kram

• Maryhe

Fick till sist två 4-celliga tillbaka idag. Det är helgdag här och klämdag på fredag så nu blir det vila resten av veckan!

• Snart lycklig

Vi har gjort alla våra fyra försök hos Fertilitetscentrum i Stockholm.

Jag håller med dig Kalimero, varför är klinikerna i Sverige så stelbenta. Inför vårt 4:e försök fick vi uttala att oavsett resultat att vi förstått att vi inte får göra flera IVF-försök efter det. Det var bara att acceptera. Det var mkt nära att vi inte fick göra det sista heller. Visst blir man trött på sin ålder och framförallt att höra om den hela tiden?

Snacka om att inte känna sig så viktig och välkommen. Nu ska vi trots allt få göra ett inseminationsförsök där, innan vi till slut gör vårt FET i januari. Trots det, så känns det så olustigt på ngt sätt. Hela jag känner mig orolig, nervös och jättenedstämd. Har en klump i halsen nästan hela tiden. Kan inte sova eller ens koncentrera mig att se på tv. Att jobba går bra.

Jag försöker bena ut vad som egentligen trycker mig..... Det känns helt plötsligt att det är så mycket att tänka på och ta ställning till och inte minst agera. Jag är sååå trött och orolig.

Äter jag tillräckligt, rätt eller fel kosttillskott?
    Ev. kommer äl planeras/framkallas torsdag eller fredag i nästa vecka för insemination, vilket gör att jag får den lite tidigare, som i sin tur kan göra att det blir gränsfall för start av FET , så snart de öppnat den 9 jan.
    Kommer det dröja för länge innan jag kan starta hos CFC?
    Jag har inte köpt några julklappar och vet inte heller vad jag ska köpa (bagatell i sammanhanget, men jag orkar knappt), säger igen jag är sååå trött.

Så här håller jag på, allt blir en enda röra.

Imorgon har jag bokat en tid för zonterapi och hoppas det ska lugna mig (och trycka bort ev. vattencystor). Jag har gått två gånger förut och då kändes det bra. 

Nu kommer jag till samtalet med CFC. Jag tror det var Claes jag talade med. Han var vänlig, sa inget om min ålder, men pratade ganska fort ochjag hade svårt att hänga med i danskan.

Bland det första han sa var att jag nog behöver Prednisolon och assisted hatching, då det verkar vara svårt för mina hjärtegull att fastna. (Han sa inte hjärtegull, det är mina ord... Flört) Vi var välkomna efter att vi fått vårt resultat efter FET. Det som oroar mig är att vi inte hr några infrysta spermier hos dem. Det var om detta jag inte hörde vad han sa. Han sa att det räckte om han var där två dagar innan ÄP, för att kunna frysa in. Om det inte komemr fram ngt då, vad gör man då? Min man har alltid kämpat om och om igen innan det kommit fram bra sperma för infrysning inför de nadra försöken. Han har kronisk prostatit och då kommer det ibland hyfsat bra och ibland inga levande alls. Jättejobbigt!!!! Vid varje IVF-försök har det varit neg och vi har fått tagit frysta.

Dr skickade en resumé och där framgick det inte helt heller. Jag mpåste nog mejla för att fråga om det. Min man blir också stressad om det blir för mkt åtaganden.

Jag har fått mina journalkopior och ska scanna in dem alla och skicka dem till CFC, de drunknar nog i information.

En fråga, skriver CFC ut recept, eller görs det av samarbetande gyn här i Sthlm?

Skrivr Eva Svanborg (tror hon heter så, eller hur?) på samarbetande gyn i Solna ut Prednisolon?

Nu blev det ett långt inlägg. Jag hoppas att jag inte tröttar ut er!

Maryhe, hoppas allt gått bra idag på ET.

• Snart lycklig

Maryhe, jag ser nu att du fått två befr återförda. Grattis! Hoppas nu att allt går riktigt bra. Nu vet jag av erfarenhet att det kommer kännas härligt och underbart en stund. Försök att behålla känslan så länge du kan. 

• woo

Lully så tråkigt med din pappa.... Maryhe underbart med 2 inneboende mys nu riktigt ordentligt!!! Snart lycklig CFC skrev ut mina som min svenska läkare skriver om till svensk recept så att det går inom högkostnads taxan. Ang valet av Pred el Medrol har jag valt Medrol. Frågade CFC om doserna och behandlingstid på dom Pred skulle jag få från cykel dag 1 och fram till v 7 (vid ev grav) men bara 5mg dos. Medrol får jag av dom vid ägguttag 16 mg i 3dagar 8 i 1dag 4mg i 1dag sen inget mer det ska räcka enligt dom. Själv är jag tveksam till detta så jag har beställt extra av vår egen hovleverantör här på FL :) Kram på er

• myran6801

Maryhe, grattis till ruvstatus!! Underbart med två 4-celliga! Jag lovar att hålla tummarna hårt hårt.

• myran6801

Snart lycklig, åh vad känner igen mig i det du skriver om kliniken, att tjata tills sig fler försök och allt fokus på åldern. Usch och fy vad jobbigt.

Vad bra att du pratat med CFC. Tror de är rätt vana med långa journaler att läsa igenom för de har ju redan fått från några av oss här i tråden. Jag hade också jätte svårt att förstå danskan så jag skickar alltid ett mail för att bekräfta att jag fattat rätt. Jag tror Gyn i Solna skriver det som CFC ordinerar. Jag har bokat tid hos henne nästa vecka.

• woo

Snart lycklig ang recept kan du inboxa mig om du inte får tag på Gyn i Solna.
    Jag har oxå gått på Fertilitetscentrum och en av läkarna där har erbjud sig att skriva om mina recept.

Lully jag hoppas verkligen din pappa blir stabil och kommer bort från intensiven.

Vad kul Myran att du ska till Solna nästa v då måste du berätta hur det gick.

Kalimero bra att du redan börjat planera även om du vet exakt när just nu (hoppas du mår bra trots allt)

Maryhe rolig namn på er helgdag MÅSTE JU BARA VARA ETT BRA TECKEN!!!! OskyldigOskyldig

Kram på er alla!!

Svar på tråden 45 år och planerar IVF