• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • anjiali

Oj, många som börjar få känningar nu. Spännande ! Snart kanske någon snusar på sin bebis. Min får ta och stanna tills efter den 9 juni så vi hinner med vår barnfria kväll med hotell. Sen är det förmodligen skara sommarland den 16 juni om väder är ok. Japp sen tror jag nog inte det är så mycket mer. Då får bebis gärna börja förbereda sig på att komma. Om den har huvudet ner vill säga :o, inte helt säker på det.

Angående trötthet så tror jag dom kollat sköldkörteln i början, men är inte säker. Järn var ju 105 förra veckan. Idag måste jag orka hålla mig vaken. Får ju lunchbesök av två vänner och måste städa och handla plus laga lunchen ! Hoppas verkligen på lite mer energi.

• Alemonia

Gällande detta med känningar så sa min BM när jag berättade att jag haft en hel del sammandragningar i måndags att det inte är något att oroa sig för. Att jag inte kan minnas att jag hade några första graviditeten förklarade hon med att jag nu är omföderska.
    Jag är dock tacksam för att det bara är enstaka som gör ont för jag vill inte föda ännu!
    Helgen före midsommar ska vi eventuellt till en kompis som nu i månadsskiftet flyttar till Alingsås och sen helgen efter midsommar vill jag (med bebis i magen) kunna gratta min storsyster som fyller jämt. Dessutom jobbar jag fram till midsommar så sista arbetsdagen är 21 juni.

I går fick jag ett för mig riktigt jobbigt besked. Vi ska flytta kontoret nu på fredag så från och med måndag har jag ett nytt kontor att gå till och det ligger på plan 3 (entrén ligger på plan 0 eller -1) och under perioden 11-28 juni så kommer hissen att vara avstängd! Att gå i trappor är verkligen ingen höjdare med foglossningar så jag hoppas vi kan använda husets andra hiss och gå igenom den tomma grannlokalen för annars vet jag inte hur jag ska orka med (och jag som tänkt mig äta en del lunchen ute).

Jag lider med er som har det jobbigt (oavsett orsak)!

• SommarDahlia
    spillerkillern skrev 2012-05-29 21:04:29 följande:
    Oj vilken dag, vad studerar du?
    Jag läser Psykiatri på distans på umeå universitet men jag bor i skåne. Vi åker upp till skolan två ggr per termin för att examinera så detta är sista gången tack o lov!!

Jag har bara som krav att hinna förbi midsommar innan bebisen tittar ut. Men sen vill jag inte mer så jag har själv bestämt att en dryg vecka innan BF, den 29 juni är ett bra datum för förlossning, ska bli intressant å se om bebisen håller med :)  
    *** Vilgot 16/10-09 och Bebisen BF 8/7-12***
  • Feah
    spillerkillern skrev 2012-05-29 21:02:49 följande:
    Känner mig stressad och pressad. Vi hade planerat att gifta oss i slutet av augusti, vilket vi började planera innan jag blev gravid. Vi hade pratat om att senarelägga bröllopet till september eller senare när vi kom på att jag var gravid. Nu medans i var i England (min sambos hemland) pratade han med sina vänner  om vårat bröllop och började planera en spelning. Men de vill ha i slutet av augusti så det inte är för kallt om de måste campa! Jag vet inte om jag är redo som nybliven mamma attt ha det då och vad ska vi göra med lilla bebben? 
    Vi har precis gift oss, med bara de närmaste släktingarna (föräldrar, syskon, två bästa kompisarna) närvarande. Hade hållit det hemligt i ett par månader för hela bekantskapskretsen, för att inte behöva förklara för alla varför vi inte bjuder alla våra vänner. Hur många orkar ett stort/festligt bröllop när man är väldigt gravid egentligen? (Vi gifte oss inte av moraliska skäl, utan för att det känns praktiskt att vara gifta innan bebisen kommer, mindre pappersarbete om det händer något etc.)

Däremot tänker vi hålla en "bröllopsfest" nästa år där vi bjuder in alla andra och jag kan röra mig, dansa, kanske dricka lite (beroende om jag ammar eller ej), och ha en snygg klänning!

Tänkte bara som tips, att man kan dela upp det. Liten bröllopsceremoni först, stor fest senare. Låter kämpigt att ha bröllop samtidigt som man har en pytteliten bebis, men det beror väl på i och för sig hur stort man gör det och om man får hjälp med planering, mat, logi etc. Jag tycker inte att du ska behöva planera ditt bröllop efter om din sambos vänner kan campa ute eller inte. De kan väl bo på vandrarhem? (Ni kan hjälpa dem boka platser så slipper de oroa sig för tält.)
  • AAEV
    SommarDahlia skrev 2012-05-30 08:38:39 följande:
    Jag läser Psykiatri på distans på umeå universitet men jag bor i skåne. Vi åker upp till skolan två ggr per termin för att examinera så detta är sista gången tack o lov!!

Jag har bara som krav att hinna förbi midsommar innan bebisen tittar ut. Men sen vill jag inte mer så jag har själv bestämt att en dryg vecka innan BF, den 29 juni är ett bra datum för förlossning, ska bli intressant å se om bebisen håller med :)  
    29 juni är ju jag beräknad, så det är ett mkt bra datum
    Den dan ska jag f.ö in på hinnsvepning så vi kan ju hoppas det händer nåt ;) 
    Alexander 081026 Eleonora 091123 Kråkan BF 120629
  • Tekla78

Det är bara att gnälla på! Har inga humörsvängningar själv, men förstår att det måste vara fruktansvärt jobbigt att inte kontrollera det.

• snoffsan08
    Tekla78 skrev 2012-05-30 11:26:57 följande:
    Det är bara att gnälla på! Har inga humörsvängningar själv, men förstår att det måste vara fruktansvärt jobbigt att inte kontrollera det.
    Åh, var glad för det Glad (eller din gubbe snarare kanske Flört) Jag kan bli irriterad, men säger inte SÅ jätte dumma saker till min gubbe ändå. Däremot är jag fruktansvärt gråtmild hela tiden. Gråter för minsta grej på TV;n. Hur löjligt som helst egentligen.
  • Tekla78

Igår var jag på andning- och avslappningskurs som anordnas av Södra BB där vi förhoppningsvis får föda. Bara att börja träna ordentligt på det. Tänk att andning som är så självklart är en så viktig del i det vi ska utsätta våra kroppar för. Fick massor med matnyttig information om vad andningen faktiskt gör för värkarbetet. Kommer inte ihåg hälften av det nu, men dels så syresätter vi livmodern bättre om vi andas vilket innebär att vi inte får mjölksyra i den på samma sätt (som gör ont i sig), dels så hjälper vi oxitycin-utsöndringen om vi är avslappnade. Oxitycinet, förstod jag det som, utsöndras när barnet trycker på neråt och är värkstimulerande och värkarna i sin tur driver barnet neråt. Så, nu fick ni en liten snabbkurs på det vare sig ni ville eller inte Så öva på att andas och slappna av tjejer! Jag får tillfälle att öva när jag går eftersom det är så obehagligt.

Svar på tråden Juli bebis 2012