• Amariea

Vegetarisk barnmat

Här samlas vi som vill diskutera och tipsa om vegetarisk och vegansk barnmat. Allt från näringslära till recept kan diskuteras här! 
  • Svar på tråden Vegetarisk barnmat
  • Krake

Vår snabbt-och-gott-favorit är ju (färdigköpt naturligtvis) fylld pasta, typ tortellini. Finns många olika vegetariska sorter.

Moster, inte monster.
  • Freja87

quinoapuffar? Vad är det?

Ska kanske tillägga att min son är 10 månader :)

• Barbabok

Här är lillan sjuk så hon fick burkravioli. Den är ok men luktar f*n!

När hon var mindre gjorde jag grytor, mungbönor med kokosmjölk, linser och tomat, rotmos, en del konserver med middagsbollar, korv mm. 

• Amariea

Kan man ge sojaprodukter och quorn på samma sätt som man ger kött i smakportioner? Fråga om ägg på BVC också men fick inget bra svar. 

• Barbabok

Nja soja rek. inte till barn under året men hur noga det är vet jag inte, jag gav i små mängder.

• Krake

Det är olika bud om detta med ägg, vissa anser att man ska vänta pga allergi. Man får avgöra själv. Jag tror vi gav det från ca 10 månader. Soja skulle jag undvika helt och hållet, även senare och för egen del, eller använda ytterst lite av pga de hormonstörande effekterna.

Quorn finns typ inte i Tyskland så det vet jag inget om. 

Moster, inte monster.
  • Freja87
    Amariea skrev 2011-09-27 20:36:47 följande:
    Kan man ge sojaprodukter och quorn på samma sätt som man ger kött i smakportioner? Fråga om ägg på BVC också men fick inget bra svar. 
    Funderade över det också, har hört något om att det är bättre med bönor/linser om man ska ge vegetariskt.. har fått för mig att det har med järnvärdet att göra men är inte säker. Tänkte först att lillen skulle få smaka sojakorv men såg sen att det innehåller en massa crap så jag lät bli. Tror han ska få smaka quorn någon dag dock Glad

Kokosmjölk piffar verkligen upp grytorna! Mums! Snabbt och enkelt är ju äggröra med couscous, jag brukar servera det med lite ärter, riven morot och en miniklick creme fraiche.
  • Krake

Tips: köp en järngryta som ni lagar barnets mat i!

Moster, inte monster.
  • Amariea
    Freja87 skrev 2011-09-27 21:03:48 följande:
    Funderade över det också, har hört något om att det är bättre med bönor/linser om man ska ge vegetariskt.. har fått för mig att det har med järnvärdet att göra men är inte säker. Tänkte först att lillen skulle få smaka sojakorv men såg sen att det innehåller en massa crap så jag lät bli. Tror han ska få smaka quorn någon dag dock Glad

Kokosmjölk piffar verkligen upp grytorna! Mums! Snabbt och enkelt är ju äggröra med couscous, jag brukar servera det med lite ärter, riven morot och en miniklick creme fraiche.
    Just sojakorven tänker jag mig måste innehålla en hel del salt som kanske är olämpligt? 

Funderar på att börja med bönor och linser då. Hur gör man för att de ska smaka gott som mos? 
  • Barbabok

Det är gott med örter och linser/bönor, vitlök brukar gillas av barn med.

Svar på tråden Vegetarisk barnmat