• Amariea

Vegetarisk barnmat

Här samlas vi som vill diskutera och tipsa om vegetarisk och vegansk barnmat. Allt från näringslära till recept kan diskuteras här! 
  • Svar på tråden Vegetarisk barnmat
  • toddan41
    Barbabok skrev 2011-10-15 20:44:03 följande:
    Förresten, hur noga är ni med järnintaget? Jag får erkänna att jag inte hade koll på att quorn innehåller 0 i järn. Vi äter rätt ofta quorn. Tidigare berikade jag gröten med aprikospuré jag gjorde själv, men nu äter hon ju på fsk och där får de sylt. Gör ni andra något särskilt?
    Har en dotter på 1,1 år som ätit vegetatiskt sedan 8 mån. Hon äter ofta den mat som jag och min fru äter. Jag brukar laga maten i järngryta och alltid se till att ha med rikligt med c-vitamin i maten som kan hjälpa upptaget av järn. Ett tips är att laga grytor och börja med att fräsa upp krossade tomater i järngrytan, då frigörs viktigt järn till kosten, ett klassiskt vegetariantips. Vi använder ofta gröna och röda linser, svarta bönor, sojakött som protein och järnkällor tillsammans med broccolli, den absolut nyttigaste grönsaken. Tillsätt gärna sesamfrö i maten, rika på zink- och järn. Vikitgt är att tillsätta extra fett i vegetarisk barnmat, jag brukar ta en matsked rapsolja. Ett annat tips är att laga rätter med musslor. Musslor accepteras av många vegetarianer och har den fördelen att de innehåller hemjärn som finns i kött. Musslor är faktiskt det mest järnrika livsmedel du kan hitta förutom blodmat som lever och blodpudding o.d. Frukostar och mellanmål brukar lösa sig själv, Semper och andra har så bra produkter, de har även järnberikad yoghurt som är bra.
  • Barbabok

toddan, näe jag äter inte musslor då det inte är vegetariskt.
    Vi lagar i gjutjärnsgryta, men äter oftast vegetarisk "husmanskost" då vi har en köttätare i familjen och försöker äta någorlunda lika. Ibland äter vi sånt som linsgrytor och så men då blir det nobben från maken. Därav anpassningen. Broccoli äter vi flera ggr/v. Gott!
    Inget från semper, hon är 2½år. 

Jag ska försöka skärpa mig på c-vitaminet. Lite apelsin efteråt kanske eller mer paprika och sånt.

Har någon av er kollat blodvärde hos era barn, jär och sånt? Jag funderar på att begära det på vårdcentralen, för att veta att man är rätt ute.     

• spuff

Den här tråden måste jag komma ihåg!

Har en treåring och en tremånaders. Planerar en bättre start på ätandet för lillasyster, stora började inte äta ordentligt förrän hon började på dagis vid 18 månader.

• spuff
    Boosse skrev 2011-10-15 23:40:51 följande:
    Jag är vegan men ger vår dotter vegetariskt kost. Pappan är köttätare. Eftersom jag är mammaledig så är det jag som ger henne mat, alltså vegetariskt.

Jag ger henne sojaprodukter dagligen. Hon är en sådan krånglis när det gäller mat, det är nu när hon 2 veckor ifrån 1 år som hon har börjat äta och tyvärr är det halvfabrikat. Har prövat allt och detta har vart min sista utväg. Ville igentligen inte ge henne det, och inte soja heller men jag anser ändå att det är bättre än qourn som faktiskt är tillverkat på ett underligt sätt.

Hon tycker inte om när det är geggigt, som med sås och blandat utan vill hellst ha det "rent" vette tusan vad jag ska ge henne då eftersom bara bönor äter hon inte, hon vägrar.

Någon som har ett bra recept på någon gryta utan tomat som är polulär som man ändå kan testa? Hon reagerar starkt på det. Eller på biffar så jag kan göra egna?

Och ang järn så är messmör och mesost en bra källa till järn. Industriell gröt innehåller ju mycket järn. Vår dotter äter gröt morogon och kväll och då får hon i sig ca 80% av RDI.
    Känner igen mig, vår treåring var likadan. Pastasallad med kikärtor, sojabitar och liknande gick hem hos henne. Mungbönsplättar, linsgrytor, kikärtsbiffar med zuccini är exempel på sånt som funkade. Säg till om du vill ha nåt recept.
  • spuff
    1 st  vitlöksklyfta
    1 burk  kikärtor
    citronsaft efter smak
    1 st  zucchini, riven
    4 msk  sojamjöl eller annat mjöl (ta mer om det behövs)
    2 st  små ägg eller 1 stort
    salt, peppar, örtsalt eller andra kryddor

Jag brukar slänga ner allt i matberedaren och mixa, gör ganska platta biffar/plättar och stek som du brukar :)

Gott med sås på ajvar och creme fraiche och tex bulgur.
  • spuff

Det är så praktiskt med biffar till barn eftersom de kan hålla i en hel biff och tex doppa i sås. Plus att man kan blanda i nyttigheter som sojamjöl, vetegroddar och sånt.

• Barbabok

Verkligen, jag har bara gjort linsbiffar (gillas) och bönburgare (gillas inte) men dessa lät milda och goda!

• Boosse
    Barbabok skrev 2011-10-16 12:22:16 följande:
    Boosse, jag gör biffar på pannkakssmet, lite tjockare bara och så i med en tetra linser. steker sen plättar av de och serverar med lingonsylt och vitkål. Det älskar dottern. Funkar fint med potatis och sås om så önskas.

Mungbönsgryta är också en favorit. Blötlägg mungbönor, i med lök, bönor, citrongräs (bankat), 1brk kokosmjölk. Lite buljong eller salt. Koka tills att bönorna är helt mjuka.Ja och nej. Vi fick utan problem men när jag hörde mig för med en privat fsk som ligger nära oss så var det ett mycket svalt intresse av att ta emot dottern. Jag tror inte man har "rätt" att få det förrän man börjar skolan, men är osäker. Detta i kommunala fsk då.
    Tack för tipsen! Till ungefär hur många pers/antal pannkakor gör du smet på då?
Svar på tråden Vegetarisk barnmat