• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • Cizzi86

Var på bvc i tisdags då va Charlie 4mån7dagar. Han va 62cm och vägde 6260g. Han äter 180-200ml(färdig ersättning) 5ggr per dygn..inget på natten:D på vårt bvc säger de att man kan börja med smakisar från 4 mån men inte öka till ett helt mål förrän 6 mån. De säger oxå det med gluten..smyga in det lite. Charlie testade gröt igår;) med max började vi med gröt vid 5mån och sen mat vid sex månader. Man får läsa av sitt barn lite och känna efter tror jag.

• EllaBella02

Vår BVC säger också fyra. Men inte hela mål förrens de börjar röra på sig mera och behöver det. Oftast vid 6-7 månader. Här får hon typ en tesked gröt på morgonen. En tesked rotfruktspure till lunch och en tesked fruktpure till em. Ammar alla mål också såklart. Ökar på jättelite varje dag då jag kanske är uppe i ett helt mål till 6 månader : ) min tös är helt galen i mat. När vi äter stirrar hon hela tiden när hon sitter med vid bordet.

• Tibell

vi kommer vänta med smakisar till Lovis i minst en månad till..hon är 4 nu.

Vi måste först få bukt med hennes mage och vikt innan vi exprimenterar med mat.

• Emmizen80

Ogillar är ett starkt ord. Ogillar definivt inte er som har lätt att bli gravid. Snarare en viss avundsjuka. Har många nära mig, bl.a. Bästa vännen, bror, en till nära vän, släkt som alla har mkt lätt att bli gravida och har aldrig behövt kämpa. Inte ogillar jag dem inte... Flera av dem har fått 2 barn under tiden vi väntat och längtat efter Gustav. Jag har gläds för alla graviditeter, men har dock känt en viss sorgsenhet och ledsamhet vid beskeden. Alla runt oss vet om vår situation, vi har aldrig gjort någon hemlighet av den. Det absolut värsta beskedet vi fick var att en mkt näta släkting först oplanerat blev gravid, behöll barnet som föddes -08, blev gravid igen oplanerat när det barnet var ett år, gjorde abort, blev oplanerat gravid igen, men behöll det barnet sim föddes -11. Det värsta med detta är inte graviditeterna, barnen eller att de har lätt att bli gravida, utan att deras egenvalda abort diskuterade hejvilt OCH jämfördes senare med mitt mkt ledsamma missfall. Enligt dem var det (vald abort och missfall) exakt samma sak?!?! Jag och även maken tog mkt illa vid oss av detta. De vet om att vi önskatvett barn från sommaren -07. Vi har fått en ursäkt av dem för detta. Jag ogillar ingen eller missunnar ingen för deras graviditeter! Men en viss ledsamhet för att vi inte har lätt att bli gravida finns och kommer nog alltid att finnas hos mig

• anjiali

Emmizen : självfallet måste man förstå att ett graviditets besked inte alltid bara känns glädjande. Min närmaste vän har tre misslyckade ivf försök bakom sig och jag har fått mitt tredje barn bara genom att titta på makens kalsonger. Så även för mig har det väckt en massa känslor som dåligt samvete och skuld. Men alla känslor måste få finnas där.

Så glad för er som kämpat så .

Lät M få smaka ytte pytte lite majs/morots soppa på mitt lillfinger idag. Hon är inte fyra innan den 16. Så det är inget vi ska göra ännu. Men oj vad glad hon blev. Brände av ett stort leende . Ska bli spännande att ge små smakisar sen.

• Tekla78

Tibell, i princip därför som jag slutar amma också. Har haft massor av mjölkstockningar och ofta onda bröstvårtor. Emil är mjölkallergiker. Antingen får jag i mig små mängder mjölk fast jag stenhårt försöker undvika det eller så finns det andra allergier för något reagerar han på då och då. Orkar inte slå knut på mig själv mer. För 2,5 veckor sedan fick han en flaska ersättning per dag plus amning, i onsdags för en vecka sedan blev det ca 2-3 flaskor per dag och sedan har jag successivt ökat på ersättningen. Han har slutat vilja ta bröstet så idag beslutade jag att det var sista dagen med amning. Därför har jag en liten chokladfest här för mig själv :-S

Emil äter mycket verkar det som. Han blev 16 veckor i måndags och äter oftast ca 180 ml varannan till var tredje timme!!! Sen har jag världens lyxnätter också, så han kanske behöver tanka upp under dagen.

Det lustiga med att ge ersättning är att ögonkontakten blivit så mycket bättre. Han är mycket mer benägen att titta mig i ögonen vid flaskmatning. Ett utav "amningsfascisternas" argument för att man måste amma till varje pris. (nu tror jag inte att det finns så MÅNGA "amningsfascister", men de existerar... Hoppas att de flesta resonerar som så att både mamma och barn måste må bra)

• Tekla78

Min BVC-sköterska tycker att man ska göra lite efter vad som passar en själv och efter barnets intresse för mat. Barnets näringsbehov täcks av helamning i 6 månader och därefter behöver de tillskott, t.ex. järn och därför bör de då äta annat än bara bröstmjölk. Innan 4 månader bör man inte ge annat än bröstmjölk/ersättning, men därefter kan man ge lite det som passar för stunden, dock bör det vara osaltat i den mån det är praktiskt möjligt. T.ex. om man ger potatis kan man ju välja att inte salta vattnet, men om man ger leverpastej på en macka (när barnet är så stort) så är det ok att det är salt i brödet och leverpastejen.

Tidigare skulle ju smakportionerna ske mer systematiskt och man fick instruktioner på hur man skulle börja (t.ex. introducera potatis i 3 dagar, därefter byta till morot i 3 dagar) och man skulle öka upp och byta ut ett mål i taget. Nu rekommenderas som sagt ge lite det man har på tallriken och ge "smakupplevelser". Det var ungefär så vår BVC-sköterska tolkade det hela.

• Emmizen80

Vår Bvc frågade hur vi tänkt ned mat. Vi kommer att testa, men finns inte intresset kommer vi vänta. Ännu visar han inget intresse när han är med vid matbordet. Bvc sköterskan sa att det inte är någon panik och att de inte behöver något annat näringsssigt än bröstmjölken/ ersättning fram till 6 månader.