• Amariea

Vegetarisk barnmat

Här samlas vi som vill diskutera och tipsa om vegetarisk och vegansk barnmat. Allt från näringslära till recept kan diskuteras här! 
  • Svar på tråden Vegetarisk barnmat
  • Min dotter

Quinoapuffar är quinoa som behandlats på samma sätt som rispuffar. Brukar finnas där man kan köpa müsliingredienser i lösvikt. Jag ger inte soja, quorn ger jag då & då, inte särskilt ofta- det är ju inte särskilt energirikt, vilket småttingar behöver. När jag gav min lilla purer m bönor eller linser så brukade jag koka dem tillsammans m morötter & palsternacka för att få en lite söt smak. Ofta kryddade jag m vitlök, timjan etc & hade ibland i en skvätt grädde också. Lillan har alltid älskat detta- testat m mungbönor, kidney, svarta & vita bönor, kikärtor & röda linser.

• Helle333
    Min dotter skrev 2011-09-27 22:16:33 följande:
    Järngryta har jag länge velat ha! Vart finns det tro & vad kan de kosta?
    Det beror lite på vad man vill ha för kvalitet. Sett billiga "kopior" på matbutiker. Vill man ha riktigt bra kvalitet är det mer typ DUKA och liknande man får gå till
  • Krake

Tror nog IKEA har prisvärda järngrytor också. Också en typisk grej som lönar sig att kolla efter på loppis! Även om de ser rostiga ut är det bara att smörja in med olja och hetta upp så blir de som nya.

Moster, inte monster.
  • guinevere
    Amariea skrev 2011-09-26 17:06:43 följande:
    Har du testat något recept från boken? Hur blev det i sådana fall?
    Har tyvärr inte fått tummen ur att testa recepten. Har använt boken till smakportioner och gått efter vad de skriver att små måltider ska bestå av.

• guinevere
    Amariea skrev 2011-09-27 21:20:33 följande:
    Just sojakorven tänker jag mig måste innehålla en hel del salt som kanske är olämpligt? 

Funderar på att börja med bönor och linser då. Hur gör man för att de ska smaka gott som mos? 
    Vi bara kokade linserna ordentligt och mixade dem med lite fett. Vår dotter gillade inte att äta smakportioner för sig så vi tog en klutt linspuré, en klutt potatismos, en klutt morotspuré och en klutt broccolipuré. Det gillade hon! Speciellt linserna som gav det hela lite kryddigare smak.

• VitaVera

Åh, vilken bra tråd för framtiden!

Sambon o jag är demi-vegetarianer, äter fisk, o vi planerar detsamma för kommande bebben. Men jag känner att jag måste läsa på ordentligt så den där "Grön barnmat" var ett super tips. Tack!

*BF 16/10-2011*
  • VitaVera
    Barbabok skrev 2011-09-26 19:48:33 följande:
    Min dotter är uppväxt på lakto-ovovegetarisk mat och kommer att så förbli tills hon ev. gör ett eget aktivt val. Jag vill inte minnas att jag ens nämnt det på BVC.

Idag köpte jag Zetas linfröolja och gav dottern en tsk, hon tyckte det var vidrigt. Undrar om man kan blanda det i något, lite juice eller så?  
    Jag brukar köra ner det i smoothies, märks men smakar inte dåligt.
    *BF 16/10-2011*
  • Barbabok
    VitaVera skrev 2011-09-28 15:09:44 följande:
    Jag brukar köra ner det i smoothies, märks men smakar inte dåligt.

Ja det funkar nog, fast hon dricker aldrig såna. Får prova mig fram tror jag.
  • Amariea

Vi har en järngryta från IKEA. Används inte jätteofta men har alltid funkat bra. 

Tack för tipsen om linser och bönor! Idag insåg jag (och kände mig superkorkad) att jag har suttit och matat min mjölkproteinallergiska dotter med barnmatsburkar som innehåller grädde, ost och skummjölkspulver. Sen har jag undrat varför hon är så ledsen på eftermiddagen och kvällen. Obestämd Det var precis den sparken jag behövde för att inse att det är dags att börja göra egen mat.  

Svar på tråden Vegetarisk barnmat