• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • JennieJ
    stjärnfrukt skrev 2012-03-05 10:02:39 följande:
    Någon som vet om det är någon skillnad andra gången man ska föda? Ska man vänta tills det är 3min mellan värkarna igen, eller är det 4min mellan? 

Ni som fött 2ggr innan, gjorde det ondare andra gången jämförelsevis med första? Fick ni ont på samma sätt som första gången? (under värkarna fick jag aldrig ont i ryggen, däremot så kändes det som någon hade brytit av min ljumskar och stampade på dem, kan tänka mig att det måste kännas värre att ha liknande smärta i ryggen?!)   

Har haft 2 snabba förlossningar och mycket för jag missat att jag håller på att öppna mig :S

Första med dottern satt jag i soffan och tyckte de gjorde lite extra ont och efter en stund tryckte de på och jag trodde värkarna satte igång dok var de då krystvärkar. Så min mamma som bodde granne körde 2 mil på några minuter bara, hon körde i över 130 å hade varningsblikers på och tutta så andra bilar flytta sig hahaha. Så in snabbt och hon höll på att komma i bilen men tackvare att vattnet aldrig gick så höll hinnan henne tillbaka. Så var inne 11:10 och 11:30 var allt klart så tog mindre än 20 min.

Pojken höll jag på att göra samma tabbe men tackvare jag på läkarbesök dom ville sätta igång mig men när dom undersökte mig så såg dom att värkarna var igång och jag var öppen 6 cm. Så de tog ca 2½ timme så var han ute!

Upplever hans förlossning lättare för var inte lika rädd och man visste mer vad som skulle hända.
  • gammelmamma

Första tog 8 timmar, andra tog 6 timmar. Trean och fyran har jag blivit igångsatt med så det blir lite annorlunda men den har gått fort då med. Jag har bara haft 1 till 3 krystvärkar med alla fyra. Jag skäms nästan. Jag brukar skoja om att jag är gjort till att göra och föda barn inte vänta dom. Jag har mitt under graviditeten. Första var lite dramatiskt då de fick slänga sig på magen och jag både klipptes och sprack men de andra tre har jag inte ens haft ont efter. Har varit både på toa och varit och duschat direkt och åkt hem några timmar senare. 

• Nangijala
    MissFörstånd skrev 2012-03-05 10:49:25 följande:
    Nangijala - tack för svaret. Kvaddlar har jag också bara hört hemska saker om.. Men jag tog ett ppd-prov för några veckor sen också fick man också vätska in under huden men en väldigt liten mängd och det kändes knappt så jag vet inte om jag vågar prova Kvaddlar. Vad är västeriksmetoden? Piltesboll testade jag aldrig så det ska jag nog prova.
    Det är när man bedövar livmodern från insidan eller hur jag ska förklara. BM lägger två bedövningssprutor in i muffen runt livmodern.. haha svårt att förklara! Men jag ville iallafall inte ha in nått mer där nere, bara ut :)
  • IdaElinLivia040611

Jag har haft två bra förlossningar den första 6 timmar och den andra 1 1/2 timme. Tredje blev akut snitt i V 25 ju. Skillnaden tyckte jag var att krystskedet förkortades avsevärt med andra. Jag har bara hunnit med lustgas då jag öppnar mig väldigt snabbt. Är väldigt nöjd med den och har inga planer på att begära någon annan smärtlindring.
    Det jag inte var beredd på med tvåan var dom grymma eftervärkarna. Hade inga med första och jag tror att dom flesta inte har det men med andra var jag tvungen att knapra värktabletter, fy så ont det gjorde. Och varje gång man ammade drog det som satan i livmodern. Men den drog ihop sig snabbt som attan :)

Tänker packa BB väska i V30 och planerar ungefär att ha med det ni skrivit ovan:)
    Definitivt egna underkläder och bindor. Och tofflor. tycker inte om sjukhuskläder så sköna byxor ammningslinnen och en tröja med dragkedja. Hoppas ju på att bara ligga kvar några timmar efter så ska inte ta med för mycket. Vill hem så fort det går. Ammningen fixar jag bäst själv blir bara stressad av BM:arna.

