• apsolut

Skulle du kunna tänka dig att betala 3449 kr för ett par skor?

Exempel (!) på skor i denna prisklass : http://nelly.com/se/skor-kvinna/skor/festskor/by-malene-birger-632/kirma-632112-14/

Skulle du kunna tänka dig att betala 3449 kr för ett par skor?

Om du svarar ja,
    Vad är max beloppet som du är beredd att ge för ett par skor?

Om du svarar nej.
    Vad är max beloppet som du är beredd att ge för ett par skor? 

Om du svarar nej för att du inte har råd. Skulle du svara ja om du hade råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-30 14:30
    nlyscandinavia.scene7.com/is/image/nlyscandinavia/632112-0014

Denhna länken fungerar hoppas jag

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att betala 3449 kr för ett par skor?
  • prospicientia
    Naoko skrev 2011-10-01 16:13:37 följande:
    Jag förstår faktiskt inte behovet att utpeka folk som märkliga.

Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att köpa dyra skor om man har råd men man behöver inte betala flera tusen för ett par fotriktiga vardagsskor om man inte vill 
    Jag menar ju att man tjänar pengar på det.
  • Naoko
    prospicientia skrev 2011-10-01 16:18:10 följande:
    Jag menar ju att man tjänar pengar på det.
    Kvalitén sitter inte enbart i prislappen, man kan hitta bra skor för vardagsbehov som inte kostar flera tusen. 

• skorpionen80
    La Lola skrev 2011-10-01 16:12:58 följande:
    Måste det ena utesluta det andra?
    Varför skulle vi som inte lägger ner en förmögenhet välja osköna skor? Obestämd
    1500 är väl knappast en förmögenhet. Jag överdrev lite, se inlägget jag citerade ;) Men annars har jag aldrig stött på ett par billiga skor som varit sköna...
  • La Lola
    skorpionen80 skrev 2011-10-01 16:25:19 följande:
    1500 är väl knappast en förmögenhet. Jag överdrev lite, se inlägget jag citerade ;) Men annars har jag aldrig stött på ett par billiga skor som varit sköna...
    1500 är en förmögenhet för mig.

Jag har massor av sköna skor som inte kostat över 500 kr.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • hjertat8

Jag kanske skulle kunna göra det om jag tyckte att skorna var riktigt speciella och användbara och av bra kvalité. Sen hade jag förmodligen inte handlat 10 par för 3,500 kronor styck, men ett par, ja kanske, om jag verkligen gillat dom.

• prospicientia
    Naoko skrev 2011-10-01 16:25:00 följande:
    Kvalitén sitter inte enbart i prislappen, man kan hitta bra skor för vardagsbehov som inte kostar flera tusen. 
    Men det är lätt att lura sig. Jag har använt ett par Ecco-skor med Gore-tex ett par gånger. De är bekväma, praktiska och framförallt passar de fötterna! De har väl kostat runt 1400. Problemet är bara att sulorna är av dålig kvalité - de går sönder, likaså släpper de in vatten efter visst slitage och efter ett par, tre år är hela skon rejält nedsliten och de går inte att ens att göra vid hos skomakaren. Köpte ett par lågskor på Outside med samma resultat. (Dock med långt bättre sulor.) De enda som håller verkar vara riktiga, rejäla kängor och de brukar bara kosta några hundra till om det inte skall vara väldigt kraftiga saker.

Men att hitta skor som håller i flera år utan att man har några klagomål är inte lätt. Först och främst skall de ju passa och 97% av alla skor jag prövar passar inte mina fötter alls. Sen skall de vara rejäla och sulorna bra och de skall vara ändamålsenliga. Men det verkar vara lögn att hitta skor som håller om man nu inte satsar på riktiga rejäla vandringskängor - de håller länge - men de är ju å andra sidan inte alltid så praktiska att gå med till vardags på asfalt och så. Under vinterhalvåret är det i alla fall bästa alternativet tycker jag. Men ibland tycker jag att jag inte känner mig klädd att gå i sådana och då går jag i finskor istället och de håller bra, men de sliter man ju inte alls på det sättet heller. 
  • LivL

skorpionen80:
    Som La Lola redan påpekat, det ena behöver inte utesluta det andra.

• Mynta

Nej. Cirka 1500 ligger min smärtgräns på, men det beror lite på vad det är för skor.

• Suck och suck

Faktum är, att när jag köpte billigare skor, vinterstövlar och dylikt (nu förtiden har jag bara kängor på vintern) så var man ju i princip ALLTID tvungen att klacka om dem efter ett tag, och de räckte max en vinter, och egentligen så var det dyrare då för mig med vinterskoköp än när jag var tvungen att köpa mer stabila och fotriktiga skor. För i princip alltid, när de är sådär stabila och fotriktiga, så är de dyrare och så har de samtidigt kvalitét. Men det är väl för det är kängor också? I princip alla stövlar med klack (hur dyra de än är?) måste man väl klacka om efter ett tag?
    Hur som, när jag själv gick över till kvalitetsskor, som då innebar kängor eller walkingskor, på vintern, så blev det billigare i längden.
    Men om man köper såna där billiga kängor på Skopunkten och liknande, hur är det med den hållbarheten nuförtiden? (Var så länge sen jag köpte såna kängor) Jag tycker ofta det ser ut som att folk går med trasiga såna skor?

Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att betala 3449 kr för ett par skor?