• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • gizmolarson

Hemmamorsan- jag har oxå bara varit hos bm 2 gånger inskrivningen å förra veckan, nästa gång är om 4 veckor

• gammelmamma

Här går man på inskrivning, U-ljud, V 20, V 24-25, V 28 sen var tredje fram till sista månaden då det är varannan. 

• Sweet life
    Havsjungfrun skrev 2012-03-01 17:43:41 följande:
    Bröstsim ska man undvika eller i så fall simmam som en sjöjungfru med benen tipsade min kompis med foglossningen från helvetet alla tre graviditeterna och fortfarande. Känner själv stor skillnad mellan att simma bröstsim och ryggsim. Hugger i varje bentag när jag simmar vanligt bröstsim men känns inget när jag simmar ryggsim.
    Bröst är inte att rekomendera. Jag har haft simgrupper för gravida när jag var simtränare och när man flexar ut med benen så öppnar man upp bäckenet, så big nono... Crawl, fjärilsben och ryggsim är det vi körde med de gravida vi hade i gruppen. De flesta var gamla tävlingsimmare och tyckte att det var som att komma till himlen att få komma ner i det avlastande vattnet.

Själv försöker jag simma 2-3 dagar i veckan även nu när jag är gravid... Men att hitta motivationen att släpa sig iväg är inte enkelt!
  • Sweet life
    Hemmamorsan skrev 2012-03-01 17:03:13 följande:
    Ops. Får lite dåligt samvete när jag ser hur ofta ni e hos BM.
    Jag har långt dit och ingen bil på dagarna .. och nu har det nästan varit nån kotte varje gång som har varit sjuk så vi har fått ställa in. Så 2 ggr har jag varit där under denna grav. Men sen mår jag ju väldigt bra och har fått några sen innan så..Vi får vara väldigt effektiva när vi träffas. =)
    Jag har vart hos BM 3 gånger nu i vecka 25. Sen från vecka 30 är det varannan vecka som gäller...
  • Ensortsmamma

Ja jag tänkte väl det för hon sa att simma är inte bra då får jag sprattla med benen isånafall, just för att man öppnar upp och fläker ut så.

Gammelmamma: Hörde av en kompis ikväll att man tydligen kan göra könsultraljud i Lidköping :)

• snuppis
    stjärnfrukt skrev 2012-03-01 13:26:06 följande:
    Snuppis: Förstår dig, jag var där idag, så roligt att få sitta och prata & fråga om bara graviditeten (andra gången för mig så ingen i min omgivning är särskilt intresserad denna gång tyvärr, förutom pappan då, men han bryr sig mest om brösten och ev. magen när bebis sparkarFlört) och få mäta, lyssna och känna och titta tillbaka på hur det var förra grav. i samma vecka m.m Glad Själv längtar jag redan till nästa gång! 

Fick bokat för resten av grav. ska dit 5  ggr till innan bf (och ett efter) + ett extra ultraljud den 23april för att se hur moderkakan ligger. Känns lagom tycker jag!

åhhh vad mysigt, jag funderar om jag ska ringa och säga att jag vill ha en tid för att jag är lite orolig att jag gärna vill höra bebisen ha ha, men de känns som om de är ett dåligt  omen eller va det heter =) har också andra på g och de är massor runt om mig som är gravida men de är ju upptagna med sitt =)
  • gammelmamma
    Ensortsmamma skrev 2012-03-01 18:51:53 följande:
    Ja jag tänkte väl det för hon sa att simma är inte bra då får jag sprattla med benen isånafall, just för att man öppnar upp och fläker ut så.

Gammelmamma: Hörde av en kompis ikväll att man tydligen kan göra könsultraljud i Lidköping :)
    Tack, då ska jag kolla där, det är halva vägen:) Vet du vad kliniken hette?
  • Tre Flickor
    zenoble skrev 2012-02-29 20:55:45 följande:
    Jag är nervös äver hurvida de godkänner graviditetspenningen eller inte. Skickade in förra veckan så får se hur länge det tar.. v27 nu och 4 veckor kvar att jobba efter denna, längtar tills man kan få vara hemma och vila bäckenet lite. Just nu känns allt så himla tungt och jobbigt :(

På tal om nåt annat såhär på skottdagen, någon som friat? Flört jag gjorde och fick ett ja såklart :) . Men blir inget bröllop denna sommaren utan nästa, gäller ju att vara ute i god tid!
    Grattis vad roligt GladHjärta
  • Tre Flickor

Vecka 28 och tredje och sista trimestern. Enbart 90 dagar kvar till BF Skrattande

Nu börjar det närma sig slutet tjejer och det känns i kroppen. Jag har lärt känna bebisen rätt bra och hon följer sina egna rytmer och visar klart och tydligt vad hon tycker om och inte tycker om. Petlekar är uppskattade, jag petar på ett ställe och sen söker hon sig dit och "petar" tillbaka. Skarpa ljud och mobilsignalen ges ilskna sparkar som svar.

Det enda jag oroar mig för är min egen vikt. BM sa att det var önskvärt att jag gått upp minst 3 kg till vecka 28+6  då jag ska på glukosbelastning och 29 veckors kontroll. Jag vägde mig i morse efter att ha varit magsjuk och konstaterade att jag hade gått ner det lilla jag lyckats gå upp Rynkar på näsan Jag vet med mig att jag har en superb ämnesomsättning när jag är gravid men den här gången är det bara löjligt. Jag har verkligen ätit hur mycket som helst och massor med onyttigt utan att lyckas gå upp mer än 1½ kg som jag sen tyvärr gick ner igen. Får verkligen bebisen det hon behöver ändå eller är det bara som folk säger?