• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Zvartaliljan
    stjärnfrukt skrev 2012-03-05 10:02:39 följande:
    Någon som vet om det är någon skillnad andra gången man ska föda? Ska man vänta tills det är 3min mellan värkarna igen, eller är det 4min mellan?  Ni som fött 2ggr innan, gjorde det ondare andra gången jämförelsevis med första? Fick ni ont på samma sätt som första gången? (under värkarna fick jag aldrig ont i ryggen, däremot så kändes det som någon hade brytit av min ljumskar och stampade på dem, kan tänka mig att det måste kännas värre att ha liknande smärta i ryggen?!)     

Andra gången gick på 8 timmar från regelbundna värkar och 4cm öppen, första tog 2 dygn från regelbundna värkar. Så stor tidsskillnad och smärtmässigt var det en mardröm första förlossningen o jag fick epidural tidigt men hjälpte inte. Slutade med sugklocka efter tre timmars krystande. Andra klarade jag mig utan epidural i 7,5 timme, hann alltså bara ha den i en halvtimme och det hjälpte mycket så jag kunde slappna av lite, han kom efter 9 minuters krystvärkar på tre krystningar. Så en enorm skillnad var det för mig...men det är ju så olika för alla.
  • MissFörstånd

Tänker på ev smärtstillande under förlossningen förutom lustgas då. Har ni omföderskor några bra tips på bedövning eller så som ni tyckte vad guld värda? Jag bara vägrar epidural och vill gärna ha tips på annat så jag har några exempel i bakfickan ifall jag vill ha

• Nangijala
    MissFörstånd skrev 2012-03-05 10:26:22 följande:
    Tänker på ev smärtstillande under förlossningen förutom lustgas då. Har ni omföderskor några bra tips på bedövning eller så som ni tyckte vad guld värda? Jag bara vägrar epidural och vill gärna ha tips på annat så jag har några exempel i bakfickan ifall jag vill ha
    Vad jag har hört så är kvaddlar det värsta man kan få så det vägrade jag ta första gången, sen tycker jag västerviksmetoden verkar läskig! Jag använde bara lustgas och den funkade kanon för mig, sen att sitta på en pilatesboll var superskönt för då vidgades bäckenet samtidigt som jag kunde få massage på ryggen och hönga på sängen. Jag slappnade av jättebra då så det är ett tips!
  • JennieJ

Åh trevligt att så många svara =) på detta med b-väskan

Har själv planer på att packa den ganska snart med de mesta. För med dottern hann jag ingen packa ich med pojken glömde jag hälften så denna gång vill jag vara mer förberedd =)

Dom viktigaste sakerna för mig är:

Läppsyl
    salva till bröstvårtorna och hemorojjder
    egna bindor (deras "korvar" till bindor är hemska)
    stora trosor och många sådana
    amnings BH plus inlägg
    smink och div hygienartiklar (känns skönt att känna sig fräch)
    mysbyxor, graviditets leggins, tofflor, morgonrock och amningströjor
    3 set kläder, 2 par mössor, filt och babyskydd
    Laptop, kameran och tidningar till mannen framför allt och han packar egna kläder
    Egen kudde (deras med plast på är inte sköna)
    Och massa godis och frukt =)

De var lite jag nu kom på och som står på min checklista

• Dancia
    Någon som vet om det är någon skillnad andra gången man ska föda? Ska man vänta tills det är 3min mellan värkarna igen, eller är det 4min mellan? 

Ni som fött 2ggr innan, gjorde det ondare andra gången jämförelsevis med första? Fick ni ont på samma sätt som första gången? (under värkarna fick jag aldrig ont i ryggen, däremot så kändes det som någon hade brytit av min ljumskar och stampade på dem, kan tänka mig att det måste kännas värre att ha liknande smärta i ryggen?!)   

Jag åkte in redan en halvtimme efter att värkarna satte igång med andra barnet. Värkarna var så intensiva och kraftiga att jag bara längtade efter lustgasen. De kom med 3-5 min mellanrum direkt. Har dessutom 50 min bilfärd in till förlossningen. Värkarna kändes exakt likadana som första gången, men de gjorde som sagt riktigt ont mycket fortare. Första förlossningen tog 16 h från första värk och andra förlossningen tog 8 h från första värk så jag spenderade typ lika lång tid på förlossningen båda gångerna.
  • MissFörstånd

Nangijala - tack för svaret. Kvaddlar har jag också bara hört hemska saker om.. Men jag tog ett ppd-prov för några veckor sen också fick man också vätska in under huden men en väldigt liten mängd och det kändes knappt så jag vet inte om jag vågar prova Kvaddlar. Vad är västeriksmetoden? Piltesboll testade jag aldrig så det ska jag nog prova.

• gizmolarson

Mina förlossningar har varit lika förutom tiden .. Men jag har haft snabba förlossningar utan smärtlindring av nåt slag, har inte kännt nåt innan det var dags.. Så det är väldigt olika

• Tre Flickor
    Någon som vet om det är någon skillnad andra gången man ska föda? Ska man vänta tills det är 3min mellan värkarna igen, eller är det 4min mellan? 

Ni som fött 2ggr innan, gjorde det ondare andra gången jämförelsevis med första? Fick ni ont på samma sätt som första gången? (under värkarna fick jag aldrig ont i ryggen, däremot så kändes det som någon hade brytit av min ljumskar och stampade på dem, kan tänka mig att det måste kännas värre att ha liknande smärta i ryggen?!)   

Min första förlossning tog 24 timmar och var en enda lång ryggvärk och riktigt hemsk. Jag var inställd på att andra förlossningen också skulle bli väldigt långdragen vilket den INTE blev. Jag fick första känningarna vid midnatt och tjejen är född innan kl 04. Det blev drygt en timme på förlossningen utan smärtlindring och med värkar som satt framtill under magen. Hon föddes på andra krystvärken som jag fick flåsa mig igenom enligt instruktioner från barnmorskan.

Jag åkte in till förlossningen när jag hade 5-6 minuter mellan värkarna och hade jag inte gjort det så hade jag nog fött hemma för det gick ruggigt fort när jag väl var på plats. Du får nog lita på din magkänsla vad gäller tiden mellan värkarna och stå på dig om du vill åka in även om det är längre tid mellan värkarna än vad som rekommenderas. Andra förlossningen kan gå betydligt mycket snabbare än den första. 
  • gizmolarson

..min första tog 4.5 timme från första känningen å andra 2 från första, ganska vanligt att andra tar hälften så lång tid.. Men det vet man ju aldrig, lita på magkänslan som sagt..sen om det gör ondare eller inte är ju svårt att säga.. Eftersom jag öppnades så fort så blev det rätt intensiva värkar..