V 26 nu och dags för en magbild:) 

Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Marcel Luca 120618
  • FiaA87

Hej Allihopa!

Idag har jag varit på Glukosbelastning, det var inte alls så "hemskt" som många säger. Jag hade med mig en halv citron som bm hällde i, i vattnet. Alla provsvar såg bra ut.

Mina TPO antikroppar som låg på ca 430 första gången jag tog prover hade nu sjunkit till 89 (normalt är 35) så jag är överlycklig!!! 

Hjärtljuden låg mellan 150-155 
    HB värdet var fortfarande 116 (lite för lågt, ska köpa Blutsaft och se om de hjälper). 

4e april är det dags för föräldragrupp :) Jag ser fram emot det jätte mycket! Ska bli roligt att träffa andra blivande mammor och pappor..      

Ha en bra dag!     

• gammelmamma

Vad bra att ni skriver om BB väska, jag har inte haft en tanke på det ännu. Konstigt jag kommer inte alls i håg vad vi har haft innan, mer än lysyl. Jag har åkt hem snabbt innan (förutom med första) men funderar lite på om jag ska försöka vara kvar och vila upp mig lite innan jag åker hem denna gången.

Jag håller på att övertala mannen att vi ska göra ett könsu-ljud. Det är ju liksom sista chansen. Vi får se vart det slutar, jag brukar få min vilja igenom. Det finns ett ställe i Jönköping som någon här tipsade om. JAg    ska ringa och kolla lite

• Hemmamorsan

Jösses vilka snabba förlossningar ni haft!!
    Min första grabb tog 15 timmar och herregud vad mkt jag skulle gjort annorlunda om jag bara varit lite mer förberedd.
    Kände inte alls något stöd från den Bm, men visste inte heller att man kunde byta.
    Andra grabben gick på 4 timmar, smidigt och  med en gullig bm.
    Tredje var en tös, och detta tog 11 timmar.. något som nu har visat sig bli min grej då mitt bäcken e så pass rymligt att barnen inte riktigt sjunker ner utan kommer ner lite snett och ligger lite tokigt.
    Då var de besvärligt men nu står det med i min journal så med de sista två har de hjälpt mej att ta hål på hinnorna. Bara att de har fått hjälpas åt barnmorskorna att mota bebisens huvud samtidigt..för trycket skull då vattnet går och bebisen inte är fixerad.

• Hemmamorsan
    MissFörstånd skrev 2012-03-05 10:26:22 följande:
    Tänker på ev smärtstillande under förlossningen förutom lustgas då. Har ni omföderskor några bra tips på bedövning eller så som ni tyckte vad guld värda? Jag bara vägrar epidural och vill gärna ha tips på annat så jag har några exempel i bakfickan ifall jag vill ha
    Mitt bästa råd e en varm handduk som bm kan hälpa att hålla i mot fnuttisen, så minskar känslan att spricka...
    Det låter inte mkt men det känns faktiskt väldigt mkt bättre.
  • emma78

Då har även vi varit hos BM! Mina nojjor om två bebisar visade sig vara fel!!Jag är "bara stor:))

Vikt  + 10 sen inskrivning men vet att jag hade lagt på mig några kilon sen innan så + 15 är nog mest troligt!
    S/f 26
     Hjärtljud 145
    V . 25+3   

Lillen i magen blev dösur när Bm skulle lyssna på hjärtljuden!! Började sparka som attan:))   

• JennieJ

Undra om de blir någon bm imon eller inte? Spänningen är stor! Är i vecka 27 nu och hade tid där för både 2 och 1 vecka sedan men båda gångerna så ringde dom och berätta hon var hemma för vård av sjukt barn. Så man får se om man får till ett samtal imon då, känns som de är lite på tiden nu då man inte varit där sedan vecka 9-10 :) vill besöken ska rulla på så man kommer någon vart