• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • JennieJ

Jaha slapp inte trotts allt! Insåg att jag fått flera bristningar på sidan av magen och ovanför navlen :( trodde mitt dumma fån jag skulle slippa de efter alla bristningar jag fick med pojken innan men shiiii fick jag och med 11 veckor kvar vill jag inte veta hur jag ser ut i juni :( dessa måste kommit på ett par dagar bara vilket förvånar mig hur snabbt som "bara" kom? Även fått jätte problem med halsbränna och har börjat spy av dom eller mer som sura uppstötningar så har du några bra tips för att motverka uppskattas de stort?

• IdaElinLivia040611

Ville bara dela med mig av en bild från ultraljudet idag. Här är han våran Luca <3
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Marcel Luca 120618
  • Dancia
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-03-16 18:43:24 följande:
    Ville bara dela med mig av en bild från ultraljudet idag. Här är han våran Luca Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Marcel Luca 120618

Åh vad söt! Och vilken gullig liten näsa :)
  • Pepita

Mitt hb låg på 106 och min BM tyckte att jag absolut skulle ta järntabletter. Hon sa att om jag gick under 100 så skulle jag vara tvungen att börja ta blodprover för att se hur jag ska få upp hb-värdet. Skumt att det kan vara så olika. Jag hade 134 från början tror jag. Jag ska ta 1 tablett om dagen denna vecka å sedan öka dosen till två tabletter varannan dag.

JennieJ: vad tråkigt med bristningar redan. Jag har än inte fått några men vi får se hur det går....är ett tag kvar. Första barnet för min del så vet inte hur lätt jag har för att få bristningar.  

• lycka 4

Jag ställde mig på vågen i dag å jag har bara gått upp 5 kilo sen inskrivningen vilket är helt galet, jag har aldrig gått upp så här lite någon grav !!! Flera som är hungriga? Jag är konstant hungrig kan äta hur mycke som Hellst :) antar att det är en riktig tillväxt period nu

• Pepita
    lycka 4 skrev 2012-03-16 20:48:21 följande:
    Jag ställde mig på vågen i dag å jag har bara gått upp 5 kilo sen inskrivningen vilket är helt galet, jag har aldrig gått upp så här lite någon grav !!! Flera som är hungriga? Jag är konstant hungrig kan äta hur mycke som Hellst :) antar att det är en riktig tillväxt period nu

Jag är oxå väldigt hungrig.... kan äta massor känns det som. Själv har jag gått upp 8kg sen inskrivningen och 9kg totalt. Vet inte om det är normal viktuppgång eller ej. Men BM har inte sagt nåt iaf. Är i vecka 29 (28+4)
  • gammelmamma

Jag har inte vägt mig sen inskrivningen:) Blir väl en chock sen, särskilt med tanke på att jag just nu mår illa pga för mycket godis.
    Det har varit två bränder på mindre än i dygn i vår lilla håla, den i natt tros i alla fall vara anlagd, lite läskigt tycker jag.
    I dag har vi börjat lite iordningsställande inför babyn. Det ska sättas upp lite väggar och tapetseras och grejas med lite nya gardiner och så:) Ett lite provisoriskt bygge till sonen flyttar hemifrån, då det är dags att flytta runt allas rum igen.  

• Aikotakara

Var hos BM idag. Hade lite lite lägre järnvärde än förra gången så jag köpte lite järntabletter som jag kunde ta typ var annan eller var tredje dag. Jag låg jättebra i kurvan och bebisens hjärta slog som det skulle :)
    Nästa gång blir det blodprov i armen då vi ska mäta antikropparna, vet egentligen inte varför då jag inte är RH-negativ och jag är A+..

Snart ska vi dra igång och renovera barnrummet jag och sambon. Fyfasen vad jag längtar!! Alla saker som säng osv står i andra rum just nu. Skittråkigt :( Kommer nog kännas mer verkligt då det står på sin plats.

• Bumman79
    Det är svårt att veta hur länge man klarar av att jobba tycker jag. Man vet inte om gravidpenningen kommer att gå igenom och OM den gör det så vet jag inte om jag ska ta den och sluta jobba...skulle den gå igenom är det from 19 april för mig.
    Men jag har en tanke om att försöka jobba fram tills den sista maj som max pga ekonomin.
    Har beräknad BF 17 juni. Så då är det ju 17 dagar ledigt innan och mer om man går över tiden. Är det för lite?
    Sen har jag inte pratat med min chef om hur länge jag har tänkt att jobba eller hur länge jag har tänkt att vara föräldraledig men hon har inte frågat heller...har ni andra gjort det?

Det är ju även svårt att veta hur länge man kan vara hemma med sitt barn..hur länge föräldrapenningen kommer att räcka. Det skulle ju vara bra om man kunde vara hemma tom Augusti 2013 så att man slipper skola in sitt barn mitt i sommaren.
  • gammelmamma
    Bumman79 skrev 2012-03-16 21:54:01 följande:
    Det är svårt att veta hur länge man klarar av att jobba tycker jag. Man vet inte om gravidpenningen kommer att gå igenom och OM den gör det så vet jag inte om jag ska ta den och sluta jobba...skulle den gå igenom är det from 19 april för mig.
    Men jag har en tanke om att försöka jobba fram tills den sista maj som max pga ekonomin.
    Har beräknad BF 17 juni. Så då är det ju 17 dagar ledigt innan och mer om man går över tiden. Är det för lite?
    Sen har jag inte pratat med min chef om hur länge jag har tänkt att jobba eller hur länge jag har tänkt att vara föräldraledig men hon har inte frågat heller...har ni andra gjort det?

Det är ju även svårt att veta hur länge man kan vara hemma med sitt barn..hur länge föräldrapenningen kommer att räcka. Det skulle ju vara bra om man kunde vara hemma tom Augusti 2013 så att man slipper skola in sitt barn mitt i sommaren.

Om du loggar in på f-kassans sida så kan du se ganska bra hur länge du kan vara hemma och hur mycket du får i månaden.