• NICU

thailandstråden

Hej på er alla!

För ett par år sen startade jag tråden "Thailandstråden (för oss som reser med barn)" som är väldigt besökt under forumet "föräldrar".

Nu tänkte jag starta en tråd här inne under "resor" där vi kan diskutera allt om landet bortsett från sånt som rör "de små" och barnmat, vad som ska packas till barnen m.m.

Är det något som undrar något om utflykter, boenden m.m. kan vi fritt diskutera det här inne!

Ser fram emot att träffa fler Thailandsentusiaster!

• Svar på tråden thailandstråden
  • NICU
    smultronflickan88 skrev 2011-11-01 18:40:34 följande:
    Åh tack för tipsen. Vi har inte tänkt på så mycket vad vi vill göra, men en sak jag vet att min sambo vill göra o de är att spela golf :P vi har bestämt att vara där minst 2 veckor
    Kolla upp så att det finns golfbanor på Koh Samui, det skulle förvåna mig om det INTE finns det. Sen är det inte långt med båt mellan öarna. Koh Tao har suverän snorkling och slapping - väldigt laidback och skönt - och Koh Pha Nang har härlig natur och bergigt med många vattenfall etc.
    Samui är en stor ö och har uteliv, shopping, utflykter, elefantsafar, ormshower och en massa annat sånt :)
  • emmy1982

Tips på var jag kan köpa exempelvis badskor, UV-dräkt till barn och andra bra saker till resan på nätet.

• NICU
    emmy1982 skrev 2011-11-02 10:57:50 följande:

Tips på var jag kan köpa exempelvis badskor, UV-dräkt till barn och andra bra saker till resan på nätet.

Kika in under "Resa med barn" och Thailandsresetråden för oss som reser med barn ;) Där inne diskuteras allt om Thailand och barn på ett bra sätt :)
  • fiamiaria

Läser om denna Tuk-Tuk maffia & priser

Nån som har ett ungefär vad som är skäligt att betala mellan
    Kata-Phuket town
    Kata- Patong

• Therese och Stefan

Tuk-tuk priser, januari - 2011

Karon/Kata-Patong 800bath t/r
    Karon/Kata - Phuket town 1000 t/r Priset gäller även till nattmarknaden som ligger utanför Phuket town. Åk gärna dit om ni inte har varit där! Mycket shopping och ät gärna kycklingspetten för en otroligt billig peng.  

• fiamiaria
    Therese och Stefan skrev 2011-11-06 10:25:36 följande:
    Tuk-tuk priser, januari - 2011

Karon/Kata-Patong 800bath t/r
    Karon/Kata - Phuket town 1000 t/r Priset gäller även till nattmarknaden som ligger utanför Phuket town. Åk gärna dit om ni inte har varit där! Mycket shopping och ät gärna kycklingspetten för en otroligt billig peng.  
    Thanks!
    Försöker samla på lite info nu innan vi åker =)
  • NICU
    fiamiaria skrev 2011-11-06 07:59:48 följande:
    Läser om denna Tuk-Tuk maffia & priser

Nån som har ett ungefär vad som är skäligt att betala mellan
    Kata-Phuket town
    Kata- Patong
    Det är snordyrt. Mycket billigare att hyra vespa och köra själva, men det kan jag inte rekommendera om man inte är en van förare, trafiken är galen på Phuket.

Däremot finns det LOKALBUSSAR för bara 25 baht mellan Kata/Karon/Patong/Phuket Town. Det är superbilligt och går rätt smidigt också. Det finns inga busshållsplatser, men man ställer sig och vinkar när man ser bussen komma och vill hoppa på! ;)
  • fiamiaria
    NICU skrev 2011-11-06 11:13:12 följande:
    Däremot finns det LOKALBUSSAR för bara 25 baht mellan Kata/Karon/Patong/Phuket Town. Det är superbilligt och går rätt smidigt också. Det finns inga busshållsplatser, men man ställer sig och vinkar när man ser bussen komma och vill hoppa på! ;)
    Såg att det fanns & det är ju utan tvekan billigast =) Vad jag förstått så ligger vårt hotell vid vägen mot Phuket Town så där borde man ju kunna vinka till sig en ;) Stannar den på speciella ställen eller endast på "busstationen" på dom olika ställena?
    Men kan ju vara bra att ha et hum om prisbilden på tuk-tuk oxå
  • Therese och Stefan

Kan ha väldigt fel när det gäller tuk-tuk till Patong, det skulle lika gärna kunna vara halva priset dvs 400t/r.
    Bussen är jättebra- Till Phuket town kostar det kanske 40 bath/person. Du sträcker bara ut handen och vinkar in den så att den stannar.
    Fiamiari- var ska ni bo?

• NICU
    fiamiaria skrev 2011-11-06 11:28:44 följande:
    Såg att det fanns & det är ju utan tvekan billigast =) Vad jag förstått så ligger vårt hotell vid vägen mot Phuket Town så där borde man ju kunna vinka till sig en ;) Stannar den på speciella ställen eller endast på "busstationen" på dom olika ställena?
    Men kan ju vara bra att ha et hum om prisbilden på tuk-tuk oxå
    Alltså, det finns ju inga busshållsplatser, utan man vinkar bara åt bussen var som helst och så stannar den. Förutom i Phuket Town, där åker den och stannar på speciella ställen ;) Ni får kolla upp det när ni kommer dit.

Bussarna ser ut så här:
    www.tripworld.biz/Main/destination/asia/thailand/phuket/bus.jpg

www.phuketmagazine.com/wp-content/themes/Yen/timthumb.php&w=580&zc=1

Kika på den här bilden:
    www.asienguiden.se/thailand/kata_bilder/bilder/phuket_buss.jpg
    Det är typiskt så som den ser ut. Det står på den - Kata-Karon-Phuket Town
Svar på tråden thailandstråden