• apsolut

Skulle du kunna tänka dig att betala 3449 kr för ett par skor?

Exempel (!) på skor i denna prisklass : http://nelly.com/se/skor-kvinna/skor/festskor/by-malene-birger-632/kirma-632112-14/

Skulle du kunna tänka dig att betala 3449 kr för ett par skor?

Om du svarar ja,
    Vad är max beloppet som du är beredd att ge för ett par skor?

Om du svarar nej.
    Vad är max beloppet som du är beredd att ge för ett par skor? 

Om du svarar nej för att du inte har råd. Skulle du svara ja om du hade råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-30 14:30
    nlyscandinavia.scene7.com/is/image/nlyscandinavia/632112-0014

Denhna länken fungerar hoppas jag

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att betala 3449 kr för ett par skor?
  • Brünnhilde
    Naoko skrev 2011-10-01 22:44:52 följande:
    Tror du att barn i Afrika svälter mindre för att du inte är beredd att betala fullpris hos dina lokala handlare? 
    Det får man hoppas, då jag får råd att ge en del till Hela Världen i stället. Jag skulle inte har råd med _både_ välgörenhet och dyra skor till fullt pris.
  • Brünnhilde
    Naoko skrev 2011-10-01 22:48:31 följande:
    Jag tror ärligt att vi skulle ha färre orättvisor i världen om folk faktsikt var beredda att betala för saker vad de rimligtvis borde kosta. Att de tänkte efter en gång extra när kostnaden för ett plagg eller ett par skor måste innebära att någon i kedjan antagligen inte har fått så bra betalt i förhållande till insatsen. 
    _Det_ har du rätt i. Men om en vara säljs ut för halva priset - eller rent av halva halva - så är det bara handlaren som förlorar på det.

Sedan tycker jag absolut att man ska tänka på var varorna man köper är tillverkade också, och under vilka omständigheter arbetarna lever. Även om det där inte är så enkelt som det ser ut alla gånger. Det är t.ex. bättre att barn får arbeta ett visst antal timmar i en fabrik mot att de också får gå ett visst antal timmar i skolan, än att de inte har arbete och därför inte heller kan gå i skolan. Att tigga, stjäla eller sälja sex till vuxna är ett ännu värre öde än att sy kläder åt H o M... 
  • Krokimodell
    Brünnhilde skrev 2011-10-01 23:23:52 följande:
    _Det_ har du rätt i. Men om en vara säljs ut för halva priset - eller rent av halva halva - så är det bara handlaren som förlorar på det.
    Handlaren förlorar inte på det heller. Han/hon/de slipper lagerkostnader. Dessutom ska du vara glad att folk inte köper saker förrän de behöver dem. Hade alla gjort som du, hade vinterskorna tagit slut på sommaren, och så hade du fått köpa på vintern i alla fall, om du inte är bland de första i butiken.
    Say it loud. I am unable to say 'proud' and I am proud.
  • lövet2

Nej. För ett par rejäla gympaskor eller sandaler, som jag använder i ur och skur och går mycket i, så skulle jag kunna betala uppåt 700-800 kr om jag måste. Men finskor? 200 kr kanske ...

• Brünnhilde
    Krokimodell skrev 2011-10-01 23:35:35 följande:
    Handlaren förlorar inte på det heller. Han/hon/de slipper lagerkostnader.

Dessutom ska du vara glad att folk inte köper saker förrän de behöver dem. Hade alla gjort som du, hade vinterskorna tagit slut på sommaren, och så hade du fått köpa på vintern i alla fall, om du inte är bland de första i butiken.
    Nja, de kalkylerar väl med att ett visst antal par kommer att få säljas ut till billigare pris. Då är ju den "förlusten" inbakad i priset på skorna från början, så att de som köper till fullt pris får betala för rea-förlusten också. Men sedan varierar det naturligtvis hur bra de varit på inköp - har de köpt in väldigt mycket för mycket, eller "fel", så är det klart att det blir en réell förlust när en massa måste slumpas ut...

Ska man fynda på rean, så måste man alltid hänga i låset..! Det är ju det som är sporten!  
  • Mimmlas
    prospicientia skrev 2011-10-01 23:12:58 följande:
    Jo, handsydda och handgjorda grejer är ju nice. Jag råkar vara svag för siden. Det slits fort och är ömtåligt och så, men jag älskar siden. Är både fantastiskt skönt och har fantastiska egenskaper.

