• Scream2

Hypotyreos tråden!

Välkommen till tråden för oss som har fått diagnosen hypotyreos eller misstänker att vi har det!

I TS kommer jag att samla in bra länkar, så tipsa mig gärna!

www.hypo2.info

Länken till artikeln om att TSH inte bör överstiga 2,5 om man har symtom:
      http://www.hypo2.info/diagnostisering/ny-tsh-graens-artikel-att-skriva-ut

www.thyroid.se ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702 www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071
    http://www.lakemedelsverket.se/upload/om-lakemedelsverket/publikationer/lakemedelsboken/LB-2011-2012/Tyreoideasjukdomar.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 21:14
    www.skoldkortelforeningen.se

http://turtles.egetforum.se
    skoldkortel.blogspot.com
    www.facebook.com/pages/Stoppa-felbehandlingen...

www.youtube.com/user/Hypotyreos

www.stopthethyroidmadness.com

Lite artiklar...
    www.dn.se/insidan/insidan-hem/jag-orkade-knap...

www.expressen.se/halsa/1.2026446/marta-29-nu-...
    www.expressen.se/halsa/1.2169672/ann-42-fick-...
    hd.se/skane/2009/09/06/14-aars-kamp-foer-raet.../

www.aftonbladet.se/halsa/article2966790.ab

www.expressen.se/halsa/1.1342737/det-var-som-...

www.expressen.se/halsa/1.1342761/doktor-karin...

www.expressen.se/halsa/1.1319518/lakaren-trod...

medicinskaccess.se/images/arkiv/3_2009/6_deba...

www.dn.se/nyheter/vetenskap/hormonbrist-farli...

www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddel

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-12 11:35
    Tanken med denna tråd är att vi pratar om sjukdomen HYPOTYREOS, vi diskuterar INTE graviditet och hypotyreos. Det blir för mkt information i en tråd. Tips att ni som vill prata ur den vinkeln startar en egen!!! /MVH Sceram!

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • shine
    Försök inte skrev 2013-02-27 17:45:30 följande:
    Det tar lång tid innan håglösheten försvinner (jag kallar det håglöshet därför att det går inte beskriva tröttheten på annat sätt). Jag har äit levaxin i 10 år. Jag kommer aldrig att få tillbaka den energin jag en gång hade. Jag gick med obehandlad hypothyreos under 2½-3 år och kroppen gick på sparlåga. Jag fick för högt kolesterolvärde, B-12-brist. Min läkare (den av dem alla som fattade att det var ngt fel) var förvånad över att jag inte fått diabetes.

Du kan gå länge innan du känner dig bättre. Dock kan du inte äta järn samtidigt som du tar levaxin. Du ska vänta 3 timmar men det vet du kanske. Min läkare säger att när jag tar levaxin ska jag helst inte äta något alls de närmaste 2 timmarna. Det är det bästa.
    Samma sak gäller kalcium. Både järn och kalcium förstör upptaget av levaxin. Bo Wikland sa till mig att man helst ska ta det på fastande mage på morgonen. 

Järnbrist är vanligt bland oss som har underfunktion i sköldkörteln. Det är inte HB som många läkare tittar på utan det är ferritiet som man ska kolla på vid provtagning. Spannet för "inom referens" är brett. Det är mellan 10-130 har jag för mig. Jag hade 11 när läkaren kollade det på mig. Jag var helt slut, tappade massor av hår och vit/grön i ansiktet. Har fått veta att vi helst ska ligga runt 100. Det gjorde stor skillnad på mig.

Jag blev också mycket piggare när jag började med naturligt sköldkörtelmedicin och ökade min dos. Många patienter går undermedicinerade med alldeles för låg dos. Bo sa att om man är diagnostiserad med den här sjukdomen ska man ha ett pressat TSH nära 0. Inte som många läkare säger - Du är under 2,5 alltså inom referens. Har man ett pressat TSH så håller sig antikropparna nedre, vilket är bra.

Naturligt sköldkörtelmedicin innehåller även T3 och inte bara T4 som Levaxin gör. Fungerar kroppen som den ska så ska den omvandla T4 till T3. Dock tror jag inte alla kroppar klarar det. Det är T3:n som är mest aktivt. Man får respons nästan direkt. T4 tar ett par veckor innan det märks. Vet inte om du blev något klokare av mitt svammel :)

Har en 2 åring som springer och drar i mig, men jag försöker dela med mig lite tips :) 
  • Försök inte
    shine skrev 2013-02-27 17:58:34 följande:
    Samma sak gäller kalcium. Både järn och kalcium förstör upptaget av levaxin. Bo Wikland sa till mig att man helst ska ta det på fastande mage på morgonen. 

Järnbrist är vanligt bland oss som har underfunktion i sköldkörteln. Det är inte HB som många läkare tittar på utan det är ferritiet som man ska kolla på vid provtagning. Spannet för "inom referens" är brett. Det är mellan 10-130 har jag för mig. Jag hade 11 när läkaren kollade det på mig. Jag var helt slut, tappade massor av hår och vit/grön i ansiktet. Har fått veta att vi helst ska ligga runt 100. Det gjorde stor skillnad på mig.

