-
Här samlas vi som vill diskutera och tipsa om vegetarisk och vegansk barnmat. Allt från näringslära till recept kan diskuteras här! -
Svar på tråden Vegetarisk barnmat
-
Ja visst är det! :)spuff skrev 2011-10-22 14:43:53 följande:bodilA: min dotter heter Bodil, är det möjligtvis ditt namn med ? :) -
Grattis till ett fantastiskt fint namn :)bodilA skrev 2011-10-23 13:20:20 följande:Ja visst är det! :)
Idag försökte min snart 4-månaders attackera en banan som storasyster åt, det bådar gott inför framtiden. -
Vilken bra tråd! Här kommer jag garanterat att hänga! Min lilla loppa är bara knappt tre månader, men känner att det är hög tid att börja läsa på. Både jag och maken är vegetarianer sen tio år tillbaka, så det känns självklart att vår dotter också får vegetariskt.
-
Jo, fast det är nyttigare för henne med ägg i :)Barbabok skrev 2011-10-22 21:46:00 följande:Jag tror det går på veganpannkakor med men att det blir lite svårare med hållfastheten, å andra sidan är de ju inte så stora så det går nog. -
Boosse skrev 2011-10-24 19:09:38 följande:Jo, fast det är nyttigare för henne med ägg i :)
Så sant, och de håller absolut ihop bättre -
Ett tips till er som har barn som äter smakisar är hummus. Min dotter har alltid älskat det (bra som pålägg också). Mixa kikärtor & häll i lite olja, krydda m vad som behagas- tex vitlök, paprikapulver, spiskummin, chilipeppar & dyl. Till en början kan man ju vara lite sparsam med kryddningen om man vill det (men de flesta bebisar Gillar att det smakar om maten!)
En annan favorit hos min dotter (15 mån) sen säkert ett halvår tillbaka är currykikärtsgryta. Fräs rejält med gul curry i ordentligt med smör och/eller olja, i med skivad banan & låt "fräsa ihop", tillsätt ex majs och/el annan grönsak & sen i med (kokta) kikärtor. Stek samman allt & sen i med grädde, ev mer curry el ingefära. Servera med ris. -
Någon frågade om hirsgröt förut, hirs har högre järninnehåll än de flesta andra sädesslag, bra proteininnehåll också. Glutenfritt dessutom. Vi har gett rätt mycket hirsgröt på sistone, då det verkar bli krångel med magen när bebben får gröt baserad på vete.
Är det någon här som har lagat barnmat på amaranth? Var inne i en hälsokost och kunde inte låta bli att köpa en påse amaranthgryn och bovetemjöl (bägge är glutenfria). Vet att det ska vara bra proteininnehåll, mycket järn och kalcium i amaranth men jag har aldrig smakat-ska bli spännande! -
Tack! Var helt utan inspiration idag trots att skafferiet är fullt av mat... Kikärtsgryta blev det, med curry, lite blomkål, majs, lök, vitlök och kokosmjölk. Han åt jättemycket rivna morötter till lunchen idag så det blir ärter till :)Min dotter skrev 2011-10-25 00:30:12 följande:Ett tips till er som har barn som äter smakisar är hummus. Min dotter har alltid älskat det (bra som pålägg också). Mixa kikärtor & häll i lite olja, krydda m vad som behagas- tex vitlök, paprikapulver, spiskummin, chilipeppar & dyl. Till en början kan man ju vara lite sparsam med kryddningen om man vill det (men de flesta bebisar Gillar att det smakar om maten!)
En annan favorit hos min dotter (15 mån) sen säkert ett halvår tillbaka är currykikärtsgryta. Fräs rejält med gul curry i ordentligt med smör och/eller olja, i med skivad banan & låt "fräsa ihop", tillsätt ex majs och/el annan grönsak & sen i med (kokta) kikärtor. Stek samman allt & sen i med grädde, ev mer curry el ingefära. Servera med ris.
Tips är att klämma lite apelsin på rivna morötter, mamma brukade göra det åt mig och mina syskon när vi var små. Så himla gott! :D -
testade grytan igår och min lilla spottade ut kikärtorna och vägrade helt enkelt att täa. Ska byta ut kikisarna mot mosade linser så ska vi se om det går ned idag! Jag ska i alal fall äta den maträtten idag för jag gillade det!Min dotter skrev 2011-10-25 00:30:12 följande:Ett tips till er som har barn som äter smakisar är hummus. Min dotter har alltid älskat det (bra som pålägg också). Mixa kikärtor & häll i lite olja, krydda m vad som behagas- tex vitlök, paprikapulver, spiskummin, chilipeppar & dyl. Till en början kan man ju vara lite sparsam med kryddningen om man vill det (men de flesta bebisar Gillar att det smakar om maten!)
En annan favorit hos min dotter (15 mån) sen säkert ett halvår tillbaka är currykikärtsgryta. Fräs rejält med gul curry i ordentligt med smör och/eller olja, i med skivad banan & låt "fräsa ihop", tillsätt ex majs och/el annan grönsak & sen i med (kokta) kikärtor. Stek samman allt & sen i med grädde, ev mer curry el ingefära. Servera med ris. -
Någon annan som har varit med om att deras barns magar har blivit lite mer.... aktiva... sedan de började äta bönor och linser? Finns det något man kan ge (alltså mat) som hjälper?