• Amariea

Vegetarisk barnmat

Här samlas vi som vill diskutera och tipsa om vegetarisk och vegansk barnmat. Allt från näringslära till recept kan diskuteras här! 
  • Svar på tråden Vegetarisk barnmat
  • Amariea

Igår fick vi hem vår nya matberedare så idag har jag lagat barnmat. Det blev morotspuré, potatismos med persilja, ärtpuré med mynta och pasta med tomat-, champinjon- och vitlökssås. Försökte mig också på linsmos men det gick inge vidare. Först blev det alldeles för rinnigt (jag skulle ha pressat dem genom en sil först). Sen tyckte min man att jag kunde testa att tillsätta lite potatismjöl. Råkade ha i alldeles för mycket och resultatet blev något som liknade en bullsmet. Skrattande Haha, får nog börja med att ha linser i annan mat först innan jag försöker mig på linsmoset igen. 

• norrlandsflicka

Hej. Här är en till som ger barnen vegetariskt då vi själva också är vegetarianer.
    Visste inte om att man inte ska ge barn under ett år soja. Har gett dottern som är snart 9 månader sås på torkad soja mince ibland. Får sluta med det.
    Jag har också haft problem med att linspuren blivit för rinnig. Tycker väl inte det gjort så mycket, har bara blivit lite lösare pure när man blandat med annan mat. Nu sist så lät jag linserna kallna i kastrullen och satte i kylen över natten. Då blev purén inte alls så rinnig. Den liknade vaniljvisp i färg och konsistens, mycket bättre än tidigare gånger. Annars ger vi ägg och kikärtor som proteinkälla. Hon älskar det!
    Har väl tänkt introducera bönor snart. Har väntat med det då det ju är lite mer svårsmält för magen.

• Rosa30

Hej vi äter vegetariskt+fisk och jag gör rätt mycket egen barnmat och tycker det är kul.
    Måste bara varna lite för att ge barn linfröolja: Linfrön innehåller ett ämne som kan omvandlas till blåsyra (vätecyanid), inte så mycket, men det kan variera rätt mycket från skörd till skörd. Därför ska man vara väldigt försiktig med att ge linfröolja till små barn!!! Bättre att ge kallpressad solrosolja eller rapsolja istället som också ger omega 3.
    Livsmedelsverket:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/

Max 1-2 msk linfrön bör vuxna äta

• Freja87
    Rosa30 skrev 2011-10-06 11:31:40 följande:
    Hej vi äter vegetariskt+fisk och jag gör rätt mycket egen barnmat och tycker det är kul.
    Måste bara varna lite för att ge barn linfröolja: Linfrön innehåller ett ämne som kan omvandlas till blåsyra (vätecyanid), inte så mycket, men det kan variera rätt mycket från skörd till skörd. Därför ska man vara väldigt försiktig med att ge linfröolja till små barn!!! Bättre att ge kallpressad solrosolja eller rapsolja istället som också ger omega 3.
    Livsmedelsverket:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifte.../

Oj.. shit vad dum jag känner mig nu. Inte för att han fått så mkt (vi använder oftast rapsolja) utan för att jag inte kollat upp detta.
    Tack för att du delade med dig av länken.
  • Adnil76

Hej! Jag hakar gärna på här. Har nån tips på bra snabb vegmat ute? Har fastnat i korv-fällan...Skäms

Själv startade jag denna tråd för en tid sedan: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m51035883.html Handlar mer om ställningstaganden, etik, praktik, och omvärldshantering vid val av vegetarisk kost till barnen... typ....

• Adnil76

Mitt bästa tips för järn är att koka aprikoser, mixa och frysa in (allt i en och samma bytta, det blir inte hårt utan segt och går att ta med sked) och blanda i gröten.

• Rosa30

Inte så lätt att veta det där om linfrön, står ju inte på paketet/flaskan direkt.

Järn är nog det som är knepigast med vegetariskt. Men baljväxter är ju både en bra järn och proteinkälla, och så aprikoser och nypon och gröna grönsaker....och kokar man något som är lite surt i en järngryta får man i sig lite extra.
    Röda linser har bägge mina barn gillat -har ett recept som blir jättesmaskigt och dessutom är både gluten och laktosfritt (ibland kör vi fuskisar med lax istället för linser):

Kokosmjölk (1 burk)
    Ris (ca 1dl)
    Mango (1/2)
    Röda linser (1/2 dl)
    Lite vitlök och ingefära

Linserna och riset får koka i kokosmjölken i ca 20 min, sen kokar man med mangon några minuter och mosar/mixar beroende på barnets ålder. (Mina barn har föredragit lite grövre konsistens rätt tidigt, har aldrig gillat släta puréer, men det finns ju de som är precis tvärtom)

• Barbabok
    Rosa30 skrev 2011-10-06 11:31:40 följande:
    Livsmedelsverket:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifte.../

Ja men detta gäller inte oljan, det gäller då man äter hela frön man tuggar. Oljan ska inte vara samma sak vad jag förstått
  • Krake
    Adnil76 skrev 2011-10-06 13:19:44 följande:
    Hej! Jag hakar gärna på här. Har nån tips på bra snabb vegmat ute? Har fastnat i korv-fällan...Skäms
    Vad menar du med ute, som i utomhus typ på utflykt, eller ute på restaurang?
    Moster, inte monster.
  • Adnil76
    Krake skrev 2011-10-06 19:34:20 följande:
    Vad menar du med ute, som i utomhus typ på utflykt, eller ute på restaurang?
    Menar typ när man är iväg på aktiviteter; loppisar, marknader, olika jippon... Sist vi var iväg på sk. höstmarknad fick Kalle äta korvbröd och frukt till lunch. Inser att min fråga nog är dum. Jag får ta med mig mat när det är "korv-och-saft-varning". :)

Fast iofs. lite tips på "snabbmat" som inte behöver värmas eller hållas kallt som man kan ha i skötväskan vore förstås bra. Jag har rispuffar och havrekudar som snacks till K om det kniper. Men ibland behövs nåt mer matigt och man kan ju inte gå omkring med en macka i väskan. Burkmat ratar han kategoriskt.
Svar på tråden Vegetarisk barnmat