• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • gammelmamma
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-03-04 19:58:15 följande:
    Nån mer som lider av förstoppning/trög mage?
    Får bli en tripp till apoteket imorrn och hittade något lösgörande. Har provat med katrinplommon (typ enda frukt jag kan äta pga allergi eller citrusfrukter och kärnfria vindruvor går bra men det är väl inte lösande?). Fungerar det med typ nån sorts frön tro?

tror det är ganska vanligt med dålig mage nu. Äter du järntabletter? Det finns ju laktobraldroppar eller vad det heter. Det tar jag ibland om jag är förstoppad i vanliga fall.
  • Tesssi
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-03-04 19:58:15 följande:
    Nån mer som lider av förstoppning/trög mage?
    Får bli en tripp till apoteket imorrn och hittade något lösgörande. Har provat med katrinplommon (typ enda frukt jag kan äta pga allergi eller citrusfrukter och kärnfria vindruvor går bra men det är väl inte lösande?). Fungerar det med typ nån sorts frön tro?
    Hela linfrön och psylliumfrön ska vara bra för magen.

Jag har börjat göra ett hårt fröbröd som jag äter av varje dag och min mage mår definitivt bättre.
  • PojkarnasMamma85
    gammelmamma skrev 2012-03-04 20:12:29 följande:
    tror det är ganska vanligt med dålig mage nu. Äter du järntabletter? Det finns ju laktobraldroppar eller vad det heter. Det tar jag ibland om jag är förstoppad i vanliga fall.
    Att magen blir trög under graviditeten vet jag, har ju dock trög mage annars också och hade lite problem förra graviditeten med. Men jag blev aldrig förstoppad, det blev jag dock rejält efter förlossningen. Äter inga järntabletter, bara Omega 3 och nån typ av multivitamin för gravida (innehåller väl visserligen en del järn...).
    Tesssi skrev 2012-03-04 20:21:24 följande:
    Hela linfrön och psylliumfrön ska vara bra för magen.

Jag har börjat göra ett hårt fröbröd som jag äter av varje dag och min mage mår definitivt bättre.
    Tack för svaret! Ska inhandla lite diverse lösgörande imorrn, att vara förstoppad är det värsta jag vet! Speciellt med tanke på att mina ärr från det jag sprack sist (partiell sr 3-4) gör svinont när jag sitter på toa och speciellt när jag tar i, känns som att underlivet går sönder

Nu har jag klagat tillräckligt, ursäkta min negativa ton hela tiden känner jag....men jag ser SÅ fram emot att bebisen kommer!
  • Hemmamorsan

Varje kväll har jag fastnat vid datorn för lite gravidläsning.
    Har ju koll på de mesta faktamässiga nu när man har fått ettantal kottar.
    Men det känns som jag förbereder mej igenom min läsning.
    Finns det nån som vet nått roligt/intressant/ förberedande  att läsa som är lite utöver de vanliga "vänta barn fakta böckerna"??

• RocketQueen

Du kan ju läsa dom här "Så överlever du ditt första år som mamma" tex. Även om man har barn sen tidigare kanske det är lite rolig läsning. Är ju inte så mycket fakta utan mer någons erfarenheter. Sen har ju Ann Söderlund och Hanna vadhonnuheter skrivit en bok som jag tyckte var ganska rolig. Men båda de böckerna är ju inte så mycket fakta men ganska underhållande

• Bumman79
    RocketQueen skrev 2012-03-04 18:40:51 följande:
    Emma78: Jag får också höra att min mage är så himla stor och "är du säker på att det bara är en?!" osv hela tiden. Jag tror faktiskt att folk oftast bar har jäkligt dålig koll på hur stor en mage "ska" vara. För när man kolla runt i alla bildtrådar så tycker jag inte alls att min är ovanligt stor.
    Samma här jag får höra att jag har blivit så stor och oxå fått frågan om det bara är en...men för mig är det fullt naturligt att ha en såhär stor mage då min mamma å flera släktingar hade rejäla kanonkulor :P.
    Jag går ändå in i v 26 imorrn ju...

Men däremor blir JAG förvånad över när jag ser andra gravida kollegor osv som har pyttesmå nätta magar å kanske är 2 v efter mig...då undrar jag hur bebben får plats? ;). Nä men alla är vi olika vi har olika kroppsbyggnad osv..i min familj har vi ett grovt skelett breda handleder, vrister stora huvuden mm haha :P
  • Bumman79

Idag fyndade jag lite böcker på bokrean på Åhlens! Bla  Stora boken om barn att vänta och föda (Kristina Hofsten och Lena Lidbeck) Tror den hade kostat 298:- och då det var halva reapriset på Åhlens bokrea så kostade den bara 74,50:- :)

• Hemmamorsan
    RocketQueen skrev 2012-03-04 21:06:57 följande:
    Du kan ju läsa dom här "Så överlever du ditt första år som mamma" tex. Även om man har barn sen tidigare kanske det är lite rolig läsning. Är ju inte så mycket fakta utan mer någons erfarenheter. Sen har ju Ann Söderlund och Hanna vadhonnuheter skrivit en bok som jag tyckte var ganska rolig. Men båda de böckerna är ju inte så mycket fakta men ganska underhållande
    Tack!! Jag känner inte till någon av dessa! Så jag får nog bege mej till bibblan å leta!.. Läste en som Gudrun Abacal,.(stavas hur?!) Om konsten att föda med barn nummer fyra. Den tyckte jag var toppen!! Den gav såå mkt.. just om avslappning och hur man föder naturligt. Nu vet jag inte vad jag skall läsa.. mer än att jag känner mej alldeles gravid pillrig å vill boa, läsa, preparera och förbereda,,,
  • MissFörstånd

Enortsmamma - bäst när du ligger på mage? Kan du det fortfarande?! Har en tens också, fick den utskriven för längesen och den hjälper ibland , plattorna slits dock väldigt fort så man får köpa nya.

Hemmamorsan - jag håller på att läsa. Föda utan rädsla, väldigt bra. Skriver mycket om andning och vad man kan tänka på och träna på före/under/efter förlossningen.

V27 idag

• Dancia

Jag har alla mina graviditeter fått höra att min mage är så himla liten. Förra veckan när jag var hos läkaren frågade hon om jag fått missfall och blivit gravid igen. Hon kunde alltså inte förstå att det var samma graviditet som i november när jag senast sökte läkare. Hon kände sig lite dum när jag berättade att jag var i vecka 24 :P.

Jag tror att det här med storleken är något som typ alla måste kommentera. Antingen är den ovanligt stor eller ovanligt liten enligt folk.