Jag blev också mycket piggare när jag började med naturligt sköldkörtelmedicin och ökade min dos. Många patienter går undermedicinerade med alldeles för låg dos. Bo sa att om man är diagnostiserad med den här sjukdomen ska man ha ett pressat TSH nära 0. Inte som många läkare säger - Du är under 2,5 alltså inom referens. Har man ett pressat TSH så håller sig antikropparna nedre, vilket är bra.

Naturligt sköldkörtelmedicin innehåller även T3 och inte bara T4 som Levaxin gör. Fungerar kroppen som den ska så ska den omvandla T4 till T3. Dock tror jag inte alla kroppar klarar det. Det är T3:n som är mest aktivt. Man får respons nästan direkt. T4 tar ett par veckor innan det märks. Vet inte om du blev något klokare av mitt svammel :)

Har en 2 åring som springer och drar i mig, men jag försöker dela med mig lite tips :) 
    Tack. Jag gick inte hos Bo men däremot hos en annan läkare som sitter i samma hus som honom. Min läkare hade bra kontakt med Bo. Jag fick också uppgift av min läkare att ligga och pressa nära 0. Min läkare har nu gått i pension och jag går på VC hos en allmänläkare som precis som du säger ska jag ligga strax under 2 vilket är fel. Det spelar ingen roll hur mycket jag försöker övertyga honom. Det går inte. En annan läkare (allmän) påstår att kolesterolvärdet inte alls höjs om man har hypothyreos men det gör det visst det. Blir galen på detta.

Jag har B12 brist också och tar behepan. Detta kan jag enligt apotekspersonal ta samtidigt med levaxin på morgonen. Vilket jag har börjat göra. Jag gjorde inte det förut utan väntade med Behepan ett partimmar men det var så himla jobbigt eftersom det skulle vara fastande. Nu hoppas jag verkligen inte att det påverkar varandra. Känner att jag tappar hår, haft ont i låren framsidan men det gick över när jag ökade på b12. Dubblade ett par veckor. Idag fick jag ett brev från min läkare att alla prover var så bra. Jag vill fanimig ha provresultaten för jag vet att när jag känner mig risig så kan ändå provresultaten visa att jag är "frisk". Man ska vara frisk när man är sjuk för att orka ta tag i allt :(. Nu måste jag få tag i läkaren så han skickar hem papperet till mig.
  • shine

Självklart ska du inte nöja dig med att "det ser bra ut". Det är bara att ringa och be dom skicka en kopia till dig. Det har jag gjort flera gånger. Det var så jag upptäckte att jag bara hade 11 i ferritin.

Bo har ju också gått i pension så jag har träffat andra läkare jag med för jag behöver ju utskrift av levaxin. Dom gnisslar tänderna när dom ser att jag ligger så pressat. Men då är jag snabb och säger som det är:
    Jag har gått hos en sköldkörtelguru som heter Bo Wikland och han säger att jag ska ligga pressat för att hålla nere mina antikroppar. Och jag mår bra. Då har dom släppt det.

Naturligt sköldkörtelhormon är vad man åt innan man "upptäckte" det syntetiska preparatet, levaxin på 50-talet. Sedan dess är det den enda medicin man får om man har underfunktion i sköldkörteln. Vilket jag tycker är väldigt konstigt, har man andra problem tex. högt blodtryck så finns det flera olika preparat att välja mellan. Man får prova sig fram vad man mår bäst med. Men inte vi, vi är alla lika dana och ska bara äta Levaxin. Eller?

För att få äta naturligt sköldkörtelmedicin måste du hitta en läkare som är villig att göra en licensansökan hos läkemedelsverket. Har inte lyckats med det ännu, då läkare verkar vara ovilliga att hjälpa. Vet inte om det är jobbigt med extra pappersarbete eller om det är en maktfråga. Personligen så köper jag det på nätet och ätit det i över 2,5 år. Märkte stor skillnad i mitt välmående när jag fick slut på medicin. Min man märkte stor skillnad på min energi, jag var tröttare och ville inte göra saker.

Här kan du läsa lite (finns massor på nätet om du googlar):
    www.skoldkortelforeningen.se/index.php/component/content/article/6/94-naturligt-skoeldkoertelhormon-fakta 
    www.hypo2.info/behandling/naturligt-skoeldkoertelhormon

Här är den jag äter:
    www.nature-throid.com 

• Försök inte
    shine skrev 2013-02-27 22:29:31 följande:
    Självklart ska du inte nöja dig med att "det ser bra ut". Det är bara att ringa och be dom skicka en kopia till dig. Det har jag gjort flera gånger. Det var så jag upptäckte att jag bara hade 11 i ferritin.

