• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Anne Lisa

Hej alla!

Detta är ju en så aktiv och trevlig tråd Glad Spännande, kul och lärorikt att läsa vad alla skriver! Trist att vissa av oss mår dåligt av olika anledningar bara. Jag hoppas att alla ska få må bättre snart så vi kan njuta riktigt av att vara gravida!

Jag undrar om det är någon som har lust att diskutera eller dela med sig av bra träningstips under graviditeten. Hur tränar och håller ni igång trots trötthet, illamående, smärta och ökad vikt?
    Hittills har jag fortsatt jogga som jag brukar men tagit det i lite lugnare tempo. Jag känner dock ibland när jag springer att det sliter i jumskarna och nedre delen av magen. Dessutom har jag börjat få ont i knäna efter joggingpassen, har aldrig känt av det förut. Jag antar att det inte är någon fara eller vad tror ni? Någon som har erfarenhet från tidigare graviditeter, hur länge kan man springa? Borde jag träna något mer? Någon som har provat yoga som gravida, funderar på att börja?

• Havsjungfrun
    gammelmamma skrev 2012-01-06 00:24:49 följande:
    Jag gick in i 18 idag och känner inget direkt. Har en kula som gör att jag inte kan ligga på mage men känner liksom inga rörelser så jag börjar bli lite orolig. Har varit det hela den här graviditeten. Det är mitt 5 e barn. MIn äldsta är 22 i år, sen har jag en på20 , en på 17 och en på 2.5. Efter 4an fick jag skrapa mig för att fostret var dött i magen vid ett tidigt u-ljud såjag är lite nervös. RUL är på onsdag så då hoppas jag på bra besked. Som ni försår så är jag gammal också så jag är även nervös för det. Även jag kände tidigare med de andra ( om jag minns rätt) 
    Jag har också tyckt att jag har känt lite och sent den här gången, nr. 3 i magen. När jag var på RUL igår visade det sig dock att moderkakan låg i framkant den här gången vilket den inte har gjort med de andra två. Den dämpar då rörelserna då att man inte känner lika tydligt. Kanske är så för dig med.  
  • gammelmamma

AnneLis, tyvärr kan jag inte tipsa dig om några träningstips då jag själva har haft mycket svår foglossning alla fem gånger. Vissa dagar är jag sängliggande och träning är inte aktuellt. Det enda jag försöker göra är lite övningar på pilatesbollen, de kan dock inte kallas för träning:)

Jag vet när jag blir gravid att jag inte kommer att kunna vara aktiv och njuta av den. Men jag har accepterat att det är så det är ochjag brukar ha snabba förlossningar så jag hoppas på det i stället.  

• Havsjungfrun
    Anne Lisa skrev 2012-01-06 17:00:41 följande:
    Hej alla!

Detta är ju en så aktiv och trevlig tråd Glad Spännande, kul och lärorikt att läsa vad alla skriver! Trist att vissa av oss mår dåligt av olika anledningar bara. Jag hoppas att alla ska få må bättre snart så vi kan njuta riktigt av att vara gravida!

Jag undrar om det är någon som har lust att diskutera eller dela med sig av bra träningstips under graviditeten. Hur tränar och håller ni igång trots trötthet, illamående, smärta och ökad vikt?
    Hittills har jag fortsatt jogga som jag brukar men tagit det i lite lugnare tempo. Jag känner dock ibland när jag springer att det sliter i jumskarna och nedre delen av magen. Dessutom har jag börjat få ont i knäna efter joggingpassen, har aldrig känt av det förut. Jag antar att det inte är någon fara eller vad tror ni? Någon som har erfarenhet från tidigare graviditeter, hur länge kan man springa? Borde jag träna något mer? Någon som har provat yoga som gravida, funderar på att börja?

Har varit och är helt passiv efter att illamående. Är glad om jag kommer ut på en promenad in emellan. Hade dock tänkt att se om det finns någon gravidyoga att gå på under våren, känns som en bra uppladdning inför förlossningen.
  • Anne Lisa

Nej fy vad jobbigt för er gammelmamma och havsjungfrun! Jag har haft turen att må bra hittills och är verkligen tacksam för det. När man läser om alla gravidkrämpor inser man att det inte är alla förunnat med en smidig graviditet.

• Havsjungfrun
    Anne Lisa skrev 2012-01-06 17:40:07 följande:
    Nej fy vad jobbigt för er gammelmamma och havsjungfrun! Jag har haft turen att må bra hittills och är verkligen tacksam för det. När man läser om alla gravidkrämpor inser man att det inte är alla förunnat med en smidig graviditet.
    Med de andra två har jag dock kunnat gå på vattengympa (nr. 1) och på pilates (nr. 2) så än har jag inte gett upp hoppet.
  • Anne Lisa

Havsjungfrun: det låter bra! Vad tyckte du om vattengympa? Har hört att det ska vara skönt och väldigt bra för gravida.

• OHs mamma

Min snart 2-åriga son smällde till mig rätt hårt på magen idag...blev rätt rädd och orolig för bebisen. Men sen dess har jag känt av bebisen åtminstone två gånger så jag hoppas att det inte är någon större fara.

Är det nån mer som känner av bebisen lite högre upp? Jag tycker det känns som att den bökar runt på vänster sida, jämte naveln...kan det stämma?

• Nangijala
    OHs mamma skrev 2012-01-06 18:16:07 följande:
    Min snart 2-åriga son smällde till mig rätt hårt på magen idag...blev rätt rädd och orolig för bebisen. Men sen dess har jag känt av bebisen åtminstone två gånger så jag hoppas att det inte är någon större fara.

Är det nån mer som känner av bebisen lite högre upp? Jag tycker det känns som att den bökar runt på vänster sida, jämte naveln...kan det stämma?
    Har också en snart 2 åring här hemma som tror att det fortfarande är okej att hoppa på mammas mage! Ändå säger hon "akta bebis", för det säger jag till henne varje gång!

Jag kommer köra på vanlig yoga och lite bodybalance, känns som att det kommer gå att hålla på med ända fram tills förlossnigen!
  • Havsjungfrun
    Anne Lisa skrev 2012-01-06 17:53:39 följande:
    Havsjungfrun: det låter bra! Vad tyckte du om vattengympa? Har hört att det ska vara skönt och väldigt bra för gravida.
    Jag tycker att det är rolig och bra träning, gick dock inte på någon gravid-variant utan fortsatte med den "vanliga".