• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Hej igen,

Jag har nu fått svar från tilltänkt samarbetande läkare (MamaMia i Sthlm):

"Angående Kph så kan jag hjälpa med blodprover men kanske inte med medicin om det gäller IVF. Man gör i Sverige inte IVF på kvinnor > 42 år. Dessutom har jag inga FSH/LH eller AMH värden på dig".

Det känns ju inte som det skulle bli så enkelt att vända sig till honom. Jag är inte så intresserad av att ta nya AMH-värden heller, joppas slippa dt. Bara stressigt.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att Woos alternativ är bra och att denne finns i Sthlms-regionen.

• Maryhe
    Snart lycklig skrev 2012-01-11 12:29:17 följande:

Hej igen,

Jag har nu fått svar från tilltänkt samarbetande läkare (MamaMia i Sthlm):

"Angående Kph så kan jag hjälpa med blodprover men kanske inte med medicin om det gäller IVF. Man gör i Sverige inte IVF på kvinnor > 42 år. Dessutom har jag inga FSH/LH eller AMH värden på dig".

Det känns ju inte som det skulle bli så enkelt att vända sig till honom. Jag är inte så intresserad av att ta nya AMH-värden heller, joppas slippa dt. Bara stressigt.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att Woos alternativ är bra och att denne finns i Sthlms-regionen.

Hoppas att du får tag på någon gyn. Det var likadant för mig. Jag var hemma i Örebro 3 veckor och fick resultatet av vaginalproverna skickade till mig. Behövde hjälp med mediciner för Bakteriell Vaginos och ringde till fertilitetskliniken på USÖ. Jag var för gammal för att få hjälp. Så tydligen så kan man få ha BV om man är äldre än 41 (De tar inte emot äldre patienter)
  • Snart lycklig

Maryhe, vad roligt att du är tillbaka! Tack för paketet också.

Visst känner man sig gammal när man bemöts så här Rynkar på näsan 

Bra att du fått en diagnos, om det är ngt som är fel. Vet inte om du haft dt förut eller ej, men annars har jag läst att efter behandling av Bakteriell Vaginos så har förutsättningarna för att bli gravid ökat. Glad Inte klokt däremot att du inte får behandling oavsett ålder!

• myran6801

Fy nu blir jag riktigt förbannad! Neka att hjälpa till bara för att man i Sverige inte gör Ivf på kvinnor efter 42, så jäkla fräckt. Det är inte olagligt, det är ju faktiskt bara rekommendation. Blir ännu argare när jag läser att man inte får hjälp med BV pga av ålder. Skit rent ut sagt!!!

• Maryhe
    myran6801 skrev 2012-01-11 19:11:07 följande:
    Fy nu blir jag riktigt förbannad! Neka att hjälpa till bara för att man i Sverige inte gör Ivf på kvinnor efter 42, så jäkla fräckt. Det är inte olagligt, det är ju faktiskt bara rekommendation. Blir ännu argare när jag läser att man inte får hjälp med BV pga av ålder. Skit rent ut sagt!!!
    Jag fick hjälp av en tjej i 40 tråden så jag kunde köra Ludmillas kur. Just nu kör jag efterbehandling med Lactal balans och Ovesterin. Var till kliniken i Turin idag och de tyckte att den behandlingen var perfekt!

Sprutstart runt den 19:e januari. Ska börja md 5mg Medrol redan idag och samma typ av behandling som sist dvs Gonal och from. första Cetrotide sprutan skall jag ta ½ Gonal och ½ Menopur. Sista dagen bara Menopur. Dvs som det ser ut nu. Men jag måste ta E2+LH samt göra VUL varannan dag. Beroende på reultatet så kan doserna och preparaten ändras. Läkaren kunde inte bestämma om jag skulle göra aspirin eller Clexane denna gång, så måste få tag på en hematolog som kan avgöra eller så får jag bestämma själv..
  • myran6801

På vilket sätt fick du hjälp? Jag är just på G att beställa hem antibiotika fr Grekland för hidden C. Men så tänker jag att jag kanske borde ta ngt för att undvika problem med svamp. Vet du ngt?

• Maryhe
    myran6801 skrev 2012-01-11 19:22:51 följande:
    På vilket sätt fick du hjälp? Jag är just på G att beställa hem antibiotika fr Grekland för hidden C. Men så tänker jag att jag kanske borde ta ngt för att undvika problem med svamp. Vet du ngt?
    Det var en tjej som hade  just Dexoferm och Flagyl hermma och jag fick dem.
    Lactalbalans kan du ta för att undvika svamp under antibiotikakuren. 
  • woo

Hej tjejer!!!

Kul att se dig igen Maryhe och härligt att se att du är på G Skrattande

Snart Lycklig självklart inboxar jag dig!!!

Blir jätte ledsen och heligt jävla förbannad av det jag läser Skrikandes 

Det är väl ändå våra beslut våra pengar våra kroppar våran förlust i slutändan om det inte går vägen?!....
    Vården är INTE lika bemötande är INTE lika förståelsen är INTE lika för oss "äldre"....
    Man blir så less man är på gränsen till att ge upp sälvkänslan hamnar ganska långt ner i mellan åt..
    Men vi har en sak gemensamt förutom längtan efter barn och det måste vara att VI alla här nåste vara dom mest envisa tjurskalliga som vägrar ge upp plus att vi vågar TRO och HOPPAS!!!!!

Jag hoppas detta år kommer bli vårat år tjejer vi är verkligen värda det! Solig

Kram

• Maryhe
    myran6801 skrev 2012-01-11 19:40:45 följande:
    Tack Maryhe för tips. Vet du om det är receptfritt?
    Ja det är de!
    Jag tog även Diflucan (tablett) som jag hade från Italien mot ev svamp under behandling. Min läkare här vill att man stoppar in så lite som möjligt i slidan då allt joxande där nere med vagiatorer och äggplock leder till störningar och kan skapa mer problem med återkommande BV och svamp.
Svar på tråden 45 år och planerar IVF