• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Emma Stark

Skönt med alla positiva kommentarer om igångsättning :) Man känner ju sig typ "misslyckad som kvinna" när man inte ens kan föda sina egna barn spontant liksom =( Så känner jag vid mina ledsna perioder... Men det kommer jag säkert inte tänka efter igångsättningen. Bara det att man ju vill känna den där spänningen när vattnet går eller när man tror att värkarbetet har startat. Det känns som om man missar så mycket :/

• Bumman79
    Emma Stark skrev 2012-06-28 21:47:32 följande:
    Skönt med alla positiva kommentarer om igångsättning :) Man känner ju sig typ "misslyckad som kvinna" när man inte ens kan föda sina egna barn spontant liksom =( Så känner jag vid mina ledsna perioder... Men det kommer jag säkert inte tänka efter igångsättningen. Bara det att man ju vill känna den där spänningen när vattnet går eller när man tror att värkarbetet har startat. Det känns som om man missar så mycket :/
    Många som känner likadant...
  • Uddabus

Har två självstartande från början o denna tredje ville inte alls...

Jag sa inte att man måste avstå osv... Hade inte min kropp inte startat ordentligt av att ta hinnorna så hade jag oxå varit tvungen att ta syntetiskt dropp... Men helst inte...

Sista utvägen typ

• Bumman79
    Uddabus skrev 2012-06-28 22:01:52 följande:
    Har två självstartande från början o denna tredje ville inte alls...

Jag sa inte att man måste avstå osv... Hade inte min kropp inte startat ordentligt av att ta hinnorna så hade jag oxå varit tvungen att ta syntetiskt dropp... Men helst inte...

Sista utvägen typ
    Är det bättre att ta hål på hinnorna alltså gör det mindre ont? Eller är det så att dropp kan göra så att det går för fort? Kan man be om vad de ska göra steg för steg?
    De brukar väl börja med någon gel på tappen?
  • CatrinF

Brumman79- Jag tror det beror på hur "status" ser ut vid inskrivningen av igångsättning. Beroende på "status" så bestämms igångsättningens tillvägagångssätt. När jag blev igångsatt med mina tvillingtjejer tog dom hål på hinnorna. Blir igångsatt imorgon med våran lilla 3a så det visar sig hur tillvägagångssättet kommer gå till =)

• Uddabus

Mindre ont vet jag inte men kroppen får jobba ostört alltså utan syntetiskt igångsättande...

Prövade med tre hinnsvepningar innan men startade inte för det...

Mina andra barn har startat 40+6 o 39+5 så det är ju lite skillnad på 42+ 5

• Ensortsmamma

Jag blev igång satt denna gång, med ballong kateter. Allt gick fort och bra och från de att de satte in ballongen så tog de 10 timmar så var han ute :)

• LillaGrynet

Jag har blivit igångsatt med båda barnen och har bara goda erfarenheter av det( vet inget annat ). Första gången blev jag igångsatt med gel vid 2 tillfällen med 6 timmar emellan innan dem kunde ta hinnorna(vattenavgång) och tappen var då omogen och inte öppen något.. Efter vattnet gått så öppnande jag mig sakta men säkert och dem satte dropp efter 4 tim för att öka på det och EDA mot smärta med god effekt och 2,5 Tim senare är pojken född- mkt bra och fin förlossning utan komplikationer och allt som allt tog det 15 Tim från första gelén och från dem tog hinnorna och dem riktiga värkarna kom igång tog det ca 8 tim.

Med dottern fick jag en gel på söndag e.m kl.18 som 4-5 Tim senare bara visade inte göra så mkt nytta utan gav mig mest pinvärkar och fick då sovdos med morfin och bricanyl för att sova. Dagen efter tog dem hinnorna kl.15 och då körde värkarna igång men väldigt glest så fick dropp kl.16.30 och öppnade mig från 2-4 cm till kl.18 då jag bad om EDA och dem förberedde för det när BM och Narkosläkaren kommer ca 20 min senare visar det sig att jag öppnat mig från 4-10 cm och EDA hinns inte med för det är dags och föda bebis får krystvärkar 18.40 och 18.54 är vår dotter född:) Så från vattenavgång till födsel tog det 4 timmar halva tiden mot första förlossningen Denna förlossning kunde inte blivit bättre och skulle kunna föda hur många barn som helst om jag vet att alla förlossningar vore så

• 84Maria

Jag är låst i hemmet... Nerverna har hamnat ikläm så jag får skit ont när jag står/går. Kommer till toan och tillbaka till soffan och inget mer. Smärtan sitter i ljumskarna så man blir helt stel när det kommer. Nu vill jag att bebben ska komma ut för det här var ju inget att rekomendera. Då har jag hellre smärtsamma förvärkar och sammandragningar för dom kan man andas någorlunda igenom. Jag hoppas verkligen att det inte kommer att vara såhär länge till. Man har gråtit till och från idag pga smärta och frustration.