• Scream2

Hypotyreos tråden!

Välkommen till tråden för oss som har fått diagnosen hypotyreos eller misstänker att vi har det!

I TS kommer jag att samla in bra länkar, så tipsa mig gärna!

www.hypo2.info

Länken till artikeln om att TSH inte bör överstiga 2,5 om man har symtom:
      http://www.hypo2.info/diagnostisering/ny-tsh-graens-artikel-att-skriva-ut

www.thyroid.se ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702 www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071
    http://www.lakemedelsverket.se/upload/om-lakemedelsverket/publikationer/lakemedelsboken/LB-2011-2012/Tyreoideasjukdomar.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 21:14
    www.skoldkortelforeningen.se

http://turtles.egetforum.se
    skoldkortel.blogspot.com
    www.facebook.com/pages/Stoppa-felbehandlingen...

www.youtube.com/user/Hypotyreos

www.stopthethyroidmadness.com

Lite artiklar...
    www.dn.se/insidan/insidan-hem/jag-orkade-knap...

www.expressen.se/halsa/1.2026446/marta-29-nu-...
    www.expressen.se/halsa/1.2169672/ann-42-fick-...
    hd.se/skane/2009/09/06/14-aars-kamp-foer-raet.../

www.aftonbladet.se/halsa/article2966790.ab

www.expressen.se/halsa/1.1342737/det-var-som-...

www.expressen.se/halsa/1.1342761/doktor-karin...

www.expressen.se/halsa/1.1319518/lakaren-trod...

medicinskaccess.se/images/arkiv/3_2009/6_deba...

www.dn.se/nyheter/vetenskap/hormonbrist-farli...

www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddel

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-12 11:35
    Tanken med denna tråd är att vi pratar om sjukdomen HYPOTYREOS, vi diskuterar INTE graviditet och hypotyreos. Det blir för mkt information i en tråd. Tips att ni som vill prata ur den vinkeln startar en egen!!! /MVH Sceram!

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • Mammatilltretroll

Är det någon som känner igen denna känsla vid för hög dos Levaxin?

Luddig i huvudet, som att vara i en glasbubbla, lite svårt att fokusera blicken liksom när jag vänder mig om (främst detta som stör)
    Lätt dimsyn
    Lätt yrsel
    Lite skakig
    Svårt att sova?

• Mammatilltretroll

Jag undrar om någon känner igen symptomet svullen och degig hud på magen?

Min mage är som en överjäst bulldeg :(
    Väger 57 kg till 167 cm så jag är inte överviktig..
    Har fött 3 barn 2005, 2006 och 2009.
    Men mina vänner som fött barn har inte en sån mage som jag har..

Om jag ligger ner är den platt och om jag gör en situps så känner jag ju hur hårda magmusklerna är under.. Men de täcks av den här hemska bulldegen!

Kan det vara myxödem på magen som yttrar sig så här?

• Mammatilltretroll

Jag har aldrig haft dåliga värden men pga alla symptom som läkarna inte hittar orsak till har jag testbehandlats med 25 mcg Levaxin i 4 månader.
    Har tyvärr inte märkt någon skillnad i mående och tänkte ge upp Levaxinet..
    Men kan det vara ide att testa att få lio? Trots mina höga t3 värden?

Innan levaxin hade jag så här:
    TSH 0,8-2,1 (pendlat senaste senaste 1,5 åren)
    T4 låg på 8 eller 9 (referens 8-14)
    T3 låg 4,9-5,6 (referens 3,5-5,5)
    Antikroppar Negativt

Precis när jag började Levaxin behandling hade jag TSH 2,0 och efter 3 månader på 25 mcg hade jag TSH 0,7 och T4 11 (ref 8-14)

Symptomen jag har: Muskelvärk, ledvärk, huvudvärk, frusen, trött men svårt att sova, yrsel, ingen aptit, förstoppning, muskelsvaghet, muskelryckningar

• Scream2

Mamma till tre troll, vet du vad Du behöver inte spamma två trådar, den här är out of order eg, då det belv en massa tjafs...så den andra jag är TS är den som gäller!

• Scream2
    Mammatilltretroll skrev 2012-01-21 09:18:30 följande:
    Scream: sorry visste inte..

