• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Yavannie
    OnlyZ skrev 2011-10-24 16:59:34 följande:
    När min son va liten ville han inte borsta tänderna, vi fick vara två vuxna för att få det gjort ett tag och tillslut så märkte han väll att det va onödigt jobbigt att hålla på att skrika och bli alldeles galen för en sak som tar 2 minuter. Det vi då gjorde va att den ena tog han i knät och höll upp hans mun medans den andra borstade tänderna. Och så pratade vi om det efteråt och förklarade att man kan göra det så mycket lättare för sig själv.. 

Sen så är det klart att barn ska ha en egen vilja, självklart! Det har jag aldrig sagt att dom inte ska ha. Men jag tror oxå att regler är livsviktiga,  
    Hur liten var han då? Små barn har ingen större koll på orsak och verkan som man pratar om. Om ni gjorde det "obekvämt" för honom kanske han lärde sig att om man stretar emot så blir det jobbigt, men knappast var det så att han lyssnade och tänkte "Ja, såklart. Vad dum jag är, det här ska ju ändå göras så det är lika bra att jag sitter snällt."
    cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • 071001

"Men hur kan barnen tycka att valet finns att inte göra det som föräldern ber om.. Det är det jag inte förstår. "

Va?! Så är det ju dagligen med massa barn som befinner sig i trots-faser och allt vad det heter . Menar du att ditt barn aldrig vägrat att gå från parken tex? Kommer han på studs när du säger att det är dags att gå hem? 

• lövet2
    OnlyZ skrev 2011-10-24 16:47:37 följande:
    Men tycker du inte att det e jobbigt att hon inte gör som du säger? Elr har du som många andra, bara gett upp?
    Jag tycker inte det är jobbigt. Mitt mål är inte att få lydiga barn utan barn som frivilligt samarbetar. Det är inget man får med hjälp av hot, tvång eller våld.
  • YokohamaNr2
    OnlyZ skrev 2011-10-24 16:59:34 följande:
    När min son va liten ville han inte borsta tänderna, vi fick vara två vuxna för att få det gjort ett tag och tillslut så märkte han väll att det va onödigt jobbigt att hålla på att skrika och bli alldeles galen för en sak som tar 2 minuter. Det vi då gjorde va att den ena tog han i knät och höll upp hans mun medans den andra borstade tänderna. Och så pratade vi om det efteråt och förklarade att man kan göra det så mycket lättare för sig själv.. 

Sen så är det klart att barn ska ha en egen vilja, självklart! Det har jag aldrig sagt att dom inte ska ha. Men jag tror oxå att regler är livsviktiga,  
    Ja alla gör ju olika, jag personligen tycker att det är lite väl hårt att bända upp munnen så jag låter det ta hela kvällen om det skulle vara så. Jag vet ju att det kommer gå över.

Har förövrigt två söner varav den äldsta är hur lätt som helst, har aldrig varit några som helst motsättningar, trots eller dåligt uppförande. Men den lilla är tvärtom så därför kan jag med säkerhet säga att det inte har med min uppfostran att göra utan väldigt olika personligheter.
  • Yavannie
    OnlyZ skrev 2011-10-24 17:01:11 följande:
    Jo men visst. Men hur kan barnen tycka att valet finns att inte göra det som föräldern ber om.. Det är det jag inte förstår. 
    Ifrågasätter du aldrig något som andra ber dig att göra?

Barn är ju också människor. Det låter otroligt, jag vet, men så är det. 
    cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • OnlyZ
    071001 skrev 2011-10-24 17:03:08 följande:
    "Men hur kan barnen tycka att valet finns att inte göra det som föräldern ber om.. Det är det jag inte förstår. "

Va?! Så är det ju dagligen med massa barn som befinner sig i trots-faser och allt vad det heter . Menar du att ditt barn aldrig vägrat att gå från parken tex? Kommer han på studs när du säger att det är dags att gå hem? 
    Självklart!! Det e gnäll varje gång! Nu när han e äldre så vet han ju att det bara är att göra det, spelar ingen roll hur mycket tårar han kan fälla. Men när han va mindre så fick jag ju gå och hämta honom, sparkandes och skrikandes gick man där ifrån. 
  • OnlyZ
    Yavannie skrev 2011-10-24 17:04:11 följande:
    Ifrågasätter du aldrig något som andra ber dig att göra?

Barn är ju också människor. Det låter otroligt, jag vet, men så är det. 
    Jo men jag snackar om måsten, borsta tänderna, äta mat, städa, bada osv. 
  • Rockan

Det finns mängder av saker där jag aldrig kommer kompromissa med mitt barn, saker som ska göras. För mig handlar det då om rena säkerhetsfrågor, t.ex. ha hjälm när man cyklar, hålla handen intill bilvägar, gå på trottoaren och ha säkerhetsbälte i bilen (och borsta tänderna faller nog inom den ramen också).

Städa rummet är dock inget jag skulle bråka om.

• Rhoda Horswunce

Klart man kan fa barn att gora vad som helst bara man tvingar dem tillrackligt mycket eller slar dem tillrackligt hart, jag tror faktiskt inte att nagon missat detta faktum. Sa nar foraldrar "inte kan" fa sina barn att gora det foraldrarna vill handlar det nog framst om att foraldrarna anser att det ar mer skadligt att bli tvingad, slagen, hotad eller utpressad, an att ha ett ostadat rum eller oborstade tander.

Svar på tråden Noll tolerans!