• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • OnlyZ

Vardagliga saker som inte kan ifrågasättas. Man måste äta för att överleva och må bra, man måste städa för att inte bli sjuk osv.. Dom sakerna kan man ju inte kompromissa om.

• Rockan
    OnlyZ skrev 2011-10-24 17:07:50 följande:
    Jo men jag snackar om måsten, borsta tänderna, äta mat, städa, bada osv. 
    Äta gör väl barn i regel när de är hungriga? Måste man säga till dem att göra det?
  • 071001

Här är det "en liten stund till" vad vi än gör.

• Yavannie
    OnlyZ skrev 2011-10-24 17:07:50 följande:
    Jo men jag snackar om måsten, borsta tänderna, äta mat, städa, bada osv. 
    Du kanske uppfattar det som att jag inte hade tänkt anstränga mig för att mitt barn ska vara helt och rent. Så är det inte. Jag menar att ifrågasättandet är en naturlig del av att vara människa. Du och jag som vuxna kan ifrågasätta saker som vi tycker är ologiska (ex "Idag får du bara ha röda kläder på dig!" "Varför det?") - barn ifrågasätter allt möjligt utan att nödvändigvis först fundera på om det ligger i deras bästa att göra en viss sak. Barn kan ifrågasätta tandborstning för att det är tråkigt nu. De tänker inte långsiktigt och börjar fundera på tandläkarbesök etc. Klart att de anser att valet att inte göra något finns. 
    cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • konkelbär

Okej, förlåt, svarade nog lite för snabbt. Men nu har jag läst mer i tråden...

Alltså... Vissa saker ska bara göras: hålla sig på trottoaren, borsta tänderna, tvätta händerna osv. Därmed inte sagt att det sker utan strid när det kommer till små barn. Men hur man hanterar det är ju jättesvårt?

Alla är vi nybörjare i början och oroar oss för om vi gör fel. Eller? Det anser jag är ett friskhetstecken - att man frågar och hör med andra föräldrar; hur var era barn, hur gjorde ni?   Följt av: åh vad skönt, jag är inte ensam!

Är det så konstigt att folk undrar ? Är det okej att hota med ingen Bolibompa om han inte äter upp sin mat? Är det okej att säga att vi inte går till lekparken om man inte håller sig på trottoarkanten? 

Vad är okej, och inte okej? Förstår inte alls vad som är så konstigt i att ha funderingar kring detta... Speciellt som förstagångsförälder..

• Yavannie
    OnlyZ skrev 2011-10-24 17:10:00 följande:
    Vardagliga saker som inte kan ifrågasättas. Man måste äta för att överleva och må bra, man måste städa för att inte bli sjuk osv.. Dom sakerna kan man ju inte kompromissa om.
    Du kan inte förvänta dig att ett barn drar slutsatsen själv att ingen städning = sjuk. Faktiskt tror jag inte ens att ett barn verkligen förstår det om du talar om det.

Sambandet handling > konsekvens kommer senare. Man kan se på skolbarn när det börjar klicka då de börjar skriva berättelser som inte består av "först hände det, sedan hände det" utan "först hände det, därför hände det". 

Däremot kan man vänja barn av med beteenden på andra sätt, men det är inte genom att de förstår avancerade konsekvenser av sina handlingar. 
  • Rockan

Jag tycker dessutom det är nyttigt att bli ifrågasatt av mitt barn, så att jag kontinueligt får tänka igenom varför det är viktigt att ha vissa saker på ett visst sätt, och hurvida det ens är det.

• OnlyZ
    Yavannie skrev 2011-10-24 17:14:16 följande:
    Du kanske uppfattar det som att jag inte hade tänkt anstränga mig för att mitt barn ska vara helt och rent. Så är det inte. Jag menar att ifrågasättandet är en naturlig del av att vara människa. Du och jag som vuxna kan ifrågasätta saker som vi tycker är ologiska (ex "Idag får du bara ha röda kläder på dig!" "Varför det?") - barn ifrågasätter allt möjligt utan att nödvändigvis först fundera på om det ligger i deras bästa att göra en viss sak. Barn kan ifrågasätta tandborstning för att det är tråkigt nu. De tänker inte långsiktigt och börjar fundera på tandläkarbesök etc. Klart att de anser att valet att inte göra något finns. 
    Jaa asså min son är i fasen då han frågar varför om nästan allt! Men när han frågar "varför måste jag borsta tänderna? Jag VILL Inte" osv då säger jag att om du inte göra det så kanske du får gå till tandläkaren och då kanske dom hittar hål i dina tänder och då måste du borra och det är inte skönt. Det fattar han! Elr. "Måste jag städa mitt rum. Jag vill inte" Ja du måste göra det annars kan du inte ha kompisar över för då får ni inte plats, eller ligger det på golvet så slängs det.. Nu har jag inte behövt säga just så men själva saken är ju att det är bara att förklara för barnet vad konsekvenser är och vad man gör för att undvika dom.. 
  • Yavannie
    OnlyZ skrev 2011-10-24 17:18:35 följande:
    Jaa asså min son är i fasen då han frågar varför om nästan allt! Men när han frågar "varför måste jag borsta tänderna? Jag VILL Inte" osv då säger jag att om du inte göra det så kanske du får gå till tandläkaren och då kanske dom hittar hål i dina tänder och då måste du borra och det är inte skönt. Det fattar han! Elr. "Måste jag städa mitt rum. Jag vill inte" Ja du måste göra det annars kan du inte ha kompisar över för då får ni inte plats, eller ligger det på golvet så slängs det.. Nu har jag inte behövt säga just så men själva saken är ju att det är bara att förklara för barnet vad konsekvenser är och vad man gör för att undvika dom.. 
    Okej, så då är det ju ändå så att ditt barn ifrågasätter dig?

Vad var poängen med den här tråden egentligen? Obestämd 
Svar på tråden Noll tolerans!