• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Bumman79
    gammelmamma skrev 2012-03-16 22:05:29 följande:
    Om du loggar in på f-kassans sida så kan du se ganska bra hur länge du kan vara hemma och hur mycket du får i månaden.
    Jo jag har kollat det på ett ungefär...det är lite svårt att veta exakt men ungefär 1 år kan man väl vara hemma för jag måste ta ut ganska många dagar per vecka kanske 6...men på något sätt kanske man kan få dagarna att räcka längre..tex genom att jobba extra när barnet är 8 månader ungefär...
  • Pepita

Ni som har ett barn sedan tidigare. Hur mkr går det åt till mat och förbrukningsvaror i månaden ungefär? Tycker det är jättesvårt att veta hur mkt pengar man kommer behöva till de olika posterna när det kommit en liten. Svårt att planera hur många f-dagar man ska ta ut när man inte vet ungefär hur mycket som kan tänkas gå åt.

• gammelmamma
    Pepita skrev 2012-03-16 22:17:37 följande:
    Ni som har ett barn sedan tidigare. Hur mkr går det åt till mat och förbrukningsvaror i månaden ungefär? Tycker det är jättesvårt att veta hur mkt pengar man kommer behöva till de olika posterna när det kommit en liten. Svårt att planera hur många f-dagar man ska ta ut när man inte vet ungefär hur mycket som kan tänkas gå åt.

oj, det beror på så mycket men räkna med att apoteket kostar mer än du tror. Mat beror ju på om man ammar eller inte, bjöjor har jag förstått varierar mycket i pris beroende på vart man bor.Kläder tycker inte jag är så dyrt i början. Bindor mediciner och liknande brukar plocka pengar tycker jag. Nån annan somhar nån annan tanke?
  • emma78

Då har man fått tillbringa första kvällen på förlossningen....ringde innan kväll då jag inte kännt några fosterrörelser på två dagar! Har dessutom haft en hel del sammandragningar och molande mensvärk hela dagen! Men så fort de satte på ctg apparaten började det lilla grynet sparka - tack o lov!!! Allt såg bra ut! Den vägde nu 1,2 kg v 27+0. Känns skönt att veta att allt är ok....

• RocketQueen
    emma78 skrev 2012-03-16 22:37:29 följande:
    Då har man fått tillbringa första kvällen på förlossningen....ringde innan kväll då jag inte kännt några fosterrörelser på två dagar! Har dessutom haft en hel del sammandragningar och molande mensvärk hela dagen! Men så fort de satte på ctg apparaten började det lilla grynet sparka - tack o lov!!! Allt såg bra ut! Den vägde nu 1,2 kg v 27+0. Känns skönt att veta att allt är ok....
    Oh vad skönt att allt såg bra ut, vi var ju med om samma sak för ett par veckor sen och man hinner verkligen bli jätterädd! Vår lilla började sparka som en dåre så fort vi kom hem från förlossningen också.
  • MissFörstånd

Pepita - svårt med pengarna men jag upplever att det går mer pengar när man är hemma och är föräldraledig. Man hittar ju på saker och det finns inte jättemycket att göra som är helt gratis. Annars skulle man ha jobbat och inte "hunnit" slösa med pengar men det blir kanske lätt en kaffe exempelvis om man är ute och många bäckar små .

• Bumman79
    MissFörstånd skrev 2012-03-16 23:18:42 följande:
    Pepita - svårt med pengarna men jag upplever att det går mer pengar när man är hemma och är föräldraledig. Man hittar ju på saker och det finns inte jättemycket att göra som är helt gratis. Annars skulle man ha jobbat och inte "hunnit" slösa med pengar men det blir kanske lätt en kaffe exempelvis om man är ute och många bäckar små .
    Man får väl försöka baka och fika hemma osv...men det är nog som du säger man kanske går mycket i köpcentrum och shoppar och lunchar osv :P.
  • Baby1112

Pepita: min dotter är nu dryga tio månader och kostar ungefär tusen kronor i månaden i mat, blöjor och apotek... Men har dragit ner kostnaden till sju hundra ungefär genom att laga all hennes mat själv. Tycker burkar är dyrt! Sen tillkommer kläder med, nu har hon kläderna längre än i början men man måste ju ändå fixa sommar garderoben... :)

När jag tänker efter tror jag hon har kostat ungefär tusen kronor i månaden hela tiden, i drift. Eftersom jag inte ammade så länge, ersättning är inte jättebilligt! Men sen tillkommer ju alla saker man behöver längs vägen. Nappar, flaskor, dregglisar, leksaker, söta saker man inte kan leva utan :), nån filt...
    Ja, den listan jan lätt bli lång och dyr... :)

• Pepita

Tack för alla svar Förstår att det är svårt att säga exakt men nu känns det som att jag har lite bättre koll iaf Baka själv och laga mat till bebisen när det blir dags har jag som ambition men vi får väl se om det blir så....

• Tre Flickor
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-03-16 18:43:24 följande:

Ville bara dela med mig av en bild från ultraljudet idag. Här är han våran Luca <3
    Vilken liten sötis Glad