• NICU

thailandstråden

Hej på er alla!

För ett par år sen startade jag tråden "Thailandstråden (för oss som reser med barn)" som är väldigt besökt under forumet "föräldrar".

Nu tänkte jag starta en tråd här inne under "resor" där vi kan diskutera allt om landet bortsett från sånt som rör "de små" och barnmat, vad som ska packas till barnen m.m.

Är det något som undrar något om utflykter, boenden m.m. kan vi fritt diskutera det här inne!

Ser fram emot att träffa fler Thailandsentusiaster!

• Svar på tråden thailandstråden
  • Camilla D

Hej! Hoppar in här! Har snart (skall bara övertala mannen en dag till, sen är han med på det ) bokat en resa till Sunwing resort. " Vi har med oss våra 4 barn (11, 9, 5 och 1 år)
    Det finns all inclusive på detta hotell 2900 kr/vuxen för 2 v (barnen äter gratis) Eftersom jag aldrig varit i Thailand eller vet så mycket om det, måste jag fråga er proffs. Är det helt värdelöst att boka det??? 
    Det ingår 14 frukostar, 10 luncher, 10 middagar, dricka till maten.

Hur mycket fickpengar bör man ha med sig???

• Therese och Stefan

Camilla - Var hade ni tänkt att åka till? Det kan variera lite i pris beroende på var ni befinner er.
    Jag hade personligen inte bokat all inclusive eftersom maten ändå är billig och god. Det kanske också kan hända att barnen ibland kan dela på en portion då de kan vara ganska stora, iallafall nudelrätterna, som kostar ungefär 20-30 kronor. När jag och min man har varit på Phuket har vi ätir mycket gott inkl dryck för kanske 100 kronor. Räkna lite på det. Variationen på restaurangerna är stora och det kan vara synd och missa upplevelsen. Sedan äter vi gärna på hotellet någon gång då och då. Ibland beställer vi upp room service vilket är underbart då man kan ta det lugnt och bara njuta utan stress.

• et3vema

Therese och Stefan:

Det brukar finnas mycket att göra på Phuket vid jul. Åker ni charter eller reguljärt? Reser ni tex med Fritidsresor eller Ving, så brukar de ordna med tomte och lekar på deras "barnhotell". De brukar också ha julbords buffé på dessa hotell. Annars kan ni ta er till någon av de svenska resturangerna som finns, där brukar de också ha julbord. Har själv ätit på flera olika, och måste säga att Two Chefs julbord är det bästa.

• et3vema

Camilla D:
    Är det sunwing i bangtao som ni bokat? (vet inte ens om det finns något annat, men bäst att kolla iaf ;) ) Där omkring finns det inte så jättemycket att göra. Det är därför de valt att lägga hotellet lite avsides, just för att man aldrig ska behöva lämna det, allt finns på området. Men självklart finns det resturanger däromkring också, men inte i närheten av så många som det finns i kata, karon och patong. Äter ni och barnen inte Thaimat så skulle jag nog rekommendera er att köra på all inclusive, eftersom att resturanger med skandinavisk mat är relativt dyra. men äter ni Thaimat så tycker jag ni ska hoppa över det, då kommer ni spara massor med pengar på att äta utanför hotellområdet.

• Camilla D

Sunwing resort Kamala beach är det.
    Barnen äter ju inte thaimat, så rädda för kryddor (trots att vi alltid försökt) men jag och min man älskar thaimat.
    Är tydligen mycket buffér på hotellet så man kan nog välja både thai och vanlig mat (i såna fall skall jag banne mig tvinga ungarna att smaka lite thaimat varje dag )

Någon som varit på Kamala beach??? Verkar finnas lite shopping och mysiga restauranger utanför men sen kunde man ta tuktuk till Patong (???) Shit måste verkligen läsa på lite vart det ligger känner jag  ;D

Tack för snabba svar! Tänkte nog boka ikväll, whiiiiiiii

• Yoyna

Sååå avis på er som bokat resor!!! Längtar tills vi kan åka igen!

Har varit tre gånger i Thailand. BKK, Koh Samui, Koh Tao, Khao Lak, Phuket. Rundresor på ca en månad de två sista gångerna. Thailand är ett fantastiskt land att resa i!  

• Martha
    Camilla D skrev 2011-10-06 08:22:50 följande:
    Barnen äter ju inte thaimat, så rädda för kryddor (trots att vi alltid försökt) men jag och min man älskar thaimat.
    Är tydligen mycket buffér på hotellet så man kan nog välja både thai och vanlig mat (i såna fall skall jag banne mig tvinga ungarna att smaka lite thaimat varje dag )

Någon som varit på Kamala beach??? Verkar finnas lite shopping och mysiga restauranger utanför men sen kunde man ta tuktuk till Patong (???) Shit måste verkligen läsa på lite vart det ligger känner jag  ;D

Jag skulle nog ändå strunta i att boka maten hemmifrån, det är ju det som är lite grejjen i det hela när man är i thailand, Att gå ut å äta. Finns mycket vanlig mat oxå så de behöver inte äta thaimat.  Pannkakor till ex  är man barn så älskar man dom!! 
    Havanna 05 & Malva 07
  • NICU
    Camilla D skrev 2011-10-05 21:30:22 följande:
    Hej! Hoppar in här! Har snart (skall bara övertala mannen en dag till, sen är han med på det ) bokat en resa till Sunwing resort. " Vi har med oss våra 4 barn (11, 9, 5 och 1 år)
    Det finns all inclusive på detta hotell 2900 kr/vuxen för 2 v (barnen äter gratis) Eftersom jag aldrig varit i Thailand eller vet så mycket om det, måste jag fråga er proffs. Är det helt värdelöst att boka det??? 
    Det ingår 14 frukostar, 10 luncher, 10 middagar, dricka till maten.

Hur mycket fickpengar bör man ha med sig???
    Jag skulle nog äta ute istället - det är så mycket roligare! ;) Och kostar inte alls mycket - och så får man ju möjligheterna att variera sig ;)
    Camilla D skrev 2011-10-06 08:22:50 följande:

Jag har varit på Kamala ett par gånger och tycker att det är en mysig strand - jag har själv bott nere vid Kata eller Karon men kör alltid hoj när jag är i Thailand (vilket blir 8:e året på raken nu i vinter). Att jag besöker Phuket hör dock inte till vanligheterna eftersom jag tycker att det finns så många andra ställen som är mycket bättre, men förstår att många åker dit, framför allt första resan som de gör :D
  • Therese och Stefan
    et3vema skrev 2011-10-06 07:54:38 följande:
    Therese och Stefan:

Det brukar finnas mycket att göra på Phuket vid jul. Åker ni charter eller reguljärt? Reser ni tex med Fritidsresor eller Ving, så brukar de ordna med tomte och lekar på deras "barnhotell". De brukar också ha julbords buffé på dessa hotell. Annars kan ni ta er till någon av de svenska resturangerna som finns, där brukar de också ha julbord. Har själv ätit på flera olika, och måste säga att Two Chefs julbord är det bästa.
    Tror inte detta var riktat till mig utan någon annan eftersom jag inte åker över jul eller har några barn. Jag var där förra året över jul och nyår  =)
Svar på tråden thailandstråden