-
Här samlas vi som vill diskutera och tipsa om vegetarisk och vegansk barnmat. Allt från näringslära till recept kan diskuteras här!
-
Svar på tråden Vegetarisk barnmat
-
Skalade kikärtor, potatis, röda linser.Mornie Alantie skrev 2012-03-07 10:09:20 följande:Någon som har tips på vegetarisk plockmat till en 9-månaders? Min dotter har börjat tvärvägra att bli matad. Hon gråter så snart skeden kommer, så vi har fått lägga ner det helt. Det är en ganska kräsen dam och vi är lite oroliga för mängden mat hon får i sig. Det som går hem bäst just nu är skruvmakaroner, skalade kidneybönor och broccolibitar med sås som hon får äta med händerna. Men det blir ju lite enformigt i längden. Tyvärr vågar jag inte ge ägg, för ett par månader sen fick hon utslag efter att ha kladdat med ägg så vi kör helt äggfritt ett tag innan vi vågar testa igen.
En annan fråga också: Vad har ni på smörgås till era små? Min dotter gillar små bitar ostsmörgås men jag skulle gärna variera pålägget lite åt henne.
Jag brukar göra biffar av röda linser till mina barn. Är stekt mat och lite ägg i, men det har då varit en favorit för dottern att plocka själv med. Hon började nog få äta linsbiffar själv när hon var 9-10 månader.
Hon har nu fått för sig att hon ska äta själv med sked. Jag får fylla skeden åt henne och sen så stoppar hon den själv i munnen. Går ju inte så bra äta med händerna när det är kladdig mat som spaghetti och sojafärssås t.ex. -
Hur stora bitar har du potatisen i? Jag har haft svårt att få henne att gilla potatis tidigare. Då hade jag i och för sig ganska stora bitar, för hon var inte så duktig på att greppa. Nu klarar hon pincettgreppet så jag kanske ska försöka med lite mindre bitar och med lite sås på. Torr kokt potatis är ju inte så kul. Biffar hade varit suveränt om hon bara hade klarat ägg.norrlandsflicka skrev 2012-03-07 10:32:50 följande:Skalade kikärtor, potatis, röda linser.
Jag brukar göra biffar av röda linser till mina barn. Är stekt mat och lite ägg i, men det har då varit en favorit för dottern att plocka själv med. Hon började nog få äta linsbiffar själv när hon var 9-10 månader.
Hon har nu fått för sig att hon ska äta själv med sked. Jag får fylla skeden åt henne och sen så stoppar hon den själv i munnen. Går ju inte så bra äta med händerna när det är kladdig mat som spaghetti och sojafärssås t.ex.
Skeden har vi som sagt lagt av helt med nu. Det har strulat ett tag men ändå gått om man låtit henne plocka med annat under tiden. Nu blev det bara värre och värre så vi bestämde att vi slutar helt för att bryta mönstret. Sen får vi introducera skeden igen med något oemotståndeligt som fruktpuré. Nu är det bara händerna som gäller. Kladdigt blir det men bara hon äter lite och inte gråter är jag glad just nu. -
Mornie Alantie - Vår son vägrade ett tag också mat på sked varvid vi serverade "matkex", dvs små bitar smörgåsrån med en klick mat (typ puré) ovanpå. Som snittar. Då slank det ner. Ett annat trick vi tog till ibland var "pärontricket", då vi toppade skeden med mat med en klick päronpuré som var storfavoriten här hemma.
-
Det där med rån ska jag testa. Att toppa med fruktpuré orsakade storgråt när hon insåg att det var annat under så det gör vi inte om.Adnil76 skrev 2012-03-07 10:49:42 följande:Mornie Alantie - Vår son vägrade ett tag också mat på sked varvid vi serverade "matkex", dvs små bitar smörgåsrån med en klick mat (typ puré) ovanpå. Som snittar. Då slank det ner. Ett annat trick vi tog till ibland var "pärontricket", då vi toppade skeden med mat med en klick päronpuré som var storfavoriten här hemma.