Bo har ju också gått i pension så jag har träffat andra läkare jag med för jag behöver ju utskrift av levaxin. Dom gnisslar tänderna när dom ser att jag ligger så pressat. Men då är jag snabb och säger som det är:
    Jag har gått hos en sköldkörtelguru som heter Bo Wikland och han säger att jag ska ligga pressat för att hålla nere mina antikroppar. Och jag mår bra. Då har dom släppt det.

Naturligt sköldkörtelhormon är vad man åt innan man "upptäckte" det syntetiska preparatet, levaxin på 50-talet. Sedan dess är det den enda medicin man får om man har underfunktion i sköldkörteln. Vilket jag tycker är väldigt konstigt, har man andra problem tex. högt blodtryck så finns det flera olika preparat att välja mellan. Man får prova sig fram vad man mår bäst med. Men inte vi, vi är alla lika dana och ska bara äta Levaxin. Eller?

För att få äta naturligt sköldkörtelmedicin måste du hitta en läkare som är villig att göra en licensansökan hos läkemedelsverket. Har inte lyckats med det ännu, då läkare verkar vara ovilliga att hjälpa. Vet inte om det är jobbigt med extra pappersarbete eller om det är en maktfråga. Personligen så köper jag det på nätet och ätit det i över 2,5 år. Märkte stor skillnad i mitt välmående när jag fick slut på medicin. Min man märkte stor skillnad på min energi, jag var tröttare och ville inte göra saker.

Här kan du läsa lite (finns massor på nätet om du googlar):
    www.skoldkortelforeningen.se/index.php/compon... 
    www.hypo2.info/behandling/naturligt-skoeldkoe...

Här är den jag äter:
    www.nature-throid.com 
    Tack Shine {#emotions_dlg.flower}
  • Töse

Hej!

Här har ni en tjej som är i behov av stort stöd. Är en 30- årig första gångsmamma, har en flicka Hedda som nu fyller 8 månader om några dagar. Blev fruktansvärt sjuk, för nu ca 2 månader sen när jag slutade amma. SÖkte sjukvården redan för ett halvår sen då hjärtat har slagit oregelbundet vid flera tillfällen. men de inte hittat något. ( De tog inget prov då). Slutade amma, några dagar efter hade jag kramper, frånvaroattacker, ja blev riktiiiiiiiiigt dålig. Åkte in på strokeavd. för huvudvärken, gjorde en Ct hittar inget, men då tog de visst sköldkörtelprover, fick svar några dagar efter att TSH låg på 24,4. Jag trodde faktiskt att jag skulle fixa det, efter ett par dagar hemma, blev jag dålig igen men på ett annat sätt, "brinner inombords", blev inlagd på avd. 14 ett par dagar, endokrinavd. Fick inte så mycket svar av läkaren än att det var en postpartum hypo. och att jag fick börja med Levaxin sakta. Fick komma hem, jag låg i fosterställning i två dagar och var helt vit i hela kroppen. Min man är på sjön, så mina anhöriga har bott hos mig tills nu 2 månader sen då jag klarar oss på egen hand. Nu fungerar jag som en normal människa, men har fortf. djävulska symtom. Har sökt så mycket för dessa efter sjukhusvistelsen att min husläkare ville att jag skulle ta i kontakt med en psykiater... hon ser itne min symtom!!! Fruktansvärd svullnad vid armvecken, bakom knäna, huvudvärken fötterna ser konstiga ut, leder smärtar, knölar, ont i rygg, ont i ögon, brosket som har växt i öronen...astma, jag åkte på allt. Jag lever i en mardröm, varit fullt frisk hela mitt lyckliga liv sen kom detta. Jag är sjuksköterska själv, men aldrig varit med om något liknande... Fattar inte varför inte sjukvården hjälper en!!! Funderar fortfarande på att lägga ner min tro. Hur är det med er som haft hypo länge och graviditet? Vill så gärna ha en skock barn ;(. Gråter i princip varje dag över det här hellvettet. Nu några veckor senare låg TSH på 8,8 och T4 17. Ska ta prov igen måndag.

Kram på er.

• Riskiflickan

Hej Töse! Det kan ta lång tid att bli av med symtomen efter att man börjar behandla. Dock undrar jag om de tagit kortisol och elstatus på dig också?

• Töse

Hej! De har tagit elstatus, och gjorde en kortisolkurva när jag var inlagd. Proverna har inte visat på något annat än hypotyreos. Kan inte förstå att man kan bli så dålig?

• Riskiflickan

Töse: man kan bli otroligt sjuk. Jag jobbar på en avdelning där vi har pat med endokrina sjukdomar, vilket hypotyreos är och man kan verkligen må riktigt dåligt. Man kan må dåligt länge efter att tsh är normaliserat, vilket ditt inte ens är än...

• Töse

Riskiflickan: Är det avnligt att man blir inlagd på en avd. för för högt TSH? På endokrinavd. sa sköterskan att de ändå inte var så vana vid att man blev inlagd för det, och ärligt så, visste det itne så mycket om sjukdomen :(((.

Svar på tråden Hypotyreos tråden!