Inlägg från: gammelmamma |Visa alla inlägg
  • gammelmamma

Juni-barn

De tio dagarna är inga problem men de sa att jag inte fick lyfta mer än bebisens vikt den första månaden. När de andra var små fick pappan vabba om mamman var sjuk. Jag vet med tredje fick jag svår livmodersinflammation, och jättebesvärlig mjölkstockning vid olika tillfällen. JAg låg med hög feber och var riktigt dålig, då fick han vara hemma med de andra två. Å andra sidan hade man ju inte syskonen på dagis då.
    På dagiset vår dotter är på är de helt fantastiska, vi får välja vilka 15 timmar hon ska vara. JAg funderar på 9.30 - 14.30 mån, onsd och tord. Tisdagar ha vi babycafe här och då är bara barn under 1 år välkomna. Onsdag och fredag är det fralla för alla med lek och sång. Jag vill inte stressa i väg på morgonen, tycker det brukar vara svårt att bli klar med en liten bebis. Vet inte, jag har aldrig haft de andra på förskola när jag har varit hemma och gravledig, får se hur det känns  

• gammelmamma
    Ensortsmamma skrev 2012-05-01 21:58:43 följande:
    Någon som vet om de finns nån allergi medicin som man får ta som gravid? Jag var på Apoteket i veckan men enligt dem så får jag bara ta nässpray och ögondroppar, de finns alltså inga tabletter? Tänkte fråga på Mvc men ska inte dit förrän på torsdag och jag hinner dö fyra gånger innan dess!

Jag haar frågat och de sa att jag kan ta Loratadin.
  • gammelmamma

Vad jobbigt ni har det med halsbränna och grejer. Bortsett från foglossningen som gör mig i princip sängliggande mår jag ganska bra just nu. Yrseln och hjärtklappningen är bättre, det är riktigt skönt för det var läskigt. Halsbränna har jag inte haft någon gång under mina 5 graviditeter, tack och lov. I helgen har min man och våra barn med respektive bytt panel på huset och börjat måla. Vi har rivit en altan och fått massor gjort, underbara ungar!! Det värsta är att nu ser det ut som f...n och snart kommer ju den lill*. Hm typiskt oss, flyttar vi inte så ställer vi till det på annat sätt, men men. Allt ordnar sig ju, det är inte lika stor omställning när man har några barn innan. Efter begravningen nästa vecka ska jag göra i ordning lite till bebisen. Jag orkar inte riktigt innan. 20 årsfest i helgen. Jag har jättesvårt för att be om hjälp men nu har jag tagit mig i  kragen och frågat min underbara svärmor så hon kommer hit på fredag och hjälper oss att städa inför klalaset, hon kommer även göra tårtor och maten har vi beställt. Det känns jätteskönt! Jag älskar att laga mat och brukar stå med underbara buffer men insåg att jag inte skulle fixa det, jag är jättestolt över mig själv. Dessutom ska treåringen sova hos svärmor nästa vecka för första gången. Vi måste testa om vi behöver barnvakt till förlossningen. Jisses vilken roman det blev.

• gammelmamma
    RocketQueen skrev 2012-05-02 10:07:09 följande:
    Den där halsbrännan verkar smitta! Inatt höll den mig vaken, hur jag än låg så fick jag massa äckliga uppstötningar... Jag tycker nästan att det känns som att bebisen hade vänt tillbaka sig, han hade ju lagt sig med huvudet neråt för nån vecka sen men igår kväll så kändes det precis som att han låg i tvärläge igen. Plus att det var mindre plats än nånsin för magsäcken. Men idag känns det som att han ligger rätt igen... Hmmm...

Jag börjar bli riktigt otålig nu vilket känns rätt dumt eftersom det är såpass lång tid kvar. V.36 nu så bebisen får inte komma förrän om två veckor när han är helt färdigbakad så jag vet inte riktigt varför jag är så otålig redan... Det kan ju dröja upp till sju veckor tills jag får träffa den lille!

