• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Tre Flickor
    Cataleya skrev 2012-04-30 08:11:39 följande:
    Haha! Nämen, på våran föräldrar grupp gav som oss den informationen! Som sagt vem man än har med att göra så säger alla olika! Undra om de ens själva vet vad som gäller :)
    Haha ja men det får vi hoppas att de vet Glad
  • lycka 4

Ang timmar på dagis så beror det ju på vart man bor. Stockolms komun får man ha heltid vid arbetslöshet å sjukskrivning tex

• Lina007
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-04-30 08:10:58 följande:
    V 34....shit nu börjar jag bli nervös. Han kommer ju snart.....

Har haft världens mysigaste helg. Fint väder och många långa promenader. Igår var vi ute hela dagen. Åt lunch och fikade på stan. Promenerade typ i 3 timmar, det kändes när jag kom hem fast faktiskt mest i fötterna. Hade converse skor på mig och mina lilltår var rejält tilltygade när jag kom hem. Blir till att använda mina träningsskor  nästa gång.

Spännande att vissa bara har en månad kvar. Om 2 veckor kommer det nog börja ploppa utan att det är något konstigt.

Jag har köpt blonderings fär till mitt hår. Brukar alltid gå till frisören och göra slingor, men e så trött på att fixa utväxten hela tiden och betala över 1000 kr varje gång. Så nu blir det rejält blondt. Har köpt 2 förpackningar så ska testa först där det inte syns för att se att resultatet blir ok.

Skönt å piffa sig lite innan förlossning. Det har jag gjort alla gånger, vet inte varför men det känns bra att gå runt på bb sen och inte känna sig som ett vrak.

Ikväll blir det brasa med stora tjejerna, lillskrutt får stanna hemma med pappa.

Ny magbild i bildtråden:) 

Vill inte heller se ut som ett vrak, mer än vad jag säkerligen kommer att göra när det väl gäller, så jag sitter just nu och inväntar att klockan ska bli 10 då jag ska sätta mig i frisörstolen och få håret klippt och färgat! Hör mer till ovanligheterna att jag går till frissan då min mamma annars brukar kirra kalufsen åt mig, men ibland måste man ju få unna sig! även fast notan kan sluta orimligt högt hos vissa... :-S

Idag går vi in i en ny graviditetsvecka också; v 36 (35+0) så det blir en magbild till bildtråden sen
    Odin 081202 | Lillebror/lillasyster BF 120603 | lina007.blogspot.com
  • JennieJ

Då var man i vecka 35 och man har avklarat 239 dagar av 280 med andra ord 85,4% av graviditeten :) Och det återstår 41 dagar till beräknad bf men om 2 veckor så räknas jag som fullgången så de händer lite iaf :) så nu dax att vakna till för att ta mig till barnmoskan för gå genom mina värden jag haft sedan jag börja sticka mig (tänk om hon tycker de ser bra ut så jag slipper hålla på)

• gammelmamma

På tal om sjukskrivning och vab, är det någon som vet om mannen kan vårda treåringen när jag har blivit snittad? När min dotter fick urakut snitt fick INTE hennes sambo vårda barnet även om hon inte fick lyfta något.

• Dancia
    gammelmamma skrev 2012-04-30 09:23:12 följande:
    På tal om sjukskrivning och vab, är det någon som vet om mannen kan vårda treåringen när jag har blivit snittad? När min dotter fick urakut snitt fick INTE hennes sambo vårda barnet även om hon inte fick lyfta något.

Va? Det låter konstigt, båda får ju vara hemma efter en förlossning oavsett hur förlossningen har gått till. Om det handlar om en längre tid kan han väl ta vanliga föräldradagar? Det kanske är just skillnaden mellan vab och fd de klabbar med.
  • Dancia

Ja det här med dagistider är väldigt olika. På mina barns dagis får man bara ha barnen där 50% vid sjukskrivning och nu nyligen har de spikat alla 15-timmars barn mellan 8.15-11.15 varje vardag. Man kan alltså inte välja 5 timmar 3 dagar i veckan längre vilket jag tycker är mycket bättre eftersom barnen då får vara med på lunchen och mer moment under dagen. Det blir mindre stressigt för hela familjen. Jag kan inte se framför mig att jag ska orka och hinna klä på 3 barn, amma och byta blöja på den minsta, äta frukost och allt som hör till och hinna lämna barnen i tid varje dag för att sedan hämta dem knappt 3 timmar senare. När man jobbar är det en annan sak, men när jag är föräldraledig för den minsta vill jag kunna ta det lugnt och njuta av att ha de större barnen hemma fler dagar i veckan.

Jag har redan varit väldigt missnöjd med detta dagiset tidigare så de här nya bestämmelserna avgjorde att jag bestämde mig för att byta och igår fick jag veta att de har fått plats på det jag helst vill att de ska gå på :). Det är kommunens minsta förskola med ett underbart arbetslag (har jobbat där som tim) och mycket bättre upplägg och verksamhet.

• lycka 4

Gammelmamman, man blir nästan aldrig sjukskriven vid snitt . Pappan har ju 10 dagar att ta ut efter förlossningen .