RocketQueen skrev 2012-03-16 11:52:42 följande:
Ni som har fått barn tidigare, är det här med avnavling nåt ni har fått ta ställning till på förlossningen eller är det en sån grej man ska se till att ha med i sitt förlossningsbrev?
Fy, idag vaknade jag efter bara fyra timmars sömn, drömde mardrömmar hela natten och höfterna värkte så mycket att det var helt omöjligt att somna om. Gick upp, somnade i en fåtölj ett par timmar senare men drömde mardrömmar då också, vaknade nu för en timme sen och känner mig alldeles yr av alla läskiga drömmar...
Jag har aldrig blivit tillfrågad om jag vill ha tidig eller sen avnavling. Likaså det mesta vad gäller förlossningen faktiskt så jag är väldigt noga med att skriva i förlossningsbrevet vad jag vill och inte vill, och avnavlingen kommer jag nämna ett par gånger under förlossningen för att de inte ska glömma. Barnmorskorna påstår att de ger mammorna fria val när det gäller bland annat avnavling men jag ser ingen sanning i det alls eftersom de nästan aldrig frågar och i de fall de har nämnt det till någon mamma så har de bara informerat om vilken god gärning det är att donera navelsträngsblod och dess stamceller, ingenting om vilka skador det kan ge barnet.