Krokimodell skrev 2011-10-01 18:39:58 följande:
Det heter spara, inte tjäna (ursäkta om jag är språknörd.)
Jag skulle inte spara pengar om jag köpte dyra skor. Jag vet inte om jag har onormalt stora stortår, men mina skor går vanligtvis sönder genom att det är hål rakt igenom sulan där stortån är (vanligtvis höger stortå). Därför köpte jag ett par gymnastikskor med tjocka sulor. De kostade 300:- i vanliga fall, men var sänkta till 150:- för att det var sommar. De varade ett år. Andra skor som kostat mer än 300:- har gått sönder tidigare. Om skorna i trådstarten varar i 23 år (tillåt mig betvivla), så har jag sparat 1 krona efter 23 år. Till och med då är det bättre att sätta in 3449:- på banken, öronmärkta för skor. Efter 23 år har jag mer än en krona över pga räntan.
Men 3000 kr, då pratar vi om finskor, det är skillnad.
Om din tå går rakt igenom sulan har du väldigt dålig kvalité på skorna. Det kan helt enkelt inte hända om du har en ordentlig sko. Gymnastikskor är inte lämpade att promenera i. De är inte gjorda för det. Jag vill ju att ett par skor skall vara åtminstone en 4-5 år, annars har jag gjort ett dåligt köp och menar jag även om jag går med skorna varje dag under större delen av året. Det handlar ju inte bara om hur mycket de kostar, utan också om att vara rädd om sina fötter, tycker jag och att man inte vill behöva upprepa proceduren med att gå och jaga nya skor vart annat för att de gamla gått sönder. Jag lägger hellre min tid och energi på andra saker.