• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Uddabus

Ja direkt efter sex, orgasm kan man få så... Bara lägg dig ner o slappna av tills den släpper... Sen brukar det vara lugnt

• Hemmamorsan
    Dancia skrev 2012-03-15 22:23:48 följande:
    För mig är det ingen tvekan alls. Jag väljer mitt nyfödda barns hälsa framför forskning. Vid tidig avnavling går bebisen miste om ungeffär 50% av sin blodvolym. Det är en alldeles för stor blodförlust för att anses som ok egentligen. Min son blev tidigt avnavlad och han var väldigt slö många dagar efter förlossningen, åkte på gulsot som krävde sjukhusvård och solning i 2 dygn hans andra levnadsvecka. Hans händer och fötter var blåa i orimligt många dagar. Dottern fick sen avnavling eftersom jag då visste att jag hade ett val. Hon var mycket piggare efter förlossningen, hon fick ingen gulsot och hennes händer och fötter fick färg mycket tidigare än sonen.
    Eftersom studier visar att tidig avnavling ger järnbrist och att de hittat samband mellan adhd/damp och järnbrist vid födseln så tycker jag heller inte att det är en risk värd att ta.
    Här ska det skrivas in i min journal att det är sen avnavling som gäller och jag kommer be min kompis som ska vara extra stöd under förlossningen ha ordentlig koll på navelsträngen och klampningen.
    Tack för svar. Innan har jag inte behövt ta beslutet. Då detta inte var omdiskuterat med de tidigare.
    Hade inte hört nått för än sista dottern föddes och då fick vi en lapp på förlossningen om forskning..
    Men då fick vi ju bara läsa om fördelarna med den tidiga och hur de kunde använda blodet.
    Nu när jag läser mer förstår jag ju att det var synd att behöva ta det beslutet utan kunskapen och under värkarbetet. =Z. Men det klart det låter ju mkt bättre, minns ju att mina med haft gulsot och blå fingrar och tår.
    Visste inte att detta kunde ha med det att göra ens.
    Tack igen för svaret det hjälpte faktiskt! =)
  • Hemmamorsan
    PIO skrev 2012-03-15 21:11:26 följande:
    Har aldrig hört talas om avnavling så berätta gärna vad som menas med de? :)
    Hej Pio.

Ang AVNAVLING:

Jag är nog inte bäst på att svara på detta men gör ett försök.
    Avnavling är när man klipper navelsträngen. När jag väntade min dottern nu sist för två årsedan hade jag inte hört något om vare sig tidig eller sen avnavling utan fick ett papper om information att läsa på förlossningen där det stod hur oerhört värdefullt blodet är för forskning och för att hjälpa sjuka barn.
    Hade då ingen annan erfarenhet eller hört nackdelarna med detta och tidig avnavling hasr ju varit rutinerna innan nu var enda skillnaden ett blodprov på mej och det kunde jag ju ställa upp med.
    Sedan nu i efterhand har jag hört en hel del fördelar för bebisen i magen om den sena avnavlingen och att bebisen blir av med en stor del blod som den skulle kunna få nytta av om man klampar och klipper navelsträngen när den har pulserat färdigt.
    Jag bifogar en fil här där du kan läsa mer: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m36407096.html
    Finns även en facebook grupp om du söker på sen avnavling där står mkt att läsa om detta och även naturlig förlossning.
    Jag börjar mer och mer känna mej säker i vårt val, maken och jag satt och diskuterade detta igår. =)
  • snuppis

Nu när jag kom hem från jobbet på morgonen fick jag en konstig smärta i nedre delen av ryggen mer åt vänster sida de höll i sig kanske 20-30 s och kändes som jag behövde gå på toa men nää då. Nu kom de igen efter kanske 30 min inte lika ont gjorde det, Är de någon form av sammandragningar eller va är det? Minns inte hur de var med sonen de var så länge sedan. 

• UnderbaraPojke
    gammelmamma skrev 2012-03-15 21:17:19 följande:
    Någon som råkat ut för att de utvecklat antikroppar om ni är rh negativa? Vad innebär det i så fall?

Jag är RH negativ men har inte utvecklat antikroppar. MEN det innebär att jag kan stöta bort barnet med mina antikroppar. Jag går på stadiga kontroller för att se så jag inte utvecklar. Efter förlossningen kommer jag få en spruta i häcken för enl. min barnmorska kommer jag utveckla antikroppar direkt vid graviditeten av andra barnet, detta är mitt första. 

Oftast händer det inget med första barnet, men efterkommande barn är det lättare att utveckla. 

Hoppas du fick lite svar =)    

• UnderbaraPojke

Jag har fått restriktioner om att jag måste ta järntabletter Niferex ... MEN det går inte för min mage kollapsar direkt ... kan inte gå på toa på typ en vecka och mår pyton.

Är blutsaft bättre för magen och ger den lika mkt järntillskott ? 

• Sweet life
    UnderbaraPojke skrev 2012-03-16 09:27:21 följande:
    Jag har fått restriktioner om att jag måste ta järntabletter Niferex ... MEN det går inte för min mage kollapsar direkt ... kan inte gå på toa på typ en vecka och mår pyton.

Är blutsaft bättre för magen och ger den lika mkt järntillskott ? 
    Blutsaft är bättre för magen. Men innehåller bara en bråkdel av det järn som niferex innehåller. Har du provat med att ta niferex varannan dag? Det funkade för mig, visst, det går några dagar mellan jag är på toa och gör nr 2. Men inte som när jag tog niferex varje dag..
  • Baby1112

Jag är också rh negativ men har inte utvecklat några antikroppar. Fick däremot en spruta efter första barnet fötts. Tog blodprov nu i veckan för att kolla så det fortfarande ser bra ut...

• gammelmamma

tack för era svar ang rh negativ. Jag vet inte vad jag är!!! Är snart 5 barnsmamma och fd blodgivare men jag kommer inte i håg. När jag var hos bm i går så skulle hon ta prov och se om jag bildat antikroppar, tänkte inte så myclet på det utan började fundera när jag kom hem. JAg måste ringa ner och fråga. Jag tror inte jag har fått nån spruta de andra gångerna. HJÄLP jag börjar nog bli gammal:)

Angående järn, som någon sa blutsaft är inte lika mycket i men för mig räcker det. Jag har även tagit hjälp av laxeboraldroppar, vet inte hur bra det är men hatar att inte kunna sköta magen. 

• Havsjungfrun

Vi kommer att skriva i förlossningsbrevet att vi vill ha sen avnavling om det går. Självklart går bebisens hälsa före ev. forskning.

Gammelmamma: Är Rh- och har inte utvecklat antikroppar under någon av mina tre graviditeter men har fått spruta efter förlossningarna. Du har säkert fått det också, annars hade du troligtvis inte fött fyra levande barn. Förr var det vanligt att varannat barn inte klarade sig p.g.a detta hos rh- mammor.