-
Här samlas vi som vill diskutera och tipsa om vegetarisk och vegansk barnmat. Allt från näringslära till recept kan diskuteras här! -
Svar på tråden Vegetarisk barnmat
-
Boosse- Har du provat att ha pureade grönsaker + vatten/buljong/grädde som bas? Funkar med de flesta grönsaker, koka mjuka & mixa dem bara. Jag har gjort sådana grytor på bla paprika & majs.
-
Har ju gjort puréer när hon var mindre men det var ingenting hon gillade. kan ju alltid pröva nu när hon är äldre! tack för tipset!
-
Jag brukar fräsa riven morot och lök i olivolja, sen slänger jag i grönsakerna och kryddor (ex curry), örtkryddor (oftast hackad/klippt persilja, gott och nyttigt!), vatten och sen kokosmjölk/grädde. Min son är 1 år, så jag mosar lite med gaffel om det är stora bitar. Ibland blandar jag i couscous (och extra vatten då) så jag har en färdig rätt :)
-
Alla barn gillar ju inte röror där allt är ihopblandat. Prova lite mer plockmat, där kokta morotsstavar, kokt broccoli, bönor, mozzarellabitar etc. ligger var för sig. Det har bägge mina barn älskat-men det blir mer att städa efteråt och tar längre tid, så vi varvar ju med grytor. Som tur var funkar det också, men som sagt, inte alla gillar att bli matade. En del vill BARA äta själva från första början....
För övrigt gick mitt äldsta barn ibland och snodde frysta bönor i frysen-sa att det var bönglass
Hindrade henne inte, det finns ju värre saker att småäta.... -
Här hemma långkokade jag en stor sats grönsaksgryta idag som jag själv tyckte blev otroligt smarrig. Första tuggorna gick bra för lilla damen men sen tog det stopp. Det har hänt fler och fler gånger att hon har börjat neka mat hon tidigare slukat med god aptit.
Underbart med bönglass. Kul saker ungar får för sig.
-
Hon gillar att äta själ voch är duktig på att plocka i sig men hon gillar inte bönor så därför gör jag grytor. Det enda jag fått i henne är mungbönor och linser!
-
Denna tråd ska jag läsa när jag får tid! Har lite svårt att hitta på saker som min lilla flicka tycker om. Några gånger har jag lyckats dock, så slänger in ett par recept här.
Grönsaker i kokosmjölk med nudlar
Purjolök
Morot
Broccoli
Kikärter
Kokosmjölk
Nudlar
Rapsolja
Grön currypasta
Strimla purjon och riv moroten grovt. Fräs detta mjukt i rapsolja på svag värme. Blanda i lite lite grön currypasta, bara så det blir lite smak men inte starkt. Blanda i kikärter (jag kokar egna utan salt), kokta broccolibuketter och kokosmjölk. Låt allt koka ihop en stund. Koka nudlarna ett par minuter längre än vad som anges på förpackningen. Blanda ner nudlarna i såsen och mixa allt. Späd med vatten vid behov. Det blir lite grynigt så för de allra minsta kan det behöva passeras genom en sil.
Nästa rätt vägde jag ingredienserna för skojs skull:
Pasta med grönsaker
80 g broccoli
60 g morot
60 g kokta kikärter
30 g gul lök
1/2 vitlöksklyfta
30 g torr pasta (ca 80 g kokt)
rapsolja
(havre)grädde
svartpeppar
persilja
Ångkoka morot och broccoli mjukt. Koka pastan lite längre än vad som anges på förpackningen. Fräs finhackad lök och vitlök försiktigt i oljan. Tillsätt resten av grönsakerna och kikärterna. Krydda. Blanda i lite vatten och låt koka en liten stund. Häll i lagom mängd (havre)grädde och låt sjuda ca 5 minuter till. Blanda med pastan och mixa slätt. Pasera genom sil för att få det helt slätt.
-
Linsmos (röda) med örter och rotmos
Pasta med ostsås och gröna ärtor
Mungbönsgryta (mungbönor, kokosmjölk, bankat citrongräs att koka med<-kan uteslutas, morötter i småbitar)
Quinoa är proteinrikt och lätt att äta, kan med fördel blandas med ärtor, majs, paprika eller varför inte broccolimos
Sötpotatismos
Hommous
Min dotter åt allt utom ren potatis när jag började vid 6 mån. -
Hej är den här tråden fortfarande igång? Hade bokmärkt den tills jag skulle komma igång med maten för min dotter och nu är hon nästan sju månader och äter glatt olika mosblandningar jag fixat. Min man är inte vegetarian, men vi äter vegetariskt hemma och har inte helt bestämt hur det ska bli med dottern än, men övervägande vegetariskt blir det ju. Tänkte höra med er om det här med mjölkprodukter. Har dels läst att man ska vänta tills barnet är ett år men också att barn under ett inte bör äta veganskt, men om man väntar med mjölk (och med ägg ev pga allergirisk) blir det ju veganskt ändå. Är det någon som vet hur man bör tänka?
-
Du ska vänta med att ge mjölkprodukter som måltidsdryck eller som måltid (typ yoghurt). Mjölkprodukter i maten kan du dock använda hur mycket du vill om ditt barn inte är känsligt.
Jag tar tacksamt emot förslag på fler recept. Min dotter är nio månader nu och äter det mesta men har dålig fantasi. Vi har också börjat äta tillsammans lite smått och det funkar bra. Gärna också sånt som går bra att göra storkok och frysa in i portioner.