Naoko skrev 2011-10-01 16:25:00 följande:
Kvalitén sitter inte enbart i prislappen, man kan hitta bra skor för vardagsbehov som inte kostar flera tusen.
Men det är lätt att lura sig. Jag har använt ett par Ecco-skor med Gore-tex ett par gånger. De är bekväma, praktiska och framförallt passar de fötterna! De har väl kostat runt 1400. Problemet är bara att sulorna är av dålig kvalité - de går sönder, likaså släpper de in vatten efter visst slitage och efter ett par, tre år är hela skon rejält nedsliten och de går inte att ens att göra vid hos skomakaren. Köpte ett par lågskor på Outside med samma resultat. (Dock med
långt bättre sulor.) De enda som håller verkar vara riktiga, rejäla kängor och de brukar bara kosta några hundra till om det inte skall vara väldigt kraftiga saker.
Men att hitta skor som håller i flera år utan att man har några klagomål är inte lätt. Först och främst skall de ju passa och 97% av alla skor jag prövar passar inte mina fötter alls. Sen skall de vara rejäla och sulorna bra och de skall vara ändamålsenliga. Men det verkar vara lögn att hitta skor som håller om man nu inte satsar på riktiga rejäla vandringskängor - de håller länge - men de är ju å andra sidan inte alltid så praktiska att gå med till vardags på asfalt och så. Under vinterhalvåret är det i alla fall bästa alternativet tycker jag. Men ibland tycker jag att jag inte känner mig klädd att gå i sådana och då går jag i finskor istället och de håller bra, men de sliter man ju inte alls på det sättet heller.