• Amariea

Vegetarisk barnmat

Här samlas vi som vill diskutera och tipsa om vegetarisk och vegansk barnmat. Allt från näringslära till recept kan diskuteras här! 
  • Svar på tråden Vegetarisk barnmat
  • Tom Araya

Viktigt är att tänka på vad kött och fisk inehåller för viktiga näringsämnen, särskilt de som de är rika på eller som är svåra att finna i andra livsmedel, protein exempelvis.
    Sök därefter upp ett antal vegetariska alternativ som kan ersätta kött och fisk näringsmässigt och se till att du regelbundet använder dig av dessa i din matlagning.
    Har du ändå svårt att få ihop dagsbehovet av vissa näringsämnen, mineraler och vitaminer får du skaffa piller med dessa att fylla på med.

• bodilA
    Tom Araya skrev 2011-10-22 03:18:47 följande:
    Viktigt är att tänka på vad kött och fisk inehåller för viktiga näringsämnen, särskilt de som de är rika på eller som är svåra att finna i andra livsmedel, protein exempelvis.
    Sök därefter upp ett antal vegetariska alternativ som kan ersätta kött och fisk näringsmässigt och se till att du regelbundet använder dig av dessa i din matlagning.
    Har du ändå svårt att få ihop dagsbehovet av vissa näringsämnen, mineraler och vitaminer får du skaffa piller med dessa att fylla på med.
    Hahaha. Vad va det här svar på?? Du kan inte så mkt om vegetarisk kost antar jag? Du är medveten om att vegetarianer oftast får i sig mycket MER mineraler och vitaminer än köttätare va?
  • Barbabok
    bodilA skrev 2011-10-22 10:30:24 följande:
    Hahaha. Vad va det här svar på?? Du kan inte så mkt om vegetarisk kost antar jag? Du är medveten om att vegetarianer oftast får i sig mycket MER mineraler och vitaminer än köttätare va?
  • bodilA
    simmaren skrev 2011-10-22 02:47:43 följande:
    www.thehealthyhomeeconomist.com/2011/06/most-.../

stammer det.. hur mar ni vegeterianer EGENTLIGEN... bara valdigt nyfiken da jag laser en massa om att man kan kanna sig pigg i upp till ett eller tva sen kommer biverkningar med att vara vegeterian...

Vill inte orsaka nagra problem men enbart nyfiken.
    Biverkningar?? Oj, hahaha. Aldrig hört om det du frågar om? Vad har du fått det ifrån? Piggare, hälsosammare livet ut kan du räkna med iaf ;) Herre, det är ju det mest naturliga att äta :)
    (Från början var vi vegetarianer, sen köttätare, men vi är inga jagare längre. Har varken huggtänder eller tarmar som klarar av mycket kött. Att rött kött innebär risker på både cancer och alzheimers säger ju en del om gifterna i köttet). Så Nej, en vegetarian blir oftast både friskare och piggare och mår själsligt bättre livet ut.
  • spuff

Såg att Barbabra tipsade om aprikospuré i gröt. Precis så är min tanke att göra när jag ska introducera mat för min lilla. Men när har ni börjat ge gröt och vilken sorts gröt? Jag funderar på skrädmjölsgröt, eller hirs. Svårt att veta vilka sorter som är ok att ge tidigt, med förra barnet var det rek från 4 månader, men nu är det väl 6?

• spuff

bodilA: min dotter heter Bodil, är det möjligtvis ditt namn med ? :)

• Tom Araya
    bodilA skrev 2011-10-22 10:30:24 följande:
    Jo, jag vet en hel del om kost överhuvudtaget.

Jag vet att man får i sig gott om de flesta mineraler och vitaminer genom vegetarisk kost.

Sedan undrar jag hur mycket du vet, det är ju inte så att de som äter kött och fisk inte även äter vegetariskt.

Mitt inlägg handlade om att vara noggrann med att få med alla näringsämnen, något som är betydligt svårare när man utelämnar vissa livsmedel eller kategorier av livsmedel jämfört med att äta mer allsidigt, så det gäller att vara påläst.
  • Boosse
    Barbabok skrev 2011-10-19 15:40:39 följande:
    Oj, ja jag gör ju på en höft, säg på 2 ägg och 6-7 dl mjölk? Mjöl efter känsla, inte lika tunn som till vanliga pannkakor. Det ska vara lite tjockare, som våffelsmet.
    Tack, får testa mig fram,har aldrig gjort pannkakor med ägg förut.
  • Barbabok
    Boosse skrev 2011-10-22 21:25:26 följande:
    Tack, får testa mig fram,har aldrig gjort pannkakor med ägg förut.
    Jag tror det går på veganpannkakor med men att det blir lite svårare med hållfastheten, å andra sidan är de ju inte så stora så det går nog.
  • samban
    Tom Araya skrev 2011-10-22 19:48:59 följande:
    Jo, jag vet en hel del om kost överhuvudtaget.

Jag vet att man får i sig gott om de flesta mineraler och vitaminer genom vegetarisk kost.

Sedan undrar jag hur mycket du vet, det är ju inte så att de som äter kött och fisk inte även äter vegetariskt.

Mitt inlägg handlade om att vara noggrann med att få med alla näringsämnen, något som är betydligt svårare när man utelämnar vissa livsmedel eller kategorier av livsmedel jämfört med att äta mer allsidigt, så det gäller att vara påläst.

Ja, fast jag tror jag äter mer varierat och allsidigt än mina köttätande kompisar som äter köpesköttbullar och makaroner titt som tätt...
Svar på tråden Vegetarisk barnmat