• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • MalinEddie
    Alisa skrev 2011-10-24 19:03:59 följande:
    Får rysningar, mycket läsvärt!!

Själv har jag med mina små städat tillsammans med dem. Varför göra städningen till något tråkigt när mycket är roligare att göra tillsammans. Jag hjälper dem, och som större har sonen väldigt lätt att hjälpa mig om jag ber honom. Jätteskönt.  
    Vi gör likadant. Vår äldsta har dock börjat städa sitt rum på eget initiativ nu utan hot eller straff.
  • Linda b1986

Siris mamma- Yess vi sätter henne i en fotölj. Första 10 gg var det ett helvete att få henne sitta en halv minut. Det tog typ en timme för henne att sitta kvar 30 sek. Hon sprang ner vi tog handen satte henne och gick bort , hon sprang ner osv. Nu säger vi bara att nu blir set time out när du inte lyssnar och offtast går hon och sätter sig själv, känns nästan som hon tycker det är skönt för hon blir vääldigt uppe i varv ibland. 3 minuter får hon sitta. Dock har vi bara hållt på en månad med time out så får se hur länge det varar men det är skönt att veta hon lyssnar och accepterar att det faktiskt är vi som bestämmer.

• MalinEddie
    071001 skrev 2011-10-24 19:15:50 följande:
     Siri skulle sitta kvar i ungefär 5 sek.
    Då ska du sätta tillbaka henne. Till slut ger hon upp och sitter kvar. Själv tycker jag att time-out är en fruktansvärd metod. Läsvärt om det:
    www.growingpeople.se/upload/pdf/TimeOut.pdf
  • 071001

MalinEddie, nej har inte för avsikt att köra med det så jag läser inte din länk. Men tack ändå.

• MalinEddie
    071001 skrev 2011-10-24 19:25:35 följande:
    MalinEddie, nej har inte för avsikt att köra med det så jag läser inte din länk. Men tack ändå.
    Klokt! Förhoppningsvis läser någon annan länken och kommer på andra tankar.
  • 071001

Hahahaha, jaha, jag försöke nu med den varianten ni gav tips om här "Siri, ska vi städa tillsammans?" Ja sa hon så glatt. Det tog 20 sek sen började hon leka istället. 

• Kalinka
    071001 skrev 2011-10-24 19:32:39 följande:
    Hahahaha, jaha, jag försöke nu med den varianten ni gav tips om här "Siri, ska vi städa tillsammans?" Ja sa hon så glatt. Det tog 20 sek sen började hon leka istället. 

Jag brukar ge min dotter en del av städningen. Hon är iofs lite mindre, 3,5. Men jag säger tex: "Plocka bort Legot så plockar jag bort dockorna och pusslen." Då brukar hon faktiskt städa sin del.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Linda b1986

Jag läste länken men känns inte som vi ignorerar henne. Hon får sitta i fotöljen hos oss och vi pratar med henne om det är annat än gråt.

Detta är t.ex när hon är övertrött och springer runt och hoppar och skriker, hunden ligger på golvet, hon springer frAm och snubblar på hunden. Ojojoj säger vi- saga man går inomhus, du kan skada både dig och yai när du springer inomhus.
    Hon fortsätter. Vi säger- saga nu får du lugna ber dig och sluta springa vid yai Nnsrs blir det time out.
    ( hade aldrig testat time out vid denna situation)
    Hon fortsätter för att testa oss, jag går upp tar henne i handen och säger timeout. Hon sitter snällt i stolen 3 min och frågar sen när jag lyfter ner henne- får jag gå runt yai? Ja kära saga det får du:) -men inte springa yai kan bli arg och bita mig då?- ja precis, både du och han blir ledsna då.

Har väldigt svårt att få detta till att vi ignorerar henne.

• Kalinka
    Linda b1986 skrev 2011-10-24 19:36:02 följande:
    Jag läste länken men känns inte som vi ignorerar henne. Hon får sitta i fotöljen hos oss och vi pratar med henne om det är annat än gråt.

Detta är t.ex när hon är övertrött och springer runt och hoppar och skriker, hunden ligger på golvet, hon springer frAm och snubblar på hunden. Ojojoj säger vi- saga man går inomhus, du kan skada både dig och yai när du springer inomhus.
    Hon fortsätter. Vi säger- saga nu får du lugna ber dig och sluta springa vid yai Nnsrs blir det time out.
    ( hade aldrig testat time out vid denna situation)
    Hon fortsätter för att testa oss, jag går upp tar henne i handen och säger timeout. Hon sitter snällt i stolen 3 min och frågar sen när jag lyfter ner henne- får jag gå runt yai? Ja kära saga det får du:) -men inte springa yai kan bli arg och bita mig då?- ja precis, både du och han blir ledsna då.

Har väldigt svårt att få detta till att vi ignorerar henne.
    Det där är inte riktigt den sortens time out som avses med "time out", dvs en sorts skamvrå.

Att lyfta bort barnet från en situation som den inte kan hantera, eller där det finns risk att den skadar sig själv eller andra, och sedan sitta med med barnet tills det lugnat sig, det tror jag väldigt många gör, inkl vi.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • 071001

Här var det en jättehög av teckningar som jag frågade om hon ville ha kvar, svaret var ja, hon rafsade lite i högen och tog sen en burk pärlor med sig och gick.
    Jag orkar inte bli arg för det i alla fall för hon är duktig på andra saker. 

Svar på tråden Noll tolerans!