JAg vill också träffa min lill* och se vad det är för en krabat, sen vill jag kunna röra mig, kunna göra lite nytta:) Om tre veckor får jag veta när snittet blir:) Längtar
  • gammelmamma

Jag tänkte på detta med fårskinn. Jag vet inte men jag har fått för mig att det är viktigt att det är "äkta"  lamm eller fårskinn om det ska ha kylande respektive värmande effekt, det får alltså inte vara av syntet. JAg har köpt mina på babyproffsen, annars finns det ju också flera bönder som säljer på marknader och så

• gammelmamma
    Sweet life skrev 2012-05-02 10:33:05 följande:
    Du har helt rätt! Det måste vara äkta för att ha de egenskaper som man vill få ut av ett fårskinn.. Jag har fått ett av min lillasyster som har får...

Vi har en här i närheten som säljer från sin gård, jag är lite sugen på ett sånt den här gången, ska kolla upp lite vad de kostar och så.
  • gammelmamma
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-05-02 17:41:41 följande:
    Ok va synd. Ja det e jäkligt jobbigt. Hoppas verkligen att du slipper snart.

Fan det känns som att magen ska spricka snart....den e verkligen stor nu och helt spänd.
    Har haft en mysig dag i parken. Solat lite lagom och ätit jätte god lunch med min man som kom dit på lunchen. I morgon blir det fint men sen ska det ju tydligen bli skit väder igen :( Älskar sommar och värme.  

Samma väderprognos som här då, bäst att passa på att vara ute och njuta
  • gammelmamma

Mina fyra första har legat med huvudet neråt tidigt och inte bråkat sen men den här låg tidigt med huvudet neråt och sist hade h*n vridit sig på tvären. Men jag ska snittas i vilket fall så det spelar ingen roll, bara att det är bra att veta.

• gammelmamma
    Aikotakara skrev 2012-05-02 21:45:37 följande:
    Hej! Har inte orkat läsa bakåt i tråden riktigt då ni skriver så mycket och jag har varit borta ett bra tag ;)

Lång historia i korta drag..
    Blev inlagd på sjukhuset den 19/4 pga havandeskapsförgiftning.. Blodtrycks-kollar och samling av urin.. ett himla meck. Blev sämre och sämre, den 22/4 på eftermiddagen bestämde dom för att sätta igång mig då jag inte alls mådde bra längre. Mår hemskt och ligger med värkar, öppnar mig 3 cm på några timmar.. får epidural som misslyckas pga att jag har så svullen ryggrad. Hjärtljuden på bebisen blir sämre så det blir akut snitt för min del.

Hann bara gå 31+1. Ut kom en väldigt liten Melker. 1298g, 38cm lång. Dag 2 blev han sämre och "skrek sönder" lungorna.. Får åka ambulansflyg från Luleå till Umeå där små drän sätts in.. bakom kommer jag och mannen i en taxi med bår eftersom jag fortfarande är jättesjuk. En djävulsresa som heter duga.

Idag den 2/5 fick vi komma "hem" till sjukhuset här i Luleå. Melkers andning är jättebra och nu måste han växa på sig innan han får komma hem.

Har inte haft internet riktigt eller orkat skriva då jag fick migrän som biverkning av epiduralen då narkosläkaren punkterade ryggmärgen. Det har varit ett helvete av oro och smärta, men nu börjar allt vända och bli till det bättre. Jag har blivit mamma och kan inte riktigt förstå det än.. Längtar så tills vi alla får komma hem igen.

Blev inget junibarn för mig, min lille spinkelfis föddes istället exakt 2 månader för tidigt om man utgår från det beräknade förlossnignsdatumet. Känns riktigt snopet då barnkammaren inte står färdig och att inget alls gick som man hade tänkt sig. Vi mår iaf bra nu :)

Stort grattis och lycka till i fortsättningen. Skönt att det har vänt.
  • gammelmamma

41 dagar kvar idag. Det närmar sig. Om lite drygt 2 veckor får jag veta när jag ska bli 5 barnsmamma.

Svar på tråden Juni-barn