• Amariea

Vegetarisk barnmat

Här samlas vi som vill diskutera och tipsa om vegetarisk och vegansk barnmat. Allt från näringslära till recept kan diskuteras här! 
  • Svar på tråden Vegetarisk barnmat
  • norrlandsflicka
    Kikärtsgryta

1 dl kikärtor
    1 tomat
    1/2 vitlöksklyfta
    1 morot
    1 potatis
    Svartpeppar
    1 dl Matlagningsgrädde.

Couscous: Följ anvisningarna på paketet men strunta i saltet och avsluta med en rejäl klick smör.

Tillagning

Skala och skär moroten och potatisen i små biltar, koka med lite vatten och finhackad tomat. När rotsakerna är halvmjuka, tillsätt kikärtor, vitlök, svartpeppar och matlagningsgrädde. Låt koka ihop tills allt är mjukt och fint.

Häll av och spara lite av spadet så grytan inte blir till en slafsig soppa. Mixa försiktigt med stavmixer så alla bitar blir mindre. Det ska dock inte bli som en slät puré.

Om grytan blivit lite för "klimpig" servera med lite av "spadet" som sås.

Det receptet har jag hittat på nån sida på nätet när sonen var liten. En favorit för båda barnen. Brukar göra 3-5 gånger satsen och frysa in en massa matburkar. Brukar inte hälla av nåt spad, men det är ju en smaksak hur lös mat man vill ha. Jag tycker då bara det är bra med mycket sås.
  • Numera
    Alis skrev 2012-02-08 12:19:13 följande:
    Du ska vänta med att ge mjölkprodukter som måltidsdryck eller som måltid (typ yoghurt). Mjölkprodukter i maten kan du dock använda hur mycket du vill om ditt barn inte är känsligt. 

Jag tar tacksamt emot förslag på fler recept. Min dotter är nio månader nu och äter det mesta men har dålig fantasi. Vi har också börjat äta tillsammans lite smått och det funkar bra. Gärna också sånt som går bra att göra storkok och frysa in i portioner. 
    Tack. Det är alltså för mycket mjölkgrejer man ska vara försiktig med, men man måste inte undvika mjölk helt. Var lite förvirrad där. Då kan jag alltså köra i grädd- eller smörklickar eller keso.
    Jag har gjort några storkok på palsternacka, morot, broccoli, ärtor, linser, bönor och blomkål, mixat och sen fryst in i klickar på bricka eller istärningsfack. Brukar ta ut ett par olika och ge henne, men snart börjar hon ju kunna äta mer. Ska prova något grytigt, tack för receptet, Norrlandsflicka!
  • Alis

Oftast kör jag grytor med tomat-, kokosmjölk- eller gräddbas. Sen har jag i vad jag har hemma. Olika bönor, grönsaker, ost, kryddor, smaksättare. Försöker alltid få in någon kolhydratkälla och någon proteinkälla och tillsätta mycket fett i form av smör eller olja. Sen gör jag olika tillbehör (grönsaker, potatis och liknande). Förut mixade jag allt slätt men numera kör jag med stavmixern så att det är lite bitar kvar. Fryser in i bullformar som jag lägger på en form och sedan samlar i plastpåsar så kan man plocka en gryta och ett tillbehör. Samma med fruktmoset. 

Hade dock varit roligt att lämna grytträsket men å andra sidan är det ju det lättaste att göra och frysa in.  

• Annie2011

Vad äter/åt era barn vid sex månader? Jag blir tokig av att googla hela tiden. Vad äter barn vid den här åldern? Jag menar, min son har fått smakisar sen han var 4 månader. Men jag har ingen aning om vad han får/inet får äta.

• Mollz

Ett tips är att kolla på burkarna i affären och göra liknande. Men så länge det inte är en massa bitar och/eller salt fungerar det mesta.

• Alis

Vi den åldern tror jag att jag gjorde vanlig mat fast utan salt och mixade till puré. Grytor och liknande är enkelt. 

• Numera

Min dotter åt okryddade mosblandningar av tex palsternacka, morot, broccoli och blomkål. Jag kokade lite mer, mixade m vatten och frös in i iskubslådor. Sen tinade/värmde jag ett par olika tillsammans med lite rapsolja.

• Mornie Alantie

Någon som har tips på vegetarisk plockmat till en 9-månaders? Min dotter har börjat tvärvägra att bli matad. Hon gråter så snart skeden kommer, så vi har fått lägga ner det helt. Det är en ganska kräsen dam och vi är lite oroliga för mängden mat hon får i sig. Det som går hem bäst just nu är skruvmakaroner, skalade kidneybönor och broccolibitar med sås som hon får äta med händerna. Men det blir ju lite enformigt i längden. Tyvärr vågar jag inte ge ägg, för ett par månader sen fick hon utslag efter att ha kladdat med ägg så vi kör helt äggfritt ett tag innan vi vågar testa igen.

En annan fråga också: Vad har ni på smörgås till era små? Min dotter gillar små bitar ostsmörgås men jag skulle gärna variera pålägget lite åt henne.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Alis

Svårt med plockmat, vi är dåliga på det själva. Majskorn, ärtor, morötter som är kokta riktigt mjuka kanske? 

Vi brukar ge mild mjukost och messör på mackan. Vi har kört på tartex ett tag. Vill du variera så funkar ju färskostar typ philadelphia också. 

Svar på tråden Vegetarisk barnmat