-
Jag skär lika stora som morotsbitarna, de skär jag i skivar och kokar och så skär jag varje skiva i fyra delar.Mornie Alantie skrev 2012-03-07 10:42:57 följande:Hur stora bitar har du potatisen i? Jag har haft svårt att få henne att gilla potatis tidigare. Då hade jag i och för sig ganska stora bitar, för hon var inte så duktig på att greppa. Nu klarar hon pincettgreppet så jag kanske ska försöka med lite mindre bitar och med lite sås på. Torr kokt potatis är ju inte så kul. Biffar hade varit suveränt om hon bara hade klarat ägg.
Skeden har vi som sagt lagt av helt med nu. Det har strulat ett tag men ändå gått om man låtit henne plocka med annat under tiden. Nu blev det bara värre och värre så vi bestämde att vi slutar helt för att bryta mönstret. Sen får vi introducera skeden igen med något oemotståndeligt som fruktpuré. Nu är det bara händerna som gäller. Kladdigt blir det men bara hon äter lite och inte gråter är jag glad just nu.
Kanske går göra biffar med pofiber som bindemedel i stället för ägg?
Mamma gjorde sojafärslimpa åt oss och då band hon ihop det med pofiber. Har inte vågat mig på det själv än, men pofiber ska visst vara bra att binda ihop mat med vätska i. -
Smörgåspålägg som borde funka till små barn är hemmagjord "tartex". Jag gör på en och en halv dl solrosfrön, några matskedar olja, några matskedar tomatpure, peppar av valfri sort, en paprika, kryddor. Fräs allting under omrörning i två minuter, mixa slätt. Gott och snabbt och orde väl inte vara några problem för små bebisar väl? Min tjej är så liten än att hon bara ammas så jag är inte så insatt i dos and donts när det gäller barnmat... Men det är inget salt i iaf. :)
-
Jag skulle vilja ha lite tips på vad ni haft för pålägg till era barn när de börjat få babysmörgåsar?!? Om ni gjort hummus som era barn fått äta, har det varit kikärtor ur burk eller har ni kokat själva?
-
Synd att denna tråd "dött ut". Men kanske finns det någon som vill dra igång den med mig? Jag har en son på 7månader som inte äter så värst mycket. En tio dagar med förkylning och matvägran och vi är tillbaka från början! Tips på oemotståndlig nybörjarmat av typ puré konsistens mottages tacksamt!
-
Min dotter på 7 månader och ÄLSKAR denna:
Grönsaker med couscous (Blir 3 ½ barnmatsburkar)
1 dl röda linser
1/3 zucchini
2 morötter
3 färska champinjoner
½ röd paprika
1 portion couscous
en skvätt vispgrädde
svartpeppar
basilika
chilipeppar
Tillaga couscousen enligt anvisningarna på förpackningen - salt.
Koka linserna i 10 minuter.
Hacka zucchini och morot i ca ½ cm i diameter och paprikan i lite större bitar. Ångkoka dem i 15 minuter.
Hacka champinjonerna och ångkoka dem i 5 minuter.
Häll ut vattnet.
Mixa linser, paprika och champinjoner till en slät pure. Blanda alla ingredienser.
Har du ingen ångkokare går det bra att koka vanligt, tiden är densamma. :)
Vill du inte ha bitar i går det bra att mixa allting. Även grädden går att utesluta då konsistensen är bra ändå. :)
Har favoritat denna tråd så hoppas också på att den dras igång igen. Likt oss, äter vår dotter blandat av kött, fisk och vegetariskt. Men vegetariskt är en klar favorit! Så jag är också ute efter lite nya recept. -
Tack! Ska absolut testa!
Min son älskar sötpotatis med majs och röda linser. Man kan även där hälla i en skvätt grädde. Vi mixar allt till önskad konsistens.
Han gillar även gryta på kikärtor, tomat, lök, morot och russin. Kryddar med spiskummin, kanel och liiite chilli. Grytan är toppen även för vuxna, omixad då. Serveras med couscous.