Inte lätt att veta, därför jag berättar
  • LMN123

Hej, har en del funderingar över min hypotyreos.
    Är kille 22 år.

Fick reda på att jag hade hypotyreos april 2011, för att jag var riktigt deprimerad. Var jämt stressad.
    Alla symptom på symptomlistan hade jag.

I oktober 2011 höjde jag till 150ug (mikrogram), mådde riktigt bra under en 1.5månads period, hade då ett tsh på 2.9. Men tiden gick och man blev successivt  sämre, utan att man tänkte på det. Det var ungefär som att man börjar se sämre med åren. Man tänker alltså inte på det.

I början av februari  gjorde jag mitt 6 eller 7 blodprov och det visade att mitt TSH hade gått tillbaka till 5. Det var skönt på sätt och vis, för då var det iaf något värde som inte var bra. Läkaren vill att mitt värde skall ligga på ungefär 1. 

Höjde vid den senaste provtagning till 175ug. Har ätit det i 10 dagar, men jag känner ingen större skillnad.
    Har fortfarande en nedstämdhet, trötthet och tar aldrig några egna initiativ pga. av avsaknad av intresse. Ser aldrig fram emot något, t.ex resor eller rent av en härlig fredag.

Vad jag undrar av er som ätit levaxin några är om denna trötthet är vanlig och kommer försvinna. För det enda jag vill är att tröttheten ska försvinna. Jag har också läst att det kan ta upp emot ett år innan man blir symptomfri, min andra fråga är då om man ska börja räkna när man har stabila värden. Eller om man ska börja räkna från den första levaxin-tabletten. 

• Försök inte
    LMN123 skrev 2012-02-27 19:05:24 följande:
    Hej, har en del funderingar över min hypotyreos.
    Är kille 22 år.

Fick reda på att jag hade hypotyreos april 2011, för att jag var riktigt deprimerad. Var jämt stressad.
    Alla symptom på symptomlistan hade jag.

I oktober 2011 höjde jag till 150ug (mikrogram), mådde riktigt bra under en 1.5månads period, hade då ett tsh på 2.9. Men tiden gick och man blev successivt  sämre, utan att man tänkte på det. Det var ungefär som att man börjar se sämre med åren. Man tänker alltså inte på det.

I början av februari  gjorde jag mitt 6 eller 7 blodprov och det visade att mitt TSH hade gått tillbaka till 5. Det var skönt på sätt och vis, för då var det iaf något värde som inte var bra. Läkaren vill att mitt värde skall ligga på ungefär 1. 

Höjde vid den senaste provtagning till 175ug. Har ätit det i 10 dagar, men jag känner ingen större skillnad.
    Har fortfarande en nedstämdhet, trötthet och tar aldrig några egna initiativ pga. av avsaknad av intresse. Ser aldrig fram emot något, t.ex resor eller rent av en härlig fredag.

Vad jag undrar av er som ätit levaxin några är om denna trötthet är vanlig och kommer försvinna. För det enda jag vill är att tröttheten ska försvinna. Jag har också läst att det kan ta upp emot ett år innan man blir symptomfri, min andra fråga är då om man ska börja räkna när man har stabila värden. Eller om man ska börja räkna från den första levaxin-tabletten. 
    Det tar lång tid innan håglösheten försvinner (jag kallar det håglöshet därför att det går inte beskriva tröttheten på annat sätt). Jag har äit levaxin i 10 år. Jag kommer aldrig att få tillbaka den energin jag en gång hade. Jag gick med obehandlad hypothyreos under 2½-3 år och kroppen gick på sparlåga. Jag fick för högt kolesterolvärde, B-12-brist. Min läkare (den av dem alla som fattade att det var ngt fel) var förvånad över att jag inte fått diabetes.

Du kan gå länge innan du känner dig bättre. Dock kan du inte äta järn samtidigt som du tar levaxin. Du ska vänta 3 timmar men det vet du kanske. Min läkare säger att när jag tar levaxin ska jag helst inte äta något alls de närmaste 2 timmarna. Det är det bästa.
Svar på tråden Hypotyreos tråden!