Ja, visst, man måste ju ha skjortor och T.shirtar och underkläder och så, men när det gäller skor så vill jag att de skall hålla i några år, helst upp till fem år, innan de är riktigt nedgångna, men svårt att hitta.
    Jo absolut, det är jobbigt med revor bara.
    Och sen att det blir så luddigt. Det är synd men det är ju ett lyxmaterial.
    Du får åka till asien och köpa siden, det är mycket billigare där :)
    Det som dock är bra är att man inte behöver tvätta det ofta alls, det är ju bara vädra så är det fräscht igen!

Jo det är det absolut, det är det jag har de handgjorda till, de håller många år bara man sköter dem rätt.
    Många idag sköter ju inte sina skor utan bara använder dem och sliter dem tills de är helt trasiga.  
  • prospicientia
    Mimmlas skrev 2011-10-02 00:10:07 följande:
    Jo det är det absolut, det är det jag har de handgjorda till, de håller många år bara man sköter dem rätt.
    Många idag sköter ju inte sina skor utan bara använder dem och sliter dem tills de är helt trasiga.  
    Nej, man lär sig lite med tiden. Finskor kan man ta skokräm på, men till läderkängor skall man använda bivax som skydd mot snön. Men Gore-tex tål inte det så då finns det annat special. Det gäller att undvika att de spricker, samt att bygga upp sulan hos en skomakare innan det gått för långt för man kan skada skon mera om man fortsätter att använda dem och väntar för länge med att sköta dem.

Jag älskar att krypa ner i mitt sidenlaken om jag ligger ute en morgon och det är -10 och man fryser lite. Såååå mysigt. Brukar använda en lätt syntetisk sommarsovsäck som täcke inne i dunsäcken. Hur mysigt som helst när man är riktigt sömnig och frusen fram på morgonkulan!  Solig

Det sägs att mina Churchskor är handsydda, men jag vet inte riktigt vad det innebär. Vet bara att de är ursnygga och att jag är väldigt nöjd med dem. Gick på begravning nyligen och då hade jag dem. Har ju dem bara vid särskilda tillfällen.
  • Mimmlas
    prospicientia skrev 2011-10-02 00:36:14 följande:
    Nej, man lär sig lite med tiden. Finskor kan man ta skokräm på, men till läderkängor skall man använda bivax som skydd mot snön. Men Gore-tex tål inte det så då finns det annat special. Det gäller att undvika att de spricker, samt att bygga upp sulan hos en skomakare innan det gått för långt för man kan skada skon mera om man fortsätter att använda dem och väntar för länge med att sköta dem.

Jag älskar att krypa ner i mitt sidenlaken om jag ligger ute en morgon och det är -10 och man fryser lite. Såååå mysigt. Brukar använda en lätt syntetisk sommarsovsäck som täcke inne i dunsäcken. Hur mysigt som helst när man är riktigt sömnig och frusen fram på morgonkulan!  Solig

Det sägs att mina Churchskor är handsydda, men jag vet inte riktigt vad det innebär. Vet bara att de är ursnygga och att jag är väldigt nöjd med dem. Gick på begravning nyligen och då hade jag dem. Har ju dem bara vid särskilda tillfällen.
    Ja det beror på vad det är för läderkängor, ifall man blankputsar dem så blir de vattenavstötande också.
    Det finns inget härligare än mjuka väl fodrade kängor på vintern. Gärna med ett par handstickade yllesockor som är lite tovade pga fukten ^^

Jag har svårt för sidenlakan dock, när man blir svettig i dem blir de så förbannat klistriga. :S

Jo man blir försiktig med saker man tycker om. Mina pierre hardys går jag bara med inomhus för jag vill inte förstöra sulan.  
  • bitte67
    Mimmlas skrev 2011-10-02 00:58:37 följande:
    Ja det beror på vad det är för läderkängor, ifall man blankputsar dem så blir de vattenavstötande också.
    Det finns inget härligare än mjuka väl fodrade kängor på vintern. Gärna med ett par handstickade yllesockor som är lite tovade pga fukten ^^

Jag har svårt för sidenlakan dock, när man blir svettig i dem blir de så förbannat klistriga. :S

Jo man blir försiktig med saker man tycker om. Mina pierre hardys går jag bara med inomhus för jag vill inte förstöra sulan.  
    Och är man inte svettig så halkar man ur sängen....

För att svara på TS fråga: Nej, tycker det är för mycket för ett par skor. Har ännu inte sett några skor i den prisklassen som verkligen är värda det priset.
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att betala 3449 kr för ett par skor?