• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Dancia
    Bumman79 skrev 2012-04-29 23:10:48 följande:
    Jag ska göra det kanske är lika bra...har läst någonstans att det inte är alltför bra att gå med UVI under graviditeten heller för barnets skull (om jag inte minns fel.)

Fast jag har väl tänkt att det är såhär att vara gravid...att springa å kissa hela tiden för det säger ju alla att man gör...men de kan alltså e genom ett enkelt urinprov om jag har UVI? :)

UVI är oftast helt ofarligt även när man är gravid, men det är ju inte bra att gå med för länge. Det som kan hända är att man kan få väldigt mycket sd och föda för tidigt. Det höll på att hända i v.28 när jag väntade sonen och hade en kraftig UVI så jag fick ligga inne ett dygn med bricanyl och antibiotika. Fick sen äta antibiotika resten av graviditeten för att hålla bakterierna i schack. Sen är det inte bra för mamman heller. Går man med det för länge kan det bli en rejäl infektion och gå upp i njurarna, så det är bäst att kolla upp så fort man misstänker det.

Ja man lämnar bara ett urinprov i en mugg så tar de ett snabbprov med en sticka (precis som ett graviditetstest) där de kan se om det finns bakterier i urinen. Ibland syns det inte på den stickan och det skickas på odling för att kolla mer noga och då kan det ta några dagar innan man får svar.
  • zenoble

Någon som vet om det är ok för pappa att vara hemma och vabba nu när man har graviditetspenning? Sonen kom precis inrusande till oss å kräktes, hög

Feber med. Känner bara att jag inte kommer orka ta honom ensam imorgon :( måste väl ändå va så att han får vabba?

• PojkarnasMamma85
    zenoble skrev 2012-04-30 01:59:02 följande:
    Någon som vet om det är ok för pappa att vara hemma och vabba nu när man har graviditetspenning? Sonen kom precis inrusande till oss å kräktes, hög Feber med. Känner bara att jag inte kommer orka ta honom ensam imorgon :( måste väl ändå va så att han får vabba?

Det måste han ju kunna. Graviditetspenning är ju ungefär som sjukskrivning så det tycker jag han borde kunna. Kan inte sova mer, ryggont och tilltagande molvärk fast jag tog Alvedon för 23 min sen. Blir nog att ringa förlossningen och rådfråga.
  • zenoble

Ja vi chansar på det nu.. Ja ring du och fråga, bättre det i alla fall så de kanske vill ta en koll. Jag vaknade med för nån timme sen med världens mensvärk typ, så gick på toa och där gick nog en bit av slemmisen för mig med. Känns obehagligt i magen nu :(

• LillaGrynet

Zenoble: Jag är tveksam till att han får vara hemma för vab när du har grav.penning.. Då det är skillnad på vab o sjukskrivning.. En handläggare på fk sa till mig att sjukskrivning är sjukdomsrelaterat o då anses du sjuk å får i det fallet ha pappan hemma eller barnet på dagis heltid..Medans grav.penning endast grundar sig på att du inte kan utföra ditt jobb pga tex tunga lyft pga gravidietetn o anses i övrigt som frisk å får endast ha barn på dagis 15 tim/v...Men kolla gärna upp det så o dela med dig av vad som gäller:-P

• Cataleya
    zenoble skrev 2012-04-30 06:33:20 följande:
    Ja vi chansar på det nu.. Ja ring du och fråga, bättre det i alla fall så de kanske vill ta en koll. Jag vaknade med för nån timme sen med världens mensvärk typ, så gick på toa och där gick nog en bit av slemmisen för mig med. Känns obehagligt i magen nu :(
    Jag har ingen sten koll, men jag har en vän som också är hemma på graviditetspenning, och dom fick ingen ersättningen när pappan stannade hemma med deras son när hon var hemma. Vågar inte lova, men tror t.om hon var sjukskriven. Hon var sängliggandes och kom inte ens upp. Så  det fanns ju inte så mkt att välja på, men ersättningen blev dom utan. Men alla på fs gör/säger ju olika, så det kan ju gå igenom iaf. Krya på er ! :)
  • PojkarnasMamma85

Fast har man graviditetspenning har man rätt till heltid på förskolan. Ringde förlossningen nu och de tyckte att det var bäst att jag kom in för en kontroll.

• LillaGrynet

PojkarnasMamma85: När jag ringde fk och kommunen här så hade jag inte rätt till heltid utan enbart 15 Tim/v.. Bara vid sjukskrivning o arbete heltid... Konstigt om det är så olika..

• zenoble

Ja jag har också rätt till heltid på dagis då de sa att man räknas som "sjukskriven". Jag anmäler vab så får vi se vad de säger=)

lycka till pojkarnasmamma85! hör av dig sen hur det gick.