-
Här samlas vi som vill diskutera och tipsa om vegetarisk och vegansk barnmat. Allt från näringslära till recept kan diskuteras här! -
Svar på tråden Vegetarisk barnmat
-
I see. Jag ger sonen ett matigare mellis på gående fot eller på lekplatsen på väg hem från dagis varje dag, så jag känner igen "problemet". Min standardmatsäck är då olika sorters fyllda bröd. Här i Berlin finns mycket turkiska bagare och de brukar ha olika varianter på piroger, strudel fylld med t ex tomat eller spenat, ostfylld croissant och liknande historier. Kärt barn har många namn, pirog, börek, osv.
Om man känner sig piffig kan man ju baka ett gäng piroger själv och frysa in. Om man känner sig halvpiffig går det bra med färdigköpt smördeg
-
Piroger... där sa du nåt. Annars har jag gjort småpajer förut, men de blir ju inte så kul i skötväskan. ;)Krake skrev 2011-10-06 22:14:40 följande:I see. Jag ger sonen ett matigare mellis på gående fot eller på lekplatsen på väg hem från dagis varje dag, så jag känner igen "problemet". Min standardmatsäck är då olika sorters fyllda bröd. Här i Berlin finns mycket turkiska bagare och de brukar ha olika varianter på piroger, strudel fylld med t ex tomat eller spenat, ostfylld croissant och liknande historier. Kärt barn har många namn, pirog, börek, osv.
Om man känner sig piffig kan man ju baka ett gäng piroger själv och frysa in. Om man känner sig halvpiffig går det bra med färdigköpt smördeg
-
Jag har för mig att det är lägre halt i oljan än i krossade linfrön, men det finns där ändå. Mängden är nog rätt liten, men just för små barn känns det onödigt, speciellt när det smakar riktigt illaBarbabok skrev 2011-10-06 19:14:18 följande:Ja men detta gäller inte oljan, det gäller då man äter hela frön man tuggar. Oljan ska inte vara samma sak vad jag förstått
(Enligt många ialla fall).
Dessutom är kallpressad rapsolja en nästan lika bra källa till omega 3, och är mycket billigare och jag tycker det smakar mycket godare.... -
Okej. Jag läste på lite och det ska vara noll i oljan då det giftiga försvinner när den upphettats till 40 eller om det var 45 grader.Rosa30 skrev 2011-10-06 22:27:24 följande:Jag har för mig att det är lägre halt i oljan än i krossade linfrön, men det finns där ändå. Mängden är nog rätt liten, men just för små barn känns det onödigt, speciellt när det smakar riktigt illa
(Enligt många ialla fall).
Dessutom är kallpressad rapsolja en nästan lika bra källa till omega 3, och är mycket billigare och jag tycker det smakar mycket godare....
Det är väsentligt lägre halt av omega 3 i rapsolja. Typ av olja Omega-3 Omega-6 Enkelomättat fett Mättat fett Linfröolja 57 16 18 9 Rapsolja 10 22 62 6 Hur som helst, jag använder också rapsolja som omegakälla.
Hur gör allergiker som inte tål fisk egentligen?
Hittade svaret: http://www.omega-3.se/fiskallergiker.html
Tänkte på linfröolja, att baka med den förstör omegan då den inte tål upphettning.
Det är svårt tycker jag att veta vad som är bäst eller ok.
Källa: http://www.omega-3.se/livsmedel.html
-
Jättebra tråd! Min lillunge är inte här än, men man kan aldrig börja ladda med vegetarisk barnmat för tidigt. :)
Tänkte också på det där med linfröoljan, den ska ju inte upphettas alls helst. När jag har ätit linfröolja själv har jag gjort så att jag hällt den på maten när maten är färdiglagad och det är dags att äta. Då är ju maten inte kokhet utan snarare ljummen. Borde väl fungera på barnmat också? Häll på en skvätt olja på sval barnmat, rör och och mata.
-
recept på barnmat med tofu, någon?

-
Detta måhända vara en dum fråga, men jag har ingen koll hur det funkar med barnmat. Men kan man inte ge barnet samma mat som man själv äter fast med annan kryddning?
T ex, gör jag kikärtsgryta med ris, kan jag inte bara köra det i mixen till barnanpassad konstisens? -
Så kan man ju göra efter att man har kört första smakportionerna och introducerat en del vanlig mat.Rödaskor skrev 2011-10-10 18:54:58 följande:Detta måhända vara en dum fråga, men jag har ingen koll hur det funkar med barnmat. Men kan man inte ge barnet samma mat som man själv äter fast med annan kryddning?
T ex, gör jag kikärtsgryta med ris, kan jag inte bara köra det i mixen till barnanpassad konstisens?
Vi kör oftast annat mat till dottern, men ibland kör vi samma mat okryddat och mixar. Är ju lättare göra grytor barnanpassat. Saltad mat ska man ju undvika så quorn och sånt kan man ju inte ge när de är små. Vi äter ofta sån mat som inte går göra barnvänlig så då är det enklare hon får sin egen mat. Brukar göra storkok och frysa in portioner till henne.
Med sonen blev det mer och mer samma mat ju äldre han blev. Helt och hållet samma mat körde vi från han var 1 år. -
Vi har gjort som norrlandsflicka, typ. Det finns vissa saker man bör vänta med till efter ett år:
*spenat
*rödbetor
*nötter
*honung (som inte hettats upp till kokande)
Dessutom kan det vara bra att ta det lite lugnt med:
*gluten
*mjölk
*ägg
*salt
Kryddor är helt okej!
Skulle jag avstå från då ofermenterad soja sägs kunna påverka hormonbalansen. Vår son får lite tofu ngn gång i månaden - det finns ett stånd som säljer en sorts tofuburgare han älskar så han får en sån nån gång ibland. Men i övrigt har vi uteslutit det helt. Tråkigt om han blir infertil i framtiden...Freja87 skrev 2011-10-10 18:34:33 följande:recept på barnmat med tofu, någon?
-
Lite halvt OT så undrar jag hur man skulle kunna ta upp några näringsämnen ur helt linfrö öht? De lär ju komma ut hela i andra änden liksom...