• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Sweet life
    PIO skrev 2012-03-15 11:35:34 följande:
    Varit på besök hos min bm idag:

Vecka 27+1
    Glykos: 7,7
    Hb: 105
    Sf: 26
    Fosterljud: 140
    Blodtryck:110/55

Allt såg bra ut. Men en liten fundering. Ni som äter järn va låg ert hb på när ni började. När ja skrev in mej låg mitt hb på 129 o hade nu gått ner till 105. Min bm sa att allt över 100 är bra. Men ja funderar på om ja endå skulle börja med järntabletter då ja e så trött o ofta har huvudvärk. Bm tyckte att ja kunde vänta... Hmm
    Mitt hb låg på 135 vid inskrivningen i vecka 9 och vid sista besöket 25+0 så låg det på 98... Vad jag lärt mig tar det flera veckor innan man märker nån skillnad när man börjat ta järn tyvärr.. Känner mig fortfarande galet trött och har huvudvärk är 26+2 idag..
  • Dancia

Vecka 27+1

Allt såg bra ut. Men en liten fundering. Ni som äter järn va låg ert hb på när ni började. När ja skrev in mej låg mitt hb på 129 o hade nu gått ner till 105. Min bm sa att allt över 100 är bra. Men ja funderar på om ja endå skulle börja med järntabletter då ja e så trött o ofta har huvudvärk. Bm tyckte att ja kunde vänta... Hmm

Min BM har sagt att allt under 110 anses som för lågt så jag rekommenderar dig verkligen att äta extra järn. Speciellt när det sjunker så fort för dig för det kan ju innebära att det om ett par veckor ligger under 100 om du inte tar tillskott.
  • UnderbaraPojke
    Dancia skrev 2012-03-15 11:28:37 följande:
    Underbarapojke, vad härligt! Lyxigt med så lite folk :). Jag ska dit om en vecka och hoppas också att det är lite folk bara. Men det är precis efter barnbidraget så det lär ju vara en hel del folk tror jag.
    Köpte du någon amningskudde? Undrar nämnligen vad det finns för färger och pris på dessa :). Såg du om det fanns spjälsängsskydd och skötbädd i starka färger eller var det bara vitt och neutrala färger?

Nej jag får min väninnas amningskudde som min mamma köpte till henne haha ... men dem fanns på ullared, tror dem kostade 149 :- om jag inte har fel för mig. färgerna minns jag tyvärr inte. spjälsängsskydd har jag för mig bara fanns i neutrala färger tyvärr. Skötbädd fanns i svart med mönster, svart och vit randig, och vanliga "beiga" färger. Jag köpte en beige med mönster på, jättefin men ganska neutral.
    Så tyvärr var det mesta väldigt neutralt.

• LillaGrynet

Pio: Om din BM inte tycker du ska börja så tycker jag du ska följa hennes råd. Var hos läkaren idag o sa till henne att jag har huvudvärk å trött å fråga om jag kunde börja med Järn men det tyckte hon absolut inte med tanke på biverkningar man kan få utav det så om du inte måste så avstå..
    Hon sa även att trötthet å huvudvärk inte enbart beror på Järnvärdet..

Mitt hb ligger på 123 och gången innan det låg det på 120 så det har alltså ökat! Läkaren kunde inte förstå hur jag kunde ha så bra värden så sent i graviditeten.. Måste äta väldigt bra o nyttig mat sa hon.. Haha vilket jag verkligen inte gör:-P

Är för övrigt sjukskriven fram till mitten på April då jag förhoppningsvis går på graviditetspenning:)

Har fått lite köp mani på tjejkläder nu.. Gömmer undan för sambon.. Då han tycker vi ska lugna oss lite:-P men kan inte låta bli när jag hittar på rean

• gammelmamma

Jag dricker bara blutsaft, det håller min huvudvärk borta. Jag har ganska bra värden så jag behöver inte ha starkare, kommer tyvärr inte i håg vad det ligger på, ska till BM i em 

• Uddabus

Så nu är jag hemma o kan vila en stund... Fullt upp hela morgonen o förmiddagen...

Hb 118
    Glukos 5.4
    Sf mått 28

Fosterljud 146
    Blodtryck 105/60

Hämtat en baby to be box idag... Så mysigt det är... Dags att börja boa ordentligt nu...

• PojkarnasMamma85

Nu är jag hemma från läkaren. Kortfattat så får jag ett planerat snitt, ska tillbaka i vecka 34 på ett inskrivningssamtal. Känns lite förvirrat men samtidigt är jag lättad och glad!

• FiaA87

Vecka 27+1

Hade jag varit som du hade jag börjat äta järntabletter!!!

Min barnmorska säger till mig varenda gång att jag måste bli bättre på att ta mina hjärntabletter. Hon vill absolut inte att jag går under 120 (låg på 116 sist). Det försvinner så mycket blod vid födseln så vi lär ju behöva det enligt henne.. Hon har inte sagt ngt om biverkningar osv.

Jag har även köpt Blutsaft, men fy fanken vad äckligt. Nu tar jag mina tabletter varje dag (för att slippa blutsaften). Men när det börjar närma sig förlossningen så hade jag tänkt ta båda två. Har väldigt lätt för att få huvudvärk och jag märker av det mer nu..  
  • Höst flickan

Började äta järntabletter, Niferex en om dagen när hb låg 104.
    skulle gjort det tidigare men jag o min bm missuppfattade varrandra.
    så att allt över 100 är bra...låter inte så rätt....