-
Här samlas vi som vill diskutera och tipsa om vegetarisk och vegansk barnmat. Allt från näringslära till recept kan diskuteras här!
-
Svar på tråden Vegetarisk barnmat
-
Har du testat att köra sönder kikärterna?Boosse skrev 2011-11-01 15:02:28 följande:testade grytan igår och min lilla spottade ut kikärtorna och vägrade helt enkelt att täa. Ska byta ut kikisarna mot mosade linser så ska vi se om det går ned idag! Jag ska i alal fall äta den maträtten idag för jag gillade det!
Jag körde då sönder med stavmixer när jag gjorde en kikärtsgryta med morot och tomat och dottern åt då med god aptit. -
Hur menar du? Stoppande kost kan ju vara exempelvis blåbär eller rivet äpple (tror jag det var).Amariea skrev 2011-11-01 15:14:07 följande:Någon annan som har varit med om att deras barns magar har blivit lite mer.... aktiva... sedan de började äta bönor och linser? Finns det något man kan ge (alltså mat) som hjälper?
-
Dottern har fart på magen ibland. Kokta morötter och kokt potatis är bra och även kokt ris. När hon ätit det brukar hon få fastare avföring.Amariea skrev 2011-11-01 15:14:07 följande:Någon annan som har varit med om att deras barns magar har blivit lite mer.... aktiva... sedan de började äta bönor och linser? Finns det något man kan ge (alltså mat) som hjälper?
-
Ja, alltså lite gasigare och bajsar mycket oftare. Ville inte skriva ut det om det var känsligt i en mattråd men mammor kanske är vana.
Förut hade hon inte gaser alls och bajsade alltid en gång om dagen. Nu är det snarare 2-4 gånger.
-
prövade med mosade linser och hon vägrade. antar att det var för nytt med currysmaken.norrlandsflicka skrev 2011-11-01 15:15:01 följande:Har du testat att köra sönder kikärterna?
Jag körde då sönder med stavmixer när jag gjorde en kikärtsgryta med morot och tomat och dottern åt då med god aptit. -
Har inte läst tråden, tänkte bara tipsa om min sons favorit mat som han började äta vid 6 månader och fortfarande älskar. Hur lätt som helst att göra!
Potatis i bitar
Morötter i bitar
Gröna Ärtor
Majskorn (frusna)
Röda linser
koka allt bara! -
Dags för lite fart i den här tråden tycker jag! Gjorde en grönsaksgryta och en currygryta idag. Lillan är sju månader nu så jag mixade inte helt utan lät det vara småååå små bitar kvar. Vi har också börjat med mjölkprovoceringen nu och det verkar gå bra. Hoppas att jag kan börja laga mat med mjölkprodukter i snart, skulle vara så skönt!
-
Kan du berätta lite mer om grönsaksgrytan, låter gott!
Min unge är fortfarande kräsen med nya smaker. Finns i princip en maträtt hon äter utan problem där jag kan byta ut mosade linser till mungbönor, ja, det är även de baljväxterna hon äter. Grytan med en bas på tomat. Blir så trött på det.
Någon annan som kan tipsa om en god gryta som inte har tomatbas. Ungen min är 1 år. -
Jag brukar improvisera på det jag har hemma och igår blev det en bas på passerade tomater, havregrädde och vatten. Sen hade jag i broccoli, blomkål, morötter, linser och olika kryddor (inte salt såklart). Smaksatte med en liten tesked fransk senap. Så tyvärr var det ju tomatbas i den här grytan. Ser fram emot när hon är ett år så att jag kan börja använda lite mer salt (typ buljonger, fonder och liknande) i maten.
Har du testat att använda kokosmjölk som bas istället? -
Ja, jag gjorde en mild currygryta med kokosmjölk som bas. Den ratade hon direkt :(