-
Här samlas vi som vill diskutera och tipsa om vegetarisk och vegansk barnmat. Allt från näringslära till recept kan diskuteras här! -
Svar på tråden Vegetarisk barnmat
-
Tack, detta måste testas!spuff skrev 2011-10-19 11:27:34 följande:1 st vitlöksklyfta1 burk kikärtorcitronsaft efter smak1 st zucchini, riven4 msk sojamjöl eller annat mjöl (ta mer om det behövs)2 st små ägg eller 1 stortsalt, peppar, örtsalt eller andra kryddor
Jag brukar slänga ner allt i matberedaren och mixa, gör ganska platta biffar/plättar och stek som du brukar :)
Gott med sås på ajvar och creme fraiche och tex bulgur. -
Boosse skrev 2011-10-19 15:37:03 följande:Tack för tipsen! Till ungefär hur många pers/antal pannkakor gör du smet på då?
Oj, ja jag gör ju på en höft, säg på 2 ägg och 6-7 dl mjölk? Mjöl efter känsla, inte lika tunn som till vanliga pannkakor. Det ska vara lite tjockare, som våffelsmet. -
Jag kan rekommendera den lilla men mycket nyttiga boken Grön Barnmat av Elisabeth Kylberg o Åsa Sandlund. Den innehåller alllt du behöver veta när det gäller vegmat, näringsinnehåll och mat till olika åldrar samt mängder av recept. Och garanterat inga musslor.Barbabok skrev 2011-10-19 10:50:49 följande:toddan, näe jag äter inte musslor då det inte är vegetariskt.
Vi lagar i gjutjärnsgryta, men äter oftast vegetarisk "husmanskost" då vi har en köttätare i familjen och försöker äta någorlunda lika. Ibland äter vi sånt som linsgrytor och så men då blir det nobben från maken. Därav anpassningen. Broccoli äter vi flera ggr/v. Gott!
Inget från semper, hon är 2½år.
Jag ska försöka skärpa mig på c-vitaminet. Lite apelsin efteråt kanske eller mer paprika och sånt.
Har någon av er kollat blodvärde hos era barn, jär och sånt? Jag funderar på att begära det på vårdcentralen, för att veta att man är rätt ute.
. Är man osäker om man gör rätt ska man givetivs kolla blodvärden men tar man hjälp av lite bra böcker och komponerar rätt så ska det inte vara några problem
-
Jag har den, tack ändå
-
Jag var vegan innan jag fick kapitulera för maken som inte klarade sojan och havremjölken, det blev för knepigt när vi hade tre kostriktningar. Vegetariskt fixar han, med näppe. Så påläst är jag, bara lite glömsk ibland, och när det gäller barn har de ju inte samma reserver som vi vuxna.
-
Tips:
Vi har en bebis här hemma som lätt blir förstoppad av pasta, bröd etc. (allt med vetemjöl verkar det som), så på sista tiden har jag använt mycket hirsflingor. Hirs innehåller både mer järn och protein än vete och är glutenfritt, så det är egentligen bättre än vete....verkar som att det funkar bättre med magen nu.
Jag har kokat grönsaker och linser eller mozzarella, slängt i hirsflingor och kokat i ca 10 min-blir bra barnmats-konsistens, lite kletigt. -
Nu har vi varit hemma ett tag efter en vecka i Barcelona. Skönt att komma bort och vi lyckades hitta riktigt god veggo-mat!
Idag har jag lagat mängder av mat att lägga i frysen:
Kikärtsröra (typ hummus-liknande) med persilja, vitlök och paprikapulver.
Böngryta med morot och broccoli smaksatt med lagerblad, provencalska örtkryddor och tomatpuré.
Potatis- och sötpotatismos.
Potatis- och palsternacksmos.
Äppel- och mangomos med kanel.
Aprikos-, hallon- och blåbärsmos.
Försöker laga mycket när jag väl står och lagar men måste erkänna att fantasin tryter lite snart. Tar gärna emot recept på mat som passar att hälla i matberedaren och göra mos av!
Tror att jag kanske har frågat det här förut men hur är det med ägg? Min dotter har precis blivit sex månader. Är det ok att införa ägg nu? Och hur det med råa ägg i en majonäs exempelvis? -
Jag gav ägg tidigt vill jag minnas.
Något jag alltid gjorde var puré på torkade ekologiska (osvavlade) aprikoser. Jättebra för järnet. Lägg en hel påse i kastrull, täck lagom med vatten, låt småputtra några minuter tills de är lagom geggiga. Kör sen med handmixer eller liknande, spä med mer vatten om så behövs. Detta frös jag in i iskubslådor och sen över i plastpåse. Tog en varje gång det var grötdags, gjorde gröten perfekt lagom varm (egengjord havregrynsgröt, köpegröten kanske svalnar lättare?). -
Så gjorde jag idag men tillsatte hallon och blåbär till mixen också. Torkade frukter visade sig vara jättesmidigt när man vill göra eget fruktmos.Barbabok skrev 2011-10-21 13:43:35 följande:Jag gav ägg tidigt vill jag minnas.
Något jag alltid gjorde var puré på torkade ekologiska (osvavlade) aprikoser. Jättebra för järnet. Lägg en hel påse i kastrull, täck lagom med vatten, låt småputtra några minuter tills de är lagom geggiga. Kör sen med handmixer eller liknande, spä med mer vatten om så behövs. Detta frös jag in i iskubslådor och sen över i plastpåse. Tog en varje gång det var grötdags, gjorde gröten perfekt lagom varm (egengjord havregrynsgröt, köpegröten kanske svalnar lättare?).
Kanske ska testa ägg snart då.
-
www.thehealthyhomeeconomist.com/2011/06/most-vegetarians-return-to-eating-meat/
stammer det.. hur mar ni vegeterianer EGENTLIGEN... bara valdigt nyfiken da jag laser en massa om att man kan kanna sig pigg i upp till ett eller tva sen kommer biverkningar med att vara vegeterian...
Vill inte orsaka nagra problem men enbart nyfiken.