• Amariea

Vegetarisk barnmat

Här samlas vi som vill diskutera och tipsa om vegetarisk och vegansk barnmat. Allt från näringslära till recept kan diskuteras här! 
  • Svar på tråden Vegetarisk barnmat
  • Barbabok
    guinevere skrev 2011-10-11 11:15:08 följande:
    Lite halvt OT så undrar jag hur man skulle kunna ta upp några näringsämnen ur helt linfrö öht? De lär ju komma ut hela i andra änden liksom...

Krävs att man antingen krossar dom eller tuggar på dom. Hela gör de inte så mycket nytta mer än massage för tarmen. Vet iofs inte om de avger lite "slem" som är mjukgörande. Har för mig det. En del dricker ju linfröavkok.
  • Barbabok

Förresten, hur noga är ni med järnintaget? Jag får erkänna att jag inte hade koll på att quorn innehåller 0 i järn. Vi äter rätt ofta quorn. Tidigare berikade jag gröten med aprikospuré jag gjorde själv, men nu äter hon ju på fsk och där får de sylt. Gör ni andra något särskilt?

• Min dotter

Ang järnet (min lilla är 15 månader). Jag ger Sempergröt en gång per dag, aprikospure till dessert el mellanmål, strör mixade pumpakärnor på gröt/frukt & ger mkt bönor- så jag hoppas hon får i sig det järn hon behöver, vilket väl är runt 10 per dag om jag inte minns fel?

• Barbabok

Min tjej är 2½ så här ges vanlig havregrynsgröt. Välling har hon alltid ratat. Jag bad maken idag att ringa BVC och se om vi kan få ett blodstatus. Jag upplever att hon är rätt trött emellanåt. Kanske normalt. kanske dåligt blodvärde.

• bodilA

Hej! Såg precis den här tråden, vårat barn är inte här än, men om en månad :) Har en liten fråga ang dagis, är det svårt att få igenom att ens barn ska äta veg där sen?

• Boosse

Jag är vegan men ger vår dotter vegetariskt kost. Pappan är köttätare. Eftersom jag är mammaledig så är det jag som ger henne mat, alltså vegetariskt.

Jag ger henne sojaprodukter dagligen. Hon är en sådan krånglis när det gäller mat, det är nu när hon 2 veckor ifrån 1 år som hon har börjat äta och tyvärr är det halvfabrikat. Har prövat allt och detta har vart min sista utväg. Ville igentligen inte ge henne det, och inte soja heller men jag anser ändå att det är bättre än qourn som faktiskt är tillverkat på ett underligt sätt.

Hon tycker inte om när det är geggigt, som med sås och blandat utan vill hellst ha det "rent" vette tusan vad jag ska ge henne då eftersom bara bönor äter hon inte, hon vägrar.

Någon som har ett bra recept på någon gryta utan tomat som är polulär som man ändå kan testa? Hon reagerar starkt på det. Eller på biffar så jag kan göra egna?

Och ang järn så är messmör och mesost en bra källa till järn. Industriell gröt innehåller ju mycket järn. Vår dotter äter gröt morogon och kväll och då får hon i sig ca 80% av RDI.

• Boosse
    bodilA skrev 2011-10-15 23:21:16 följande:
    Hej! Såg precis den här tråden, vårat barn är inte här än, men om en månad :) Har en liten fråga ang dagis, är det svårt att få igenom att ens barn ska äta veg där sen?
    Det SKA inte vara något problem. Lagas maten på förskolan i er kommun eller körs maten ut? Körs maten ut så vet jag att det inte kan vara något problem för de kör ju ut till andra förskolor och skolor och det måste finnas fler vegetarianer.
  • Apopan
    Barbabok skrev 2011-10-15 20:44:03 följande:
    Förresten, hur noga är ni med järnintaget? Jag får erkänna att jag inte hade koll på att quorn innehåller 0 i järn. Vi äter rätt ofta quorn. Tidigare berikade jag gröten med aprikospuré jag gjorde själv, men nu äter hon ju på fsk och där får de sylt. Gör ni andra något särskilt?
    Så som jag har förstått det efter att ha läst på massor nu när jag är gravid (v35) och fick järnbrist är att C-vitamin bidrar till att kroppen lättare tar upp icke-hemjärn. Ätbara saker som innehåller både järn och c-vitamin måste ju då vara det bästa, eller att tänka på att alltid kombinera dessa två. Nypon, vetegroddar, ärtor är ju fina järnkällor t.ex. Sedan kan man ju "krydda" maten med persilja också. :)
    Sedan så behöver ju en barnkropp (under 3år) minimalt med järn per dag, det är snarare så att man kanske får tänka på att inte ge för mycket järn.
  • Barbabok

Boosse, jag gör biffar på pannkakssmet, lite tjockare bara och så i med en tetra linser. steker sen plättar av de och serverar med lingonsylt och vitkål. Det älskar dottern. Funkar fint med potatis och sås om så önskas.

Mungbönsgryta är också en favorit. Blötlägg mungbönor, i med lök, bönor, citrongräs (bankat), 1brk kokosmjölk. Lite buljong eller salt. Koka tills att bönorna är helt mjuka.

bodilA skrev 2011-10-15 23:21:16 följande:

Ja och nej. Vi fick utan problem men när jag hörde mig för med en privat fsk som ligger nära oss så var det ett mycket svalt intresse av att ta emot dottern. Jag tror inte man har "rätt" att få det förrän man börjar skolan, men är osäker. Detta i kommunala fsk då.

Svar på tråden Vegetarisk barnmat