• Amariea

Vegetarisk barnmat

Här samlas vi som vill diskutera och tipsa om vegetarisk och vegansk barnmat. Allt från näringslära till recept kan diskuteras här! 
  • Svar på tråden Vegetarisk barnmat
  • Medusan

Hallå

Hela min familj (två barn 1 och 4 år, min man och jag) är lakto-ovovegetarianer. Min man har varit det hela sitt liv och jag har varit det i ca 15 år. Funkar bra, inge konstigheter men gud så trött jag är på att försvara att barnen är vegetarianer

• Krake

Vi har aldrig fått några konstiga reaktioner på kosten. Konstigt nog, eftersom vi bor i Tyskland där vegetarianer är betydligt ovanligare än i Sverige (enligt mina erfarenheter).

Vår BM ansåg t o m att kött var helt onödigt första året oavsett, och man rekommenderar inte att ge ägg eller mjölk innan ett år här. Så enligt de råd vi fått skulle han varit vegan upp till ett år, faktiskt... 

Moster, inte monster.
  • Barbabok

Min dotter är uppväxt på lakto-ovovegetarisk mat och kommer att så förbli tills hon ev. gör ett eget aktivt val. Jag vill inte minnas att jag ens nämnt det på BVC.

Idag köpte jag Zetas linfröolja och gav dottern en tsk, hon tyckte det var vidrigt. Undrar om man kan blanda det i något, lite juice eller så?  

• Amariea

Linfröolja smakar tyvärr jätteäckligt. Och inte försvinner smaken av att man blandar den i något (av det jag testat). Jag har inte testat att blanda i jucie men apelsinjuice har ju en ganska stark smak så det kanske kan funka? Testa! Annars är det enklaste sättet tycker jag att ta den där teskeden och sedan dricka något direkt efteråt. 

• lördagsgodis

Jag brukar ta med linfröolja när jag bakar bröd och i matlagningen för man kan ju inte använda för mycket eftersom den ju har en väldigt distinkt smak om man vill uttrycka det milt

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღEn prins & en prinsessaღ ♥ ღ .?°´¯)
  • Insanejane77

Jag är inte vegetarian men min bror är det och min svägerska är det. Heja er som vågar göra så som ni anser rätt! Tycker att alla är så negativa och oförstående mot vegetarianer, kommer med dumma påhopp och kritik, speciellt rynkas det på ögonbrynen om man tänker låta sina barn också i stort sett bli vegetarianer. Vet man bara vad man håller på med är det precis lika bra mat som annan mat.
    Heja heja Glad

• Freja87

Jag brukar blanda i linfröolja i den mosade potatisen, min son är dock ovanligt "glad i maten" så jag har inte sett att han reagerat på smaken faktiskt.. Finns några bra vegorecept på www.alternativbarnmat.se/index.php/recept Glad Ger sonen all sorts mat, vi lagar själva, men jag låter helst bli att laga och ge köttet (det får min sambo göra) och därför blir det veggokäk rätt ofta ändå Solig Jag är lakto-ovo-vegetarian sedan 7 år, min sambo är köttis.

• Min dotter

Man söker ju alltid lite ny inspiration, så dela gärna med er av lite middagsförslag på rätter som är barnvänliga!

De rätter som är populärast hos min lilla:

- Kikärtsbiffar & rostade rotfrukter
    - Pasta m tomatsås, bönor & grönsaker
    - Potatis, ärtor, kokt ägg & smörsås
    - Linslasagne (recept fr BVC-häftet "Barnmat- råd & recept")
    - Pasta m linssås
    - Gräddkokt couscous m svarta bönor & grönsaker
    - Quornstroganoff
    - Currygryta m bla kikärtor & banan

Jag gör ofta megastorkok & fryser in portioner till alla i familjen, är ju så smidigt att bara ta fram när man inte orkar laga mat.

Dottern har provat några sorters burkmat, främst HIPP´s veg pasta. Finns ju tyvärr ett väldigt dåligt utbud av vegoburkmat- har hittills inte sett en enda burk som innehåller bönor, linser eller annat veg protein?

Ett tips om man vill näringsboosta mellanmålen (riven frukt, yoghurt etc) är att mixa dinkelflingor, quinoapuffar, pumpakärnor, solrosfrön & linfrön till ett pulver- bara att strö över.

Svar på tråden Vegetarisk barnmat