• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Uddabus

Ang avnavling....

Jag tänker som så att mitt barn går först o sen kan dem få göra som dem vill med moderkaka osv...

Mår mitt barn bäst av sen avnavling vilket jag kommer att trycka på så är inte valet svårt för mig...

Jag ger självklart till behövande osv men mina barn o min familj går först...

Ungefär som att ge bort all sin mat o alla mina pengar till behövande så mina barn får svälta osv nä det är inte okej för mig...

Däremot om man lever utan barn osv så får man göra som man vill med sina pengar o mat osv...

• Hemmamorsan

Ang Avnavling: jo, givetvis går ens egna barn först. Men jag har fått friska starka barn medan andra kanske inte får det. Men sen är det ju inte säkert att det går att använda blodet. Tycker det är väldigt svårt. Skall man skriva med sitt val i journalen eller hur gör ni?

• PIO

Har aldrig hört talas om avnavling så berätta gärna vad som menas med de? :)

• gammelmamma
    Zvartaliljan skrev 2012-03-15 19:53:32 följande:
    Slapp valet om vaginalt vs. Kejsarsnitt...idag fick jag diagnosen Eds och en lapp till MVC-läkaren där det står att jag ska kejsarsnittas...jobbigt men samtidigt skönt o slippa ta det beslutet själv som de sagt innan...

Då har du inte riktigt lika länge kvar heller:) De sätterväl i gång ett tag innan? När är BF?
  • RocketQueen
    gammelmamma skrev 2012-03-15 20:35:46 följande:
    Jag har inte haft det men min dotter hade, bra att det blir extra kontroller. Lycka till 
    Visst var det så att din dotter blev igångsatt? Jag känner mig rätt lugn än så länge, i och med att det blir kontroller minst en gång i veckan så känner jag mig rätt trygg. Jag vet inte riktigt hur det brukar vara, att det inte bli värre och man klarar sig fint hela vägen, eller att det oftast leder till havandeskapsförgiftning och man måste sättas igång. Jag mår ju bra i övrigt förutom att jag har svullnat så extremt mycket på rätt kort tid, på kvällarna är det jobbigt att röra på sig för det tar emot överallt, och det är då exklusive foglossningen :-/ Men jag är vid gott mod iaf.
  • gammelmamma

Någon som råkat ut för att de utvecklat antikroppar om ni är rh negativa? Vad innebär det i så fall?

• Dancia
    Hemmamorsan skrev 2012-03-15 20:19:14 följande:
    Jag måste fråga er. Jag har läst om fördelarna rep nackdelarna med detta med barnets avnavling... Känner mej alldeles förvirrad av detta.

Låter ju bäst med sen avnavling för min bebis men att donera blod med tidig avnavling känns ju som mer gynnande för forkning och för sjuka barn.. Hur tänker ni??

För mig är det ingen tvekan alls. Jag väljer mitt nyfödda barns hälsa framför forskning. Vid tidig avnavling går bebisen miste om ungeffär 50% av sin blodvolym. Det är en alldeles för stor blodförlust för att anses som ok egentligen. Min son blev tidigt avnavlad och han var väldigt slö många dagar efter förlossningen, åkte på gulsot som krävde sjukhusvård och solning i 2 dygn hans andra levnadsvecka. Hans händer och fötter var blåa i orimligt många dagar. Dottern fick sen avnavling eftersom jag då visste att jag hade ett val. Hon var mycket piggare efter förlossningen, hon fick ingen gulsot och hennes händer och fötter fick färg mycket tidigare än sonen.

Eftersom studier visar att tidig avnavling ger järnbrist och att de hittat samband mellan adhd/damp och järnbrist vid födseln så tycker jag heller inte att det är en risk värd att ta.

Här ska det skrivas in i min journal att det är sen avnavling som gäller och jag kommer be min kompis som ska vara extra stöd under förlossningen ha ordentlig koll på navelsträngen och klampningen.
  • Uddabus

Kan man få... Sammandragningar vid orgasm...

Men kanske inte vansinnig smärta...

• PojkarnasMamma85
    Uddabus skrev 2012-03-16 06:42:24 följande:
    Kan man få... Sammandragningar vid orgasm...

Men kanske inte vansinnig smärta...
    Vansinnigt ont gör det inte, men det känns mer än bara obehagligt...typ kraftig ihållande sammandragning som blir värre när